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Church History
Chapter IV. The Macedonians hold a Synod at Lampsacus, during a Period of Both Secular and Ecclesiastical Agitation; and after confirming the Antiochian Creed, and anathematizing that promulgated at Ariminum, they again ratify the Deposition of Acacius and Eudoxius.
While these events were taking place there could be no peace either in the church or in the state. Now those who had been empowered by the emperor to hold a council assembled at Lampsacus in the consulate just mentioned: this was seven years after the council of Seleucia. There, after confirming the Antiochian Creed, to which they had subscribed at Seleucia, 1 they anathematized that which had been set forth at Ariminum 2 by their former associates in opinion. They moreover again condemned the party of Acacius and Eudoxius, and declared their deposition to have been just. 3 The civil war which was then impending prevented Eudoxius bishop of Constantinople from either gainsaying or revenging these determinations. Wherefore Eleusius bishop of Cyzicus and his adherents became for a little while the stronger party; inasmuch as they supported the views of Macedonius, which although before but obscurely known, acquired great publicity through the Synod at Lampsacus. This Synod, I think, was the cause of the increase of the Macedonians in the Hellespont; for Lampsacus is situated in one of the narrow bays of the Hellespont. Such was the issue of this council.
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Kirchengeschichte
Kapitel IV. Die Makedonier halten eine Synode in Lampsakus ab, während einer Zeit weltlicher und kirchlicher Unruhe; und nachdem sie das antiochenische Glaubensbekenntnis bestätigt und das in Ariminum verkündete verworfen haben, ratifizieren sie erneut die Absetzung von Acacius und Eudoxius.
Solange diese Ereignisse stattfanden, konnte weder in der Kirche noch im Staat Frieden herrschen. Diejenigen, die vom Kaiser ermächtigt worden waren, ein Konzil abzuhalten, versammelten sich in Lampsakus auf dem bereits erwähnten Konsulat, sieben Jahre nach dem Konzil von Seleucia. Dort bestätigten sie das antiochenische Glaubensbekenntnis, das sie in Seleucia unterschrieben hatten, und verwarfen das, was in Ariminum von ihren früheren Gesinnungsgenossen vorgetragen worden war. Außerdem verurteilten sie erneut die Partei des Acacius und Eudoxius und erklärten ihre Absetzung für gerecht. Der damals drohende Bürgerkrieg hinderte Eudoxius, Bischof von Konstantinopel, daran, diese Beschlüsse zu widerlegen oder zu rächen. Daher wurden Eleusius, Bischof von Cyzicus, und seine Anhänger für eine kurze Zeit die stärkere Partei, da sie die Ansichten des Macedonius unterstützten, die, obwohl sie vorher nur im Verborgenen bekannt waren, durch die Synode von Lampsacus große Bekanntheit erlangten. Diese Synode, so glaube ich, war die Ursache für die Zunahme der Makedonier im Hellespont; denn Lampsakus liegt in einer der engen Buchten des Hellespont. Das war der Ausgang dieses Konzils.