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Œuvres Lactance (250-325) Divinae Institutiones

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Institutions Divines

XIII.

Lorsque l'unique Dieu et le commun père des hommes eut résolu de leur révéler la véritable piété, il fit descendre du ciel le Docteur de la justice, et par son ministère donna une nouvelle loi à des observateurs nouveaux. Il ne la donna pas par un homme, comme il avait fait la première fois, mais par son Fils qu'il fît naître sur la terre comme un homme, afin qu'il fût tout à fait semblable à lui. Dieu le père est le principe et l'origine de toutes choses; il n'a point été produit, et Trismégiste a eu raison de dire qu'il était sans père et sans mère. Il a fallu que son fils pour lui être semblable eût deux naissances, et qu'il fût en quelque sorte et sans père et sans mère. Il a été sans mère dans sa première naissance, qui est une naissance toute spirituelle qu'il a tirée de son père seul. Il a été sans père dans la seconde, qui est une naissance corporelle qu'il a tirée d'une vierge; ainsi il a réuni en sa personne la nature divine et la nature humaine pour rendre cette dernière immortelle. Il a été fait Fils de Dieu par l'esprit et fils de l'homme par la chair, et ainsi il est Dieu et homme tout ensemble. La puissance de Dieu a paru dans les miracles qu'il a opérés, et la faiblesse de l'homme dans la mort qu'il a soufferte. Je dirai les raisons pour lesquelles il s'y est soumis; mais il faut citer auparavant ici les témoignages des prophètes qui nous assurent qu'il était Dieu et homme tout ensemble. Voici les paroles par lesquelles Isaïe proteste qu'il était Dieu. « L'Egypte avec tous ses travaux, l'Ethiopie avec son trafic, et Saba avec ses hommes d'une haute taille, tous ces peuples passeront vers vous, ô Israël ; ils seront à vous, ils marcheront après vous, ils viendront les fers aux mains, ils se prosterneront devant vous, et il n'y aura point d'autre Dieu que le vôtre. Vous êtes vraiment le Dieu caché, le Dieu d'Israël et le Sauveur. » Jérémie en parle de cette sorte: « Celui-ci est votre Dieu, et il n'y en a point d'autre que lui, qui a trouvé toute prudence, et l'a donnée à Jacob son fils, et à Israël son bien-aimé. Il a depuis paru sur la terre et a conversé avec les hommes. »

Voici encore ce que David en dit dans le psaume quarante-quatrième: « Votre trône, ô Dieu, sera un trône éternel, et le sceptre de votre empire sera un sceptre d'équité et de justice. Vous aimerez la justice et haïrez l'iniquité; c'est pourquoi le Seigneur votre Dieu vous oindra d'une huile de joie, en une manière plus excellente que tous ceux qui participeront à votre gloire. » Par le mot d'onction, il désigne son nom de Christ. Le prophète Jérémie déclare qu'il est homme, quand il dit: « Il est homme, et qui est-ce qui l'a connu? » Isaïe dit : » Dieu leur enverra un homme et les sauvera, et il les guérira en les jugeant. » Moïse dit dans le livre des Nombres: « Une étoile se lèvera de Jacob, et un homme sortira d'Israël. » Quelqu'un ayant consulté Apollon de Milet, et lui ayant demandé si Jésus-Christ était Dieu ou homme, il répondit de cette sorte:

« Il était sujet à la mort selon sa nature d'homme, mais il faisait des miracles par sa puissance divine. »

Ιl fut arrêté par le commandement des princes et des juges des Juifs, condamné et exécuté à mort. Il dit la vérité dans les premières paroles; mais dans la suite, il trompe par une subtilité celui qui le consultait et qui ne savait rien du mystère de la vérité. Il semble nier qu'il soit Dieu ; mais puisqu'il confesse que selon la chair il est sujet à la mort, comme nous le disons aussi, pour parler conséquemment, il doit reconnaître avec nous que selon l'esprit il est Dieu ; car qu'était-il besoin de parler de la chair ? C'était assez de dire qu'il était sujet à la mort ; mais étant pressé par la vérité, il n'a pu s'empêcher de déclarer la chose telle qu'elle est, non plus qu'il n'a pu se dispenser d'avouer qu'il était sage.

