Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
IIª-IIae q. 81 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod religio non sit una virtus. Per religionem enim ordinamur ad Deum, ut dictum est. In Deo autem est accipere tres personas, et iterum multa attributa, quae saltem ratione differunt. Diversa autem ratio obiecti sufficit ad diversificandum virtutes, ut ex supradictis patet. Ergo religio non est una virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 3 arg. 2
Praeterea, unius virtutis unus videtur esse actus, habitus enim distinguuntur secundum actus. Religionis autem multi sunt actus, sicut colere et servire, vovere, orare, sacrificare, et multa huiusmodi. Ergo religio non est una virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 3 arg. 3
Praeterea, adoratio ad religionem pertinet. Sed adoratio alia ratione adhibetur imaginibus, et alia ipsi Deo. Cum ergo diversa ratio distinguat virtutes, videtur quod religio non sit una virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 3 s. c.
Sed contra est quod dicitur Ephes. IV, unus Deus, una fides. Sed vera religio protestatur fidem unius Dei. Ergo religio est una virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod, sicut supra habitum est, habitus distinguuntur secundum diversam rationem obiecti. Ad religionem autem pertinet exhibere reverentiam uni Deo secundum unam rationem, inquantum scilicet est primum principium creationis et gubernationis rerum, unde ipse dicit, Malach. I, si ego pater, ubi honor meus? Patris enim est et producere et gubernare. Et ideo manifestum est quod religio est una virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod tres personae divinae sunt unum principium creationis et gubernationis rerum, et ideo eis una religione servitur. Diversae autem rationes attributorum concurrunt ad rationem primi principii, quia Deus producit omnia et gubernat sapientia, voluntate et potentia bonitatis suae. Et ideo religio est una virtus.
IIª-IIae q. 81 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod eodem actu homo servit Deo et colit ipsum, nam cultus respicit Dei excellentiam, cui reverentia debetur; servitus autem respicit subiectionem hominis, qui ex sua conditione obligatur ad exhibendum reverentiam Deo. Et ad haec duo pertinent omnes actus qui religioni attribuuntur, quia per omnes homo protestatur divinam excellentiam et subiectionem sui ad Deum, vel exhibendo aliquid ei, vel iterum assumendo aliquid divinum.
IIª-IIae q. 81 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod imaginibus non exhibetur religionis cultus secundum quod in seipsis considerantur, quasi res quaedam, sed secundum quod sunt imagines ducentes in Deum incarnatum. Motus autem qui est in imaginem prout est imago, non sistit in ipsa, sed tendit in id cuius est imago. Et ideo ex hoc quod imaginibus Christi exhibetur religionis cultus, non diversificatur ratio latriae, nec virtus religionis.
Traduction
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die Gottesverehrung ist eine einige Tugend.
a) Dem steht entgegen: I. In Gott sind drei Personen und viele Vollkommenheiten. Der verschiedene Gesichtspunkt im Gegenstande aber genügt für den Wesensunterschied einer Tugend. II. Eine einige Tugend hat nur einen Akt. Die Gottesverehrung aber hat deren viele. III. Die Bilder werden auch verehrt; aber nicht aus demselben Grunde wie Gott selber. Also ist da der den Wesensunterschied bestimmende Grund nicht der nämliche. Auf der anderen Seite ist es „Ein Gott, Ein Glaube,“ nach Ephes. 4., welchen die wahre Gottesverehrung bekennt.
b) Ich antworte, die Zustände werden unterschieden nach dem verschiedenen wesentlichen Gesichtspunkte im Gegenstande. Unter einem einigen Gesichtspunkte aber berücksichtigt die Gottesverehrung den Einen Gott; nämlich als Princip der Schöpfung und der Regierung der Welt, wonach bei Malach. 1. es heißt: „Wenn ich der Vater bin, wo ist meine Ehre?“ Denn dem Vater gehört es zu, daß er erzeuge und regiere. Offenbar also ist die Gottesverehrung eine einige Tugend.
c) I. Die drei Personen sind ein einiges Princip der Erschaffung der Regierung aller Dinge; und somit gebührt ihnen eine einige Verehrung. Die verschiedenen Vollkommenheiten aber zieren das eine einige Princip das eben als allmächtiges, allweises, allgütiges etc. schafft und regiert. II. Mit ein und demselben Akt dient der Mensch Gott und ehrt er Ihn. Denn die Verehrung oder der Kult berücksichtigt den einzig dastehenden Vorrang Gottes, dem da Ehre gezollt wird; der Dienst aber ist der Ausdruck der Unterwerfung des Menschen, der infolge seiner Lage verpflichtet ist, Gott zu ehren. Darauf nun beziehen sich alle Akte der Gottesverehrung; denn durch sie alle insgesamt beteuert der Mensch die göttliche Vollkommenheit und seine Unterwürfigkeit unter Ihn. III. Nicht den Bildern an sich betrachtet wird Ehre oder ein Kult erwiesen, sondern insofern sie den Geist zum Eingeborenen Gottes führen, der Mensch geworden. Die Thätigkeit aber, welche auf das Bild als Bild sich richtet, steht in diesem nicht stille, sondern strebt nach dem, dessen Bild es ist. Wenn also den Bildern Christi eine Verehrung erwiesen wird, ist dies immer die eine einige Gottesverehrung.