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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 3

Iª-IIae q. 58 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod virtus humana non sufficienter dividatur per virtutem moralem et intellectualem. Prudentia enim videtur esse aliquid medium inter virtutem moralem et intellectualem, connumeratur enim virtutibus intellectualibus in VI Ethic.; et etiam ab omnibus communiter connumeratur inter quatuor virtutes cardinales, quae sunt morales, ut infra patebit. Non ergo sufficienter dividitur virtus per intellectualem et moralem, sicut per immediata.

Iª-IIae q. 58 a. 3 arg. 2

Praeterea, continentia et perseverantia, et etiam patientia, non computantur inter virtutes intellectuales. Nec etiam sunt virtutes morales, quia non tenent medium in passionibus, sed abundant in eis passiones. Non ergo sufficienter dividitur virtus per intellectuales et morales.

Iª-IIae q. 58 a. 3 arg. 3

Praeterea, fides, spes et caritas quaedam virtutes sunt. Non tamen sunt virtutes intellectuales, hae enim solum sunt quinque, scilicet scientia, sapientia, intellectus, prudentia et ars, ut dictum est. Nec etiam sunt virtutes morales, quia non sunt circa passiones, circa quas maxime est moralis virtus. Ergo virtus non sufficienter dividitur per intellectuales et morales.

Iª-IIae q. 58 a. 3 s. c.

Sed contra est quod philosophus dicit, in II Ethic., duplicem esse virtutem, hanc quidem intellectualem, illam autem moralem.

Iª-IIae q. 58 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod virtus humana est quidam habitus perficiens hominem ad bene operandum. Principium autem humanorum actuum in homine non est nisi duplex, scilicet intellectus sive ratio, et appetitus, haec enim sunt duo moventia in homine, ut dicitur in III de anima. Unde omnis virtus humana oportet quod sit perfectiva alicuius istorum principiorum. Si quidem igitur sit perfectiva intellectus speculativi vel practici ad bonum hominis actum, erit virtus intellectualis, si autem sit perfectiva appetitivae partis, erit virtus moralis. Unde relinquitur quod omnis virtus humana vel est intellectualis vel moralis.

Iª-IIae q. 58 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod prudentia, secundum essentiam suam, est intellectualis virtus. Sed secundum materiam, convenit cum virtutibus moralibus, est enim recta ratio agibilium, ut supra dictum est. Et secundum hoc, virtutibus moralibus connumeratur.

Iª-IIae q. 58 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod continentia et perseverantia non sunt perfectiones appetitivae virtutis sensitivae. Quod ex hoc patet, quod in continente et perseverante superabundant inordinatae passiones, quod non esset, si appetitus sensitivus esset perfectus aliquo habitu conformante ipsum rationi. Est autem continentia, seu perseverantia, perfectio rationalis partis, quae se tenet contra passiones ne deducatur. Deficit tamen a ratione virtutis, quia virtus intellectiva quae facit rationem se bene habere circa moralia, praesupponit appetitum rectum finis, ut recte se habeat circa principia, idest fines, ex quibus ratiocinatur; quod continenti et perseveranti deest. Neque etiam potest esse perfecta operatio quae a duabus potentiis procedit, nisi utraque potentia perficiatur per debitum habitum, sicut non sequitur perfecta actio alicuius agentis per instrumentum, si instrumentum non sit bene dispositum, quantumcumque principale agens sit perfectum. Unde si appetitus sensitivus, quem movet rationalis pars, non sit perfectus; quantumcumque rationalis pars sit perfecta, actio consequens non erit perfecta. Unde nec principium actionis erit virtus. Et propter hoc, continentia a delectationibus, et perseverantia a tristitiis, non sunt virtutes, sed aliquid minus virtute, ut philosophus dicit, in VII Ethic.

