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Summa theologiae
Articulus 6
Iª-IIae q. 94 a. 6 arg. 1
Ad sextum sic proceditur. Videtur quod lex naturae possit a corde hominis aboleri. Quia Rom. II, super illud, cum gentes, quae legem non habent, etc., dicit Glossa quod in interiori homine per gratiam innovato, lex iustitiae inscribitur, quam deleverat culpa. Sed lex iustitiae est lex naturae. Ergo lex naturae potest deleri.
Iª-IIae q. 94 a. 6 arg. 2
Praeterea, lex gratiae est efficacior quam lex naturae. Sed lex gratiae deletur per culpam. Ergo multo magis lex naturae potest deleri.
Iª-IIae q. 94 a. 6 arg. 3
Praeterea, illud quod lege statuitur, inducitur quasi iustum. Sed multa sunt ab hominibus statuta contra legem naturae. Ergo lex naturae potest a cordibus hominum aboleri.
Iª-IIae q. 94 a. 6 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, in II Confess., lex tua scripta est in cordibus hominum, quam nec ulla quidem delet iniquitas. Sed lex scripta in cordibus hominum est lex naturalis. Ergo lex naturalis deleri non potest.
Iª-IIae q. 94 a. 6 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, ad legem naturalem pertinent primo quidem quaedam praecepta communissima, quae sunt omnibus nota, quaedam autem secundaria praecepta magis propria, quae sunt quasi conclusiones propinquae principiis. Quantum ergo ad illa principia communia, lex naturalis nullo modo potest a cordibus hominum deleri in universali. Deletur tamen in particulari operabili, secundum quod ratio impeditur applicare commune principium ad particulare operabile, propter concupiscentiam vel aliquam aliam passionem, ut supra dictum est. Quantum vero ad alia praecepta secundaria, potest lex naturalis deleri de cordibus hominum, vel propter malas persuasiones, eo modo quo etiam in speculativis errores contingunt circa conclusiones necessarias; vel etiam propter pravas consuetudines et habitus corruptos; sicut apud quosdam non reputabantur latrocinia peccata, vel etiam vitia contra naturam, ut etiam apostolus dicit, ad Rom. I.
Iª-IIae q. 94 a. 6 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod culpa delet legem naturae in particulari, non autem in universali, nisi forte quantum ad secunda praecepta legis naturae, eo modo quo dictum est.
Iª-IIae q. 94 a. 6 ad 2
Ad secundum dicendum quod gratia etsi sit efficacior quam natura, tamen natura essentialior est homini, et ideo magis permanens.
Iª-IIae q. 94 a. 6 ad 3
Ad tertium dicendum quod ratio illa procedit de secundis praeceptis legis naturae, contra quae aliqui legislatores statuta aliqua fecerunt, quae sunt iniqua.
Traduction
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Summe der Theologie
Sechster Artikel. Das Naturgesetz kann aus dem Herzen nicht herausgerissen werden.
a) Das Naturgesetz kann aus dem menschlichen Herzen ganz wohl verschwinden. Denn: I. Zu Röm. 2. (cum gentes) sagt die Glosse: „In den innerlichen Menschen, welchen die Gnade erneuert hat, wird das Gesetz der Gerechtigkeit hineingeschrieben, das die Schuld zerstört hatte.“ Letzteres aber ist das Naturgesetz. II. Die Gnade sogar mit ihrem Gesetze wird von der Schuld ganz und gar vertilgt; also mit weit mehr Recht das Naturgesetz, welches um so viel schwächer ist wie die Gnade. III. Was durch das Gesetz aufgestellt wird, gilt als gerecht. Viel aber haben die Menschen aufgestellt gegen das Naturgesetz. Auf der anderen Seite sagt Augustin (2. Conf. 4.): „Dein Gesetz ist geschrieben in die Herzen der Menschen; und keine Verkehrtheit kann je es heraustilgen.“
b) Ich antworte, zum Naturgesetze gehören 1. einige ganz allgemein geltende Principien, die allen bekannt sind; und mit Rücksicht darauf kann das Naturgesetz nicht aus dem Herzen getilgt werden; — 2. einzelne Vorschriften an zweiter Stelle, die wie Schlußfolgerungen dastehen aus den allgemeinen Principien; und mit Rücksicht darauf kann eine Tilgung statthaben, insofern ein Hindernis sich der Vernunft entgegenstellt, daß sie das allgemeine Princip nicht auf den besonderen Fall regelrecht anwendet, mag dieses Hindernis kommen von der Begierlichkeit oder von einer anderen Leidenschaft. Es können auch diese abgeleiteten Principien an sich selbst betrachtet ganz im Herzen verschwinden; sei es wegen verkehrter Ansichten (wie ja auch im Spekulativen Irrtümer vorkommen rücksichtlich der an sich notwendigen Schlußfolgerungen) oder infolge schlechter Gewohnheiten, wie manchmal sogar Sünden gegen die Natur nicht für solche gehalten wurden, nach Röm. 1.
c) I. Die Anwendung auf den besonderen Fall wird zerstört durch die Schuld; oder auch die abgeleiteten Principien des Naturrechts. II. Die Gnade ist wirksamer, aber die Natur ist dem Menschen wesentlicher und deshalb dauernder. III. Dies betrifft die abgeleiteten Grundsätze, die verschwinden können. Gegen diese haben Gesetzgeber Vieles aufgestellt, was an sich ungerecht war.