• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 3

Iª-IIae q. 68 a. 3 arg. 1

Ad tertium sic proceditur. Videtur quod dona spiritus sancti non sint habitus. Habitus enim est qualitas in homine manens, est enim qualitas difficile mobilis, ut dicitur in praedicamentis. Sed proprium Christi est quod dona spiritus sancti in eo requiescant, ut dicitur Isaiae XI. Et Ioan. I, dicitur, super quem videris spiritum descendentem, et manentem super eum, hic est qui baptizat, quod exponens Gregorius, in II Moral., dicit, in cunctis fidelibus spiritus sanctus venit; sed in solo mediatore semper singulariter permanet. Ergo dona spiritus sancti non sunt habitus.

Iª-IIae q. 68 a. 3 arg. 2

Praeterea, dona spiritus sancti perficiunt hominem secundum quod agitur a spiritu Dei, sicut dictum est. Sed inquantum homo agitur a spiritu Dei, se habet quodammodo ut instrumentum respectu eius. Non autem convenit ut instrumentum perficiatur per habitum, sed principale agens. Ergo dona spiritus sancti non sunt habitus.

Iª-IIae q. 68 a. 3 arg. 3

Praeterea, sicut dona spiritus sancti sunt ex inspiratione divina, ita et donum prophetiae. Sed prophetia non est habitus, non enim semper spiritus prophetiae adest prophetis, ut Gregorius dicit, in I homilia Ezechielis. Ergo neque etiam dona spiritus sancti sunt habitus.

Iª-IIae q. 68 a. 3 s. c.

Sed contra est quod dominus dicit discipulis, de spiritu sancto loquens, Ioan. XIV, apud vos manebit, et in vobis erit. Spiritus autem sanctus non est in hominibus absque donis eius. Ergo dona eius manent in hominibus. Ergo non solum sunt actus vel passiones, sed etiam habitus permanentes.

Iª-IIae q. 68 a. 3 co.

Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, dona sunt quaedam perfectiones hominis, quibus disponitur ad hoc quod homo bene sequatur instinctum spiritus sancti. Manifestum est autem ex supradictis quod virtutes morales perficiunt vim appetitivam secundum quod participat aliqualiter rationem, inquantum scilicet nata est moveri per imperium rationis. Hoc igitur modo dona spiritus sancti se habent ad hominem in comparatione ad spiritum sanctum, sicut virtutes morales se habent ad vim appetitivam in comparatione ad rationem. Virtutes autem morales habitus quidam sunt, quibus vires appetitivae disponuntur ad prompte obediendum rationi. Unde et dona spiritus sancti sunt quidam habitus, quibus homo perficitur ad prompte obediendum spiritui sancto.

Iª-IIae q. 68 a. 3 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod Gregorius ibidem solvit, dicens quod in illis donis sine quibus ad vitam perveniri non potest, spiritus sanctus in electis omnibus semper manet, sed in aliis non semper manet. Septem autem dona sunt necessaria ad salutem, ut dictum est. Unde quantum ad ea, spiritus sanctus semper manet in sanctis.

Iª-IIae q. 68 a. 3 ad 2

Ad secundum dicendum quod ratio illa procedit de instrumento cuius non est agere, sed solum agi. Tale autem instrumentum non est homo; sed sic agitur a spiritu sancto, quod etiam agit, inquantum est liberi arbitrii. Unde indiget habitu.

Iª-IIae q. 68 a. 3 ad 3

Ad tertium dicendum quod prophetia est de donis quae sunt ad manifestationem spiritus, non autem ad necessitatem salutis. Unde non est simile.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Dritter Artikel. Die Gaben des heiligen Geistes sind Zustände.

a). Das Gegenteil stützt sich auf folgende Gründe: I. Ein Zustand schließt Dauer in sich. Denn er ist eine „schwer verrückbare Eigenschaft.“ Den Gaben aber ist es eigen, daß sie nur in Christo ruhen nach Isai. 11. Und Joh. 1, 33. heißt es: „Er, über welchen du siehst den Geist herabsteigen und bleiben über Ihm; Er tauft im heiligen Geiste;“ wozu Gregor (2. moral. 27.) bemerkt: „In alle Gläubigen kommt der heilige Geist, im Mittler allein bleibt Er stets in besonderer Weise.“ II. Die Gaben des heiligen Geistes vollenden den Menschen, insoweit er getrieben wird vom heiligen Geiste. Da verhält sich aber der Mensch wie ein Werkzeug. Insofern nun nicht dem Werkzeuge es zukommt, durch einen Zustand vollendet zu werden, sondern dem Haupteinwirkenden, ist die Gabe des heiligen Geistes kein Zustand im Menschen. III. Wie die Gaben des heiligen Geistes, so kommt auch die Gabe der Prophetie vom Einhauchen oder Einsprechen Gottes. Diese aber ist kein Zustand, wie Gregor (1. hom. in Ezech.) sagt, da der prophetische Geist dem Propheten nicht immer gegenwärtig ist. Auf der anderen Seite sagt der Herr zu seinen Aposteln und Jüngern (Joh. 14.): „Zu euch wird Er (der heilige Geist) kommen und bei euch wird Er bleiben und in euch wird Er sein.“ Der heilige Geist aber ist nicht im Menschen ohne seine Gaben. Also bleiben diese im Menschen und sind somit Zustände.

b) Ich antworte; durch die Gaben des heiligen Geistes wird der Mensch in die rechte Verfassung gesetzt, daß er dem Antriebe des heiligen Geistes folge. Offenbar nun vollenden die moralischen Tugenden den begehrenden Teil, insoweit derselbe von Natur geeignet ist, von der Vernunft aus in Bewegung gesetzt zu werden. So verhalten sich also die Gaben des heiligen Geistes zu dem Menschen, wie die Tugenden zum begehrenden Teile. Letztere aber sind Zustände. Also sind es auch die Gaben. Wie jene machen, daß man bereitwillig der Vernunft gehorcht, so diese, daß man gern dem heiligen Geiste gehorcht.

c) I. Gregor sagt gleich darauf (cap. 28.): „Rücksichtlich jener Gaben, die notwendig sind zum Heile, bleibt der heilige Geist in allen Auserwählten; nicht aber mit Rücksicht auf alle Gaben.“ Die sieben Gaben aber sind notwendig zum Heile. II. Jener Einwurf spricht von einem Werkzeuge, das nur getrieben wird, nicht aber selber treibt und wirkt. Der Mensch jedoch empfängt so das Einwirken des heiligen Geistes, daß er auch selber wirkt kraft seines freien Willens. Also bedarf er eines Zustandes. III. Die Prophetie ist nicht notwendig zum Heile, sondern dient zur Offenbarung des Geistes.

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Les éditions de cette œuvre
Summa theologiae
Traductions de cette œuvre
Summe der Theologie

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité