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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 6

IIª-IIae q. 55 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod licitum sit sollicitudinem habere de temporalibus rebus. Ad praesidentem enim pertinet sollicitum esse de his quibus praeest, secundum illud Rom. XII, qui praeest in sollicitudine. Sed homo praeest ex divina ordinatione temporalibus rebus, secundum illud Psalm., omnia subiecisti sub pedibus eius, oves et boves et cetera. Ergo homo debet habere sollicitudinem de temporalibus rebus.

IIª-IIae q. 55 a. 6 arg. 2

Praeterea, unusquisque sollicitus est de fine propter quem operatur. Sed licitum est hominem operari propter temporalia, quibus vitam sustentet, unde apostolus dicit, II ad Thess. III, si quis non vult operari, non manducet. Ergo licitum est sollicitari de rebus temporalibus.

IIª-IIae q. 55 a. 6 arg. 3

Praeterea, sollicitudo de operibus misericordiae laudabilis est, secundum illud II ad Tim. I, cum Romam venisset, sollicite me quaesivit. Sed sollicitudo temporalium rerum quandoque pertinet ad opera misericordiae, puta cum quis sollicitudinem adhibet ad procurandum negotia pupillorum et pauperum. Ergo sollicitudo temporalium rerum non est illicita.

IIª-IIae q. 55 a. 6 s. c.

Sed contra est quod dominus dicit, Matth. VI, nolite solliciti esse, dicentes, quid manducabimus aut quid bibemus, aut quo operiemur? Quae tamen sunt maxime necessaria.

IIª-IIae q. 55 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod sollicitudo importat studium quoddam adhibitum ad aliquid consequendum. Manifestum est autem quod maius studium adhibetur ubi est timor deficiendi, et ideo ubi est securitas consequendi, minor intervenit sollicitudo. Sic ergo sollicitudo temporalium rerum tripliciter potest esse illicita. Uno quidem modo, ex parte eius de quo sollicitamur, si scilicet temporalia tanquam finem quaeramus. Unde et Augustinus dicit, in libro de operibus Monach., cum dominus dicit, nolite solliciti esse etc., hoc dicit ut non ista intueantur, et propter ista faciant quidquid in Evangelii praedicatione facere iubentur. Alio modo potest esse temporalium sollicitudo illicita propter superfluum studium quod apponitur ad temporalia procuranda, propter quod homo a spiritualibus, quibus principalius inservire debet, retrahitur. Et ideo dicitur Matth. XIII quod sollicitudo saeculi suffocat verbum. Tertio modo, ex parte timoris superflui, quando scilicet aliquis timet ne, faciendo quod debet, necessaria sibi deficiant. Quod dominus tripliciter excludit. Primo, propter maiora beneficia homini praestita divinitus praeter suam sollicitudinem, scilicet corpus et animam. Secundo, propter subventionem qua Deus animalibus et plantis subvenit absque opere humano, secundum proportionem suae naturae. Tertio, ex divina providentia, propter cuius ignorantiam gentiles circa temporalia bona quaerenda principalius sollicitantur. Et ideo concludit quod principaliter nostra sollicitudo esse debet de spiritualibus bonis, sperantes quod etiam temporalia nobis provenient ad necessitatem, si fecerimus quod debemus.

IIª-IIae q. 55 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod temporalia bona subiecta sunt homini ut eis utatur ad necessitatem, non ut in eis finem constituat, et superflue circa ea sollicitetur.

IIª-IIae q. 55 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod sollicitudo eius qui corporali labore panem acquirit non est superflua, sed moderata. Et ideo Hieronymus dicit quod labor exercendus est, sollicitudo tollenda, superflua scilicet, animum inquietans.

IIª-IIae q. 55 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod sollicitudo temporalium in operibus misericordiae ordinatur ad finem caritatis. Et ideo non est illicita, nisi sit superflua.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Sechster Artikel. Man soll nicht Sorge tragen für die zeitlichen Dinge.

a) Das ist: I. Gegen Röm. 12.: „Wer da vorsteht, soll es mit Sorge thun.“ Gemäß Gottes Anordnung aber steht der Mensch den zeitlichen Dingen vor, nach Ps. 8.: „Alles hast Du ihm zu Füßen gelegt; die Schafe und die Rinder“ etc. II. Gegen 2. Thess. 3.: „Der nicht arbeitet, soll nicht essen.“ Arbeiten aber soll der Mensch wegen der zeitlichen Bedürfnisse. Also soll er dafür Sorge tragen. III. Gegen 2. Tim. 1.: „Da er nach Rom kam, hat er unter Sorgen mich gesucht.“ Also ist es lobenswert, für körperliche Werke der Barmherzigkeit Sorge zu tragen. Und so ist es auch lobenswert, wenn jemand für das Vermögen der Armen und Waisen Sorge trägt. Auf der anderen Seite spricht der Herr bei Matth. 6.: „Seid nicht in Sorgen, daß ihr sprechet, was werden wir essen, was werden wir trinken oder womit uns kleiden?“

b) Ich antworte, „Sorgen“ wolle eine Mühe besagen, um einen gewissen Zweck zu erreichen. Größere Mühe nun wird offenbar aufgewendet, wenn Furcht vorherrscht daß die Sache fehlschlägt, als wenn man seines Zweckes sicher ist. So kann nun die Sorge um das Zeitliche in dreifacher Weise unerlaubt sein: 1. von seiten des Gegenstandes, wenn wir Zeitliches für den Zweck selber nehmen; — 2. von seiten der angewandten Mühe, wenn überflüssige Mühe für zeitlichen Besitz aufgewandt und so die Beschäftigung mit geistigen Dingen gestört wird, wovor Matth. 13, 22.warnt, „die Sorgen dieser Zeit ersticken den Samen;“ — 3. von seiten unnötiger Furcht, daß das Notwendige für den zeitlichen Lebensunterhalt einmal fehlen könnte. Diese Furcht schließt der Herr in dreifacher Weise aus:

a) weil Gott noch größere Wohlthaten dem Menschen ohne dessen Sorge verliehen hat, nämlich Leib und Seele; —

b) weil Gott Tieren und Pflanzen zu Hilfe kommt ohne menschliche Sorge gemäß deren Natur; —

c) weil die göttliche Vorsehung besteht, deren Unkenntnis die Heiden dazu führt, daß sie in erster Linie um das Zeitliche besorgt sind. Deshalb will der Herr, unsere Hauptsorge solle auf geistige Güter sich erstrecken und wir sollen hoffen, daß uns das, was unsere Leibesnotdurft erheischt, zu teil werden wird, wenn wir das Unsrige thun.

c) I. Die zeitlichen Dinge sind dem Gebrauche des Menschen überwiesen; nicht aber damit er darin seinen Zweck sehe. II. Wer mit seiner Hände Arbeit sein Brot erwirbt, dessen Sorge ist nicht überflüssig, sondern eine maßvolle. Deshalb sagt Hieronymus zu Matth. 6.: „Sorget nicht; d. i. arbeiten soll man, aber unnötigen Kummer sich nicht machen.“ III. Die Werke der Barmherzigkeit haben zum Zwecke die heilige Liebe. Da ist also nichts Überflüssiges.

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