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The Epitome of the Divine Institutes
Chap. VIII.--Of Aesculapius, Apollo, Mars, Castor and Pollux, and of Mercurius and Bacchus.
Tarquitius relates that Aesculapius was born of doubtful parents, and that on this account he was exposed; and being taken up by hunters, and fed by the teats of a hound, was given to Chiron for instruction. He lived at Epidaurus, and was buried at Cynosurae, as Cicero says, 1 when he had been killed by lightning. But Apollo, his father, did not disdain to take charge of another's flock that he might receive a wife; 2 and when he had unintentionally killed a boy whom he loved, he inscribed his own lamentations on a flower. Mars, a man of the greatest bravery, was not free from the charge of adultery, since he was made a spectacle, being bound with a chain together with the adulteress.
Castor and Pollux carried off the brides of others, but not with impunity, to whose death and burial Homer bears witness, not with poetical, but simple faith. Mercurius, who was the father of Androgynus by his intrigue with Venus, deserved to be a god, because he invented the lyre and the palaestra. Father Bacchus, after subduing India as a conqueror, having by chance come to Crete, saw Ariadne on the shore, whom Theseus had forced and deserted. Then, being inflamed by love, he united her in marriage to himself, and placed her crown, as the poets say, conspicuously among the stars. The mother of the gods 3 herself, while she lived in Phrygia after the banishment and death of her husband, though a widow, and aged, was enamoured of a beautiful youth; and because he was not faithful, she mutilated, and rendered him effeminate: on which account even now she delights in the Galli 4 as her priests.
Cicero, De Nat. Deor., iii. 22. ↩
When Pelias had promised his daughter Alcestis to Admetus, on condition of his coming to her in a chariot drawn by lions and boars, Apollo enabled Admetus to fulfil this condition. ↩
Rhea or Cybele. ↩
Galli, the priests of Cybele, were so called: they mutilated themselves, and performed many raving ceremonies. ↩
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Auszug aus den göttlichen Unterweisungen (BKV)
8. Die griechischen Götter.
Von Äskulap berichtet Tarquitius1, daß er unbekannter Herkunft war; er wurde darum ausgesetzt, von Jägern aufgehoben, mit Hundsmilch genährt und dem Chiron zur Erziehung übergeben. Seinen Wohnsitz hatte er zu Epidaurus; sein Grab fand er, nachdem ihn ein Blitzschlag weggerafft, nach Ciceros Mitteilung zu Cynosurä. Dessen Vater Apollo hielt es nicht unter seiner Würde, eine fremde Herde zu weiden, um die Gattin zu gewinnen; und als er den geliebten Knaben unversehens getötet hatte, „schrieb er seine Seufzer S. 138 in die Blume“2. Dem tapferen Mars durfte das Verbrechen des Ehebruchs nicht fehlen; und samt der Ehebrecherin in Fesseln geschlagen, diente er den Göttern zum Schauspiel. Kastor und Pollux haben fremde Bräute nicht ungestraft geraubt; von ihnen erzählt Homer nicht in dichterischer, sondern in ungeschminkter Glaubwürdigkeit, daß sie gestorben sind und begraben wurden3. Merkur, der im Ehebruch mit Venus den Zwitter (Ändrogynus) erzeugte, erlangte göttliche Würde, weil er die Leier und die Ringkunst erfand. Vater Liber kam auf der Rückkehr von seinem Siegeszuge nach Indien zufällig nach Kreta und erblickte dort am Gestade Ariadne, die Theseus entehrt und zurückgelassen hatte. Von Liebe zu ihr entbrannt, nahm er sie zur Gattin und versetzte ihren Brautkranz als Sternbild an den Himmel. Auch die Göttermutter Cybele , die nach der Vertreibung und dem Tod ihres Mannes in Phrygien weilte, fand als bejahrte Witwe noch Gefallen an einem schönen Jüngling; und weil er ihr die Treue nicht hielt, so ließ sie ihn entmannen. Darum erfreut sie sich auch jetzt noch am Dienst der Verschnittenen.