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Œuvres Tertullien (160-220) Adversus Hermogenem

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Against Hermogenes

Chapter XIII.--Another Ground of Hermogenes that Matter Has Some Good in It. Its Absurdity.

Here the question will arise How creatures were made good out of it, 1 which were formed without any change at all? 2 How occurs the seed of what is good, nay, very good, in that which is evil, nay, very evil? Surely a good tree does not produce evil fruit, 3 since there is no God who is not good; nor does an evil tree yield good fruit, since there is not Matter except what is very evil. Or if we were to grant him that there is some germ of good in it, then there will be no longer a uniform nature (pervading it), that is to say, one which is evil throughout; but instead thereof (we now encounter) a double nature, partly good and partly evil; and again the question will arise, whether, in a subject which is good and evil, there could possibly have been found a harmony for light and darkness, for sweet and bitter? So again, if qualities so utterly diverse as good and evil have been able to unite together, 4 and have imparted to Matter a double nature, productive of both kinds of fruit, then no longer will absolutely 5 good things be imputable to God, just as evil things are not ascribed to Him, but both qualities will appertain to Matter, since they are derived from the property of Matter. At this rate, we shall owe to God neither gratitude for good things, nor grudge 6 for evil ones, because He has produced no work of His own proper character. 7 From which circumstance will arise the clear proof that He has been subservient to Matter.


  1. Matter. ↩

  2. i.e. in their nature, Matter being evil, and they good, on the hypothesis. ↩

  3. Matt. vii. 18. ↩

  4. Concurrisse. ↩

  5. Ipsa. ↩

  6. Invidiam. ↩

  7. Ingenio. ↩

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Contre Hermogène

XIII.

Mais, comment, demandera-t-on, des créatures qui n'ont pas subi de transformation, ont-elles pu naître bonnes en sortant de la Matière? Comment la semence de ce qui est bon et très-bon se trouve-t-elle déposée dans ce qui est mauvais et très-mauvais? Assurément un arbre qui est bon ne produit pas de mauvais fruits, parce que sans bonté point de Dieu; de même qu'un arbre mauvais n'en produit pas de bons, parce que, point de Matière si elle n'est très-mauvaise. Ou bien non, donnons-lui quelques germes de bonté: elle cesse alors d'avoir une nature uniforme, c'est-à-dire complètement mauvaise, pour revêtir une double nature, moitié bonne et moitié mauvaise. Ici on demandera de nouveau si, dans un sujet bon et mauvais, « peuvent s'allier la lumière et les ténèbres, la douceur et l'amertume. » Ou bien si des choses aussi différentes que le bien et le mal ont pu se réunir dans la Matière, et composer sa double nature, féconde en fruits de l'une et de l'autre espèce, les biens ne peuvent pas plus dès-lors être imputés à Dieu, que les maux ne lui sont imputés. Comme ils dérivent également de la propriété de la Matière, ils appartiennent également à la Matière. A ce prix, nous ne devons plus à Dieu aucune action de grâces pour ses biens, plus aucun reproche pour ses maux. Il n'a rien fait par sa propre volonté. Qu'est-il donc? l'esclave de la Matière.

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