Que dites-vous à cela, Apollon? S'il est sage, sa doctrine est la sagesse et ses disciples sont les sages ; et il n'y a point d'autre sagesse que sa doctrine, ni d'autres sages que ses disciples. Pourquoi nous prend-on d'ordinaire pour des imprudents et pour des insensés, nous qui suivons un maître qui, par le propre aveu des dieux est fort sage ? Quand il dit qu'il a fait des actions miraculeuses, par lesquelles sa divinité a éclaté, il semble être d'accord avec nous; mais à l'heure même il se reprend être-tourné à ses ruses diaboliques. Il semblerait s'être trahi lui-même et les autres dieux, s'il n'avait altéré, par le mélange de diverses faussetés, ce que la vérité avait tiré, malgré lui, de sa bouche. Il dit qu'il a fait des œuvres merveilleuses; mais qu'au lieu de les faire par la puissance de Dieu, il les a faites par magie. Faut-il s'étonner qu'Apollon ait fait croire ce mensonge à ceux qui ignoraient la vérité, puisque les Juifs qui adoraient le vrai Dieu ont été prévenus de la même erreur ? Ils ont vu ces miracles de leurs propres yeux, et n'ont pu croire que celui à qui ils les voyaient faire était Dieu. David, dont ils lisent plus souvent les prophéties que celles des autres, les condamne pour ce sujet, par ces paroles du psaume vingt-septième: « Rendez-leur ce qu'ils méritent, puisqu'ils ne reconnaissent point les ouvrages du Seigneur. » David et les autres prophètes ont prédit que le Messie descendrait, selon la chair, de la maison de David ; voici le témoignage qu'en rend Isaïe : « En ce jour-là le rejeton de Jessé sera exposé comme un étendard devant tous les peuples; les nations viendront lui offrir leurs prières, et son sépulcre sera glorieux. » Il dit dans un autre endroit: « Il sortira un rejeton de la tige de Jessé, et une fleur naîtra de sa racine, et l'esprit du Seigneur se reposera sur lui, l'esprit de sagesse et d'intelligence, l'esprit de conseil et de force, l'esprit de science et de piété, et il sera rempli de l'esprit de la crainte du Seigneur. » Jessé fut le père de David, et c'est de sa tige qu'il a été prédit que la fleur sortirait. C'est de cette même fleur que la sibylle a dit, qu'une fleur pure fleurira.

Il est rapporté dans le second livre des Rois que Nathan fut envoyé à David, au temps auquel ce prince méditait de faire bâtir un temple. Dieu dit à Nathan: « Va, et dis à David mon serviteur : Voici ce que dit le Seigneur tout-puissant: Vous ne me bâtirez point une maison pour demeurer, mais lorsque vos jours auront été accomplis, et que vous vous serez endormi avec vos pères, je vous susciterai un fils après vous, et je préparerai son royaume ; il élèvera une maison en mon nom ; et j'élèverai son royaume. Je serai son père, et il sera mon fils, et il aura la foi, lui et sa maison, durant tous les siècles. » Comme les Juifs n'entendaient pas ce passage, Salomon, fils de David, a élevé un temple en l'honneur de Dieu, et fondé une ville qu'il a appelée Jérusalem, de son nom. Cela a été cause que les Juifs ont cru que ces prophéties avaient été accomplies en sa personne. Cependant Salomon a succédé à David son père, au lieu que celui dont les prophètes ont parlé ne devait naître que depuis que David serait endormi avec ses pères ; de plus, le règne de Salomon n'a duré que quarante ans. Salomon n'a jamais été appelé le fils de Dieu, il n'a été appelé que le fils de David. La maison que Salomon a fait bâtir n'a pas eu la foi comme l'Église, qui est le véritable temple de Dieu, qui est bâti non sur la terre avec des pierres, mais dans le cœur par la foi. Le temple de Salomon a été ruiné parce qu'il avait été bâti par la main des hommes. Enfin, Dieu a parlé de cette sorte des ouvrages de son fils dans le psaume cent vingt-sept : « Si le Seigneur n'édifie lui-même une maison, en vain travaillent ceux qui s'efforcent de l'édifier; si le Seigneur ne garde lui-même une ville, c'est en vainque veille celui qui la garde. »

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The Divine Institutes

Chap. XIII.--Of Jesus, God and Man; And the Testimonies of the Prophets Concerning Him.

Therefore the Most High God, and Parent of all, when He had purposed to transfer 1 His religion, sent from heaven a teacher of righteousness, that in Him or through Him He might give a new law to new worshippers; not as He had before done, by the instrumentality of man. Nevertheless it was His pleasure that He should be born as a man, that in all things He might be like His supreme Father. For God the Father Himself, who is the origin and source of all things, inasmuch as He is without parents, is most truly named by Trismegistus "fatherless" and "motherless," 2 because He was born from no one. For which reason it was befitting that the Son also should be twice born, that He also might become "fatherless" and "motherless." For in His first nativity, which was spiritual, He was "motherless," because He was begotten by God the Father alone, without the office of a mother. But in His second, which was in the flesh, He was born of a virgin's womb without the office of a father, that, bearing a middle substance between God and man, He might be able, as it were, to take by the hand this frail and weak nature of ours, and raise it to immortality. He became both the Son of God through the Spirit, and the Son of man through the flesh,--that is, both God and man. The power of God was displayed in Him, from the works which He performed; the frailty of the man, from the passion which He endured: on what account He undertook it I will mention a little later. In the meantime, we learn from the predictions of the prophets that He was both God and man--composed 3 of both natures. Isaiah testifies that He was God in these words: 4 "Egypt is wearied, 5 and the merchandise of Ethiopia, and the Sabaeans, men of stature, shall come over unto Thee, and shall be Thy servants: and they shall walk behind Thee; in chains they shall fall down unto Thee, and shall make supplication unto Thee, Since God is in Thee, and there is no other God besides Thee. For Thou art God, and we knew Thee not, the God of Israel, the Saviour. They shall all be confounded and ashamed who oppose Thee, and shall fall into confusion." In like manner the prophet Jeremiah 6 thus speaks: "This is our God, and there shall none other be compared unto Him. He hath found out all the way of knowledge, and hath given it unto Jacob His servant, and to Israel His beloved. Afterward He was seen upon earth, and dwelt among men."

David also, in the forty-fourth Psalm: 7 "Thy throne, O God, is for ever and ever; a sceptre of righteousness is the sceptre of Thy kingdom. Thou hast loved righteousness, and hated wickedness; therefore God, Thy God, hath anointed Thee with the oil of gladness." By which word he also shows His name, since (as I have shown above) He was called Christ from His anointing. Then, that He was also man, Jeremiah teaches, saying: 8 "And He is a man, and who hath known Him?" Also Isaiah: 9 "And God shall send to them a man, who shall save them, shall save them by judging." But Moses also, in Numbers, 10 thus speaks: "There shall arise a star out of Jacob, and a man 11 shall spring forth from Israel." On which account the Milesian Apollo, 12 being asked whether He was God or man, replied in this manner: "He was mortal as to His body, being wise with wondrous works; but being taken with arms under Chaldean judges, with nails and the cross He endured a bitter end." In the first verse he spoke the truth, but he skilfully deceived him who asked the question, who was entirely ignorant of the mystery of the truth. For he appears to have denied that He was God. But when he acknowledges that He was mortal as to the flesh, which we also declare, it follows that as to the spirit He was God, which we affirm. For why would it have been necessary to make mention of the flesh, since it was sufficient to say that He was mortal? But being pressed by the truth, he could not deny the real state of the case; as that which he says, that He was wise.

What do you reply to this, Apollo? If he is wise, then his system of instruction is wisdom, and no other; and they are wise who follow it, and no others. Why then are we commonly esteemed as foolish, and visionary, and senseless, who follow a Master who is wise even by the confession of the gods themselves? For in that he said that He wrought wonderful deeds, by which He especially claimed faith is His divinity, he now appears to assent to us, when he says the same things in which we boast. But, however, he recovers himself, and again has recourse to demoniacal frauds. For when he had been compelled to speak the truth, he now appeared to be a betrayer of the gods and of himself, unless he had, by a deceptive falsehood, concealed that which the truth had extorted from him. He says, therefore, that He did indeed perform wonderful works, yet not by divine power, but by magic. What wonder if Apollo thus persuaded men ignorant of the truth, when the Jews also, worshippers (as they seemed to be) of the Most High God, entertained the same opinion, though they had every day before their eyes those miracles which the prophets had foretold to them as about to happen, and yet they could not be induced by the contemplation of such powers to believe that He whom they saw was God? On this account, David, whom they especially read above the other prophets, in the twenty-seventh Psalm 13 thus condemns them: "Render to them their desert, because they regard not the works of the Lord." Both David himself and other prophets announced that of the house of this very David, Christ should be born according to the flesh. Thus it is written in Isaiah: 14 "And in that day there shall be a root of Jesse, and He who shall arise to rule over the nations, in Him shall the Gentiles trust; and His rest shall be glorious." And in another place: 15 "There shall come forth a rod out of the stem of Jesse, and a blossom 16 shall grow out of his root; and the Spirit of God shall rest upon Him, the spirit of wisdom and understanding, the spirit of counsel and of might, the spirit of knowledge and of piety; and He shall be filled 17 with the spirit of fear of the Lord." Now Jesse was the father of David, from whose root he foretold that a blossom would arise; namely him of whom the Sibyl speaks, "A pure blossom shall spring forth."

Also in the second book of Kings, the prophet Nathan was sent to David, who wished to build a temple for God; and this was the word of the Lord to Nathan, saying: 18 "Go and tell my servant David, Thus saith the Lord Almighty, Thou shall not build me a house for me to dwell in; but when thy days be fulfilled, and thou shalt sleep with thy fathers, I will raise up thy seed after thee, and I will establish His kingdom. He shall build me a house for my name, and I will set up His throne for ever; and I will be to Him for a father, and He shall be to me for a son; and His house shall be established, 19 and His kingdom for ever." But the reason why the Jews did not understand these things was this, because Solomon the son of David built a temple for God, and the city which he called from his own name, Jerusalem. 20 Therefore they referred the predictions of the prophets to him. Now Solomon received the government of the kingdom from his father himself. But the prophets spoke of Him who was then born after that David had slept with his fathers. Besides, the reign of Solomon was not everlasting; for he reigned forty years. In the next place, Solomon was never called the son of God, but the son of David; and the house which he built was not firmly established, 21 as the Church, which is the true temple of God, which does not consist of walls, but of the heart 22 and faith of the men who believe on Him, and are called faithful. But that temple of Solomon, inasmuch as it was built by the hand, fell by the hand. Lastly, his father, in the cxxvith Psalm, prophesied in this manner respecting the works of his son: 23 "Except the Lord build the house, they have laboured in vain that built it; except the Lord keep the city, the watchman hath waked but in vain."


  1. From the Israelites, to whom He first revealed Himself, to the Gentile world at large. ↩

  2. apa'tor and ame'tor. See Heb. vii. 3, where Melchisedec is a type of Christ. ↩

  3. Ex utroque genere permistum. Though the Godhead and the manhood are joined together in one person in our Lord Jesus Christ, there is no confounding of the two natures: each is whole and perfect. While Nestorius held that there were two persons in Christ, Eutyches fell into the opposite error, and taught that the two natures were so blended together as to form one mixed nature. The expression in the text is not very clear. ↩

  4. Isa. xlv. 14-16. ↩

  5. Fatigata est Aegyptus. This is taken from the Septuagint. ↩

  6. This quotation is from the apocryphal book of Baruch iii. 35-37, which is sometimes spoken of as the book of Jeremiah Baruch. ↩

  7. Ps. xlv. 6, 7. ↩

  8. Jer. xvii. 9. The passage is quoted from the Septuagint. ↩

  9. Isa. xix. 20, quoted from the Septuagint. ↩

  10. Num. xxiv. 17. The well-known prophecy of Balaam is here spoken of as though given by Moses, who only records it. [In an elucidation touching the Sibyls, I shall recur to the case of Balaam.] ↩

  11. Exsurget homo ex Israel This is taken from the Septuagint, instead of the ordinary reading, "A sceptre shall rise out of Israel." ↩

  12. [The oracle of Apollo Didymaeus; from the Milesian temple burnt by Xerxes. Readers will remember the humour of Arnobius about these divers names, vol. vi. [^52]p. 419, this series.] ↩

  13. Ps. xxviii. 4, 5. ↩

  14. Isa. xi. 10. ↩

  15. Isa. xi. 1, 2. ↩

  16. Flos. Quoted from the Septuagint, anthos. ↩

  17. Implebit eum spiritus timoris Dei. ↩

  18. 2 Sam. vii. 4, 5, 12-14, 16. ↩

  19. Fidem consequetur, following the Septuagint pistothe'setai. ↩

  20. Hierosolyma. As though derived from iero'n and Solomon. But Solomon was not the founder of the city. The name is probably derived from Salem, of which city Melchisedec was king. Some derive it from Jebus (the ancient name of the city) and Salem. [See vol. ii. p. 107, [^53]note 3, this series.] ↩

  21. Non est fidem consecuta, as above. ↩

  22. Thus Peter speaks, 1 Ep. ii. 5, "Ye are built up a spiritual house." ↩

  23. Ps. cxxvii. 1. ↩

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