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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 6

IIª-IIae q. 89 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod non liceat per creaturas iurare. Dicitur enim Matth. V, ego dico vobis, non iurare omnino, neque per caelum, neque per terram, neque per Ierosolymam, neque per caput tuum, quod exponens Hieronymus dicit, considera quod hic salvator non per Deum iurare prohibuerit, sed per caelum et terram, et cetera.

IIª-IIae q. 89 a. 6 arg. 2

Praeterea, poena non debetur nisi culpae. Sed iuranti per creaturas adhibetur poena, dicitur enim XXII, qu. I, clericum per creaturam iurantem acerrime obiurgandum, si perstiterit in vitio, excommunicandum placuit. Ergo illicitum est per creaturas iurare.

IIª-IIae q. 89 a. 6 arg. 3

Praeterea, iuramentum est actus latriae, sicut dictum est. Sed cultus latriae non debetur alicui creaturae, ut patet Rom. I. Ergo non licet iurare per aliquam creaturam.

IIª-IIae q. 89 a. 6 s. c.

Sed contra est quod Ioseph iuravit per salutem Pharaonis, ut legitur Gen. XLII. Ex consuetudine etiam iuratur per Evangelium, et per reliquias, et per sanctos.

IIª-IIae q. 89 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, duplex est iuramentum. Unum quidem quod fit per simplicem contestationem, inquantum scilicet Dei testimonium invocatur. Et hoc iuramentum innititur divinae veritati, sicut et fides. Fides autem est per se quidem et principaliter de Deo, qui est ipsa veritas; secundario autem de creaturis, in quibus veritas Dei relucet, ut supra habitum est. Et similiter iuramentum principaliter refertur ad ipsum Deum, cuius testimonium invocatur, secundario autem assumuntur ad iuramentum aliquae creaturae non secundum se, sed inquantum in eis divina veritas manifestatur; sicut iuramus per Evangelium, idest per Deum, cuius veritas in Evangelio manifestatur; et per sanctos, qui hanc veritatem crediderunt et observaverunt. Alius autem modus iurandi est per execrationem. Et in hoc iuramento inducitur creatura aliqua ut in qua divinum iudicium exerceatur. Et sic solet homo iurare per caput suum, vel per filium suum, aut per aliquam aliam rem quam diligit. Sicut et apostolus iuravit, II ad Cor. I, dicens, ego testem Deum invoco in animam meam. Quod autem Ioseph per salutem Pharaonis iuravit, utroque modo potest intelligi, vel per modum execrationis, quasi salutem Pharaonis obligaverit Deo; vel per modum contestationis, quasi contestando veