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Summa theologiae
Articulus 10
Iª-IIae q. 109 a. 10 arg. 1
Ad decimum sic proceditur. Videtur quod homo in gratia constitutus non indigeat auxilio gratiae ad perseverandum. Perseverantia enim est aliquid minus virtute, sicut et continentia, ut patet per philosophum in VII Ethic. Sed homo non indiget alio auxilio gratiae ad habendum virtutes, ex quo est iustificatus per gratiam. Ergo multo minus indiget auxilio gratiae ad habendum perseverantiam.
Iª-IIae q. 109 a. 10 arg. 2
Praeterea, omnes virtutes simul infunduntur. Sed perseverantia ponitur quaedam virtus. Ergo videtur quod, simul cum gratia infusis aliis virtutibus, perseverantia detur.
Iª-IIae q. 109 a. 10 arg. 3
Praeterea, sicut apostolus dicit, ad Rom. V, plus restitutum est homini per donum Christi, quam amiserit per peccatum Adae. Sed Adam accepit unde posset perseverare. Ergo multo magis nobis restituitur per gratiam Christi ut perseverare possimus. Et ita homo non indiget gratia ad perseverandum.
Iª-IIae q. 109 a. 10 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, in libro de perseverantia, cur perseverantia poscitur a Deo, si non datur a Deo? An et ista irrisoria petitio est, cum id ab eo petitur quod scitur non ipsum dare, sed, ipso non dante, esse in hominis potestate? Sed perseverantia petitur etiam ab illis qui sunt per gratiam sanctificati, quod intelligitur cum dicimus, sanctificetur nomen tuum, ut ibidem Augustinus confirmat per verba Cypriani. Ergo homo etiam in gratia constitutus, indiget ut ei perseverantia a Deo detur.
Iª-IIae q. 109 a. 10 co.
Respondeo dicendum quod perseverantia tripliciter dicitur. Quandoque enim significat habitum mentis per quem homo firmiter stat, ne removeatur ab eo quod est secundum virtutem, per tristitias irruentes, ut sic se habeat perseverantia ad tristitias sicut continentia ad concupiscentias et delectationes ut philosophus dicit, in VII Ethic. Alio modo potest dici perseverantia habitus quidam secundum quem habet homo propositum perseverandi in bono usque in finem. Et utroque istorum modorum, perseverantia simul cum gratia infunditur sicut et continentia et ceterae virtutes. Alio modo dicitur perseverantia continuatio quaedam boni usque ad finem vitae. Et ad talem perseverantiam habendam homo in gratia constitutus non quidem indiget aliqua alia habituali gratia, sed divino auxilio ipsum dirigente et protegente contra tentationum impulsus, sicut ex praecedenti quaestione apparet. Et ideo postquam aliquis est iustificatus per gratiam, necesse habet a Deo petere praedictum perseverantiae donum, ut scilicet custodiatur a malo usque ad finem vitae. Multis enim datur gratia, quibus non datur perseverare in gratia.
Iª-IIae q. 109 a. 10 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod obiectio illa procedit de primo modo perseverantiae, sicut et secunda obiectio procedit de secundo.
Iª-IIae q. 109 a. 10 ad 2
Unde patet solutio ad secundum.
Iª-IIae q. 109 a. 10 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut Augustinus dicit, in libro de natura et gratia, homo in primo statu accepit donum per quod perseverare posset, non autem accepit ut perseveraret. Nunc autem per gratiam Christi multi accipiunt et donum gratiae quo perseverare possunt, et ulterius eis datur quod perseverent. Et sic donum Christi est maius quam delictum Adae. Et tamen facilius homo per gratiae donum perseverare poterat in statu innocentiae, in quo nulla erat rebellio carnis ad spiritum, quam nunc possumus, quando reparatio gratiae Christi, etsi sit inchoata quantum ad mentem, nondum tamen est consummata quantum ad carnem. Quod erit in patria, ubi homo non solum perseverare poterit, sed etiam peccare non poterit.
Traduction
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Summe der Theologie
Zehnter Artikel. Der Mensch im Stande der Gnade bedarf einer weiteren Gnade, um im Guten zu beharren.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Das Beharren ist etwas Minderes als die Tugend wie auch die Enthaltsamkeit, nach 7 Ethic. 7. Der Mensch aber, gerechtfertigt durch die Gnade, bedarf keiner weiteren Gnade, um die Tugend zu haben. Also weit weniger, um die Beharrlichkeit im Guten zu besitzen. II. Alle Tugenden werden zugleich eingegossen. Die Beharrlichkeit aber wird als Tugend betrachtet. III. Nach Röm. 5. ist dem Menschen durch das Geschenk Christi zurückerstattet worden, was er verloren hatte. Adam aber besaß, kraft dessen er beharren konnte. Also haben wir dies durch Christum auch. Auf der anderen Seite sagt Augustin (de dono persev. 2.): „Warum also flehen wir um die Gabe der Beharrlichkeit, wenn dieselbe nicht gegeben wird? Oder ist dies nicht ein inhaltsloses Flehen, wenn Jenes erfleht wird, von dem man weiß, nicht Gott gebe es, sondern es sei in des Menschen Gewalt?“ Um die Beharrlichkeit aber bitten auch jene, welche durch die Gnade geheiligt sind, was unter dieser Bitte als eingeschlossen verstanden wird: „Geheiligt werde Dein Name.“ Augustin führt zudem als Beleg den heiligen Cyprian an.
b) Ich antworte: 1. werde die Beharrlichkeit betrachtet als jenes dem Zustande des Geistes Eigentümliche, daß vermittelst desselben der Mensch fest ist im Wirken und durch einbrechende Befürchtungen oder Traurigkeiten sich von der Tugendübung nicht abbringen läßt. Und da verhält sich nun die Beharrlichkeit zu den Traurigkeiten wie die Enthaltsamkeit zu den Begierlichkeiten und Ergötzungen, wie es 7 Ethic. 7. heißt; denn solche Beharrlichkeit und Enthaltsamkeit zeigen, daß noch nicht die ihrer Natur nach festigende entsprechende Tugend Besitz genommen hat von der Seele; und somit ist da „etwas Minderes“ wie die Tugend. Es wird 2. Beharrlichkeit der Vorsatz genannt, im Guten zu beharren bis zum Ende. Nach diesen beiden Seiten oder Auffassungen hin wird die Beharrlichkeit und die Enthaltsamkeit zugleich mit der Gnade und den übrigen Tugenden gegeben. Beharrlichkeit wird 3. genannt ein thatsächliches Fortdauern des Guten bis ans Ende. Und dazu bedarf der Mensch zwar nicht eines weiteren Gnadenzustandes, wenn er einmal im Stande der Gnade ist; aber er bedarf des Gnadenbeistandes, der leitet und den Anstoß giebt und schützt gegen die Antriebe der Versuchungen, wie Art. 1 gezeigt worden. Also muß der Mensch, auch der gerechtfertigte, von Gott die Gabe der Beharrlichkeit erstehen, daß er nämlich von Ihm vor allem Übel beschützt werde bis ans Ende. Denn vielen wird die Gnade verliehen, nicht aber das Beharren in der Gnade.
c) I. geht von der ersten Auffassung der Beharrlichkeit aus, wie II. von der zweiten. III. Augustin erklärt (de natura et grat. 43.; corr. et grat. 12.): „Der Mensch hat im Stande der Unversehrtheit die Gabe erhalten, vermittelst deren er verharren konnte; nicht aber die, daß er thatsächlich verharrte.“ Jetzt aber erhalten es viele, daß sie verharren können und daß sie auch thatsächlich verharren. Also das durch Christum gebrachte Geschenk ist größer wie die Sünde Adams. Trotzdem aber konnte im Stande der Unversehrtheit der Mensch leichter im Stande der Gnade verharren. Denn es bestand da keine Unbotmäßigkeit des Fleisches gegenüber dem Geiste; Jetzt aber ist die Wiederherstellung durch die Gnade Christi wohl im vernünftigen Geiste begonnen, aber nicht bis zum Fleische hin vollendet. Dies Letztere wird in der Heimat da oben statthaben, wo der Mensch nicht nur wird beharren können, sondern auch nicht sündigen.