Iª-IIae q. 58 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod fides, spes et caritas sunt supra virtutes humanas, sunt enim virtutes hominis prout est factus particeps divinae gratiae.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Unterscheidung zwischen moralischer Tugend und der in der Vernunft ist ausreichend.

a) Für das Gegenteil spricht: I. Die Klugheit scheint in der Mitte zu stehen zwischen moralischer Tugend und jener, die in der Vernunft sich findet. Denn 6 Ethic. 3. wird sie unter denen, die in der Vernunft sind, aufgezählt; und andererseits nennt man sie unter den Kardinaltugenden, die doch zu den moralischen zählen. Die gegebene Unterscheidung respektive Teilung also ist keine ausreichende. II. Enthaltsamkeit und Beharrlichkeit und Geduld sind keine Tugenden in der Vernunft. Sie sind auch keine moralischen, denn sie halten nicht die Mittelstraße ein zwischen den Leidenschaften; vielmehr sind diese nach einer gewissen Seite hin überwiegend da. Also giebt es noch andere Arten Tugenden. III. Die Hoffnung und Liebe sind keine Tugenden in der Vernunft; denn deren giebt es nur fünf: Wissenschaft und Weisheit, Verständnis, Klugheit und Kunst. Es sind auch keine moralischen Tugenden; denn sie beschäftigen sich nicht mit den Leidenschaften, auf welche an erster Stelle die moralischen Tugenden sich richten. Auf der anderen Seite steht Aristoteles 2 Εthic. 1.

b) Ich antworte, daß die Tugend den Menschen vollendet für das menschliche Handeln. Die Principien des menschlichen Handelns aber sind die Vernunft und das Begehren. Sonach muß alle menschliche Tugend eines von diesen beiden Vermögen vollenden und somit ist alle menschliche Tugend entweder eine in der Vernunft befindliche oder eine moralische.

c) I. Die Klugheit ist, was ihr Wesen anbetrifft, eine Tugend in der Vernunft. Aber sie stimmt überein rücksichtlich des Gegenstandes, den sie hat, mit den moralischen Tugenden; denn sie ist die Richtschnur für das eigene, im Handelnden bleibende Wirken und danach zählt sie zu den moralischen. II. Die Enthaltsamkeit und Beharrlichkeit sind nicht als vollendende Tugenden im sinnlich begehrenden Teile; denn im Enthaltsamen und Beharrlichen sind ungeregelte Leidenschaften im Überflusse vorhanden, was nicht der Fall sein würde, wenn das sinnliche Begehren vollendet wäre durch einen Zustand, welcher es der Vernunft gleichförmig macht. Vielmehr sind diese Tugenden im vernünftigen Teile als vollendende da, in jenem Teile nämlich, der sich aufrecht hält gegenüber den Leidenschaften, daß er nicht verführt werde. Jedoch ist da etwas Mangelhaftes vorhanden, soweit es auf den Charakter der Tugend ankommt. Denn eine Tugend in der Vernunft, welche macht, daß diese sich recht verhält im Bereiche des Moralischen, setzt voraus das rechte Begehren des Zweckes; nämlich daß die Vernunft im rechten Verhältnisse stehe zu den Principien, also zu den Zwecken im Moralischen, da sie ja in ihrem Schließen von den Principien ausgeht; und dies fehlt dem Enthaltsamen und Beharrlichen. Auch kann nicht eine Thätigkeit, die von zwei Vermögen ausgeht, vollendet sein, wenn nicht beide in gebührender Weise vollendet sind durch den entsprechenden Zustand; wie jemand nichts Vollkommenes leistet, wenn das Werkzeug, mit dem er arbeitet, nichts taugt, mag er selber noch so gut es können. Ist also der sinnliche begehrende Teil, welchen der vernünftige in Thätigkeit setzt, nicht vollendet, so wird die erfolgende Handlung immer unvollendet sein; und so wird das Princip solchen Handelns keine eigentliche Tugend vorstellen. Deshalb sind die Enthaltsamkeit von Ergötzlichkeiten und die beharrliche Ausdauer in Traurigem keine Tugenden, sondern etwas weniger, wie Aristoteles sagt. (7 Ethic. 1. et 9.) III. Hoffnung und Liebe sind über die Kräfte der Natur im Menschen; und somit stehen sie höher als die menschlichen Tugenden.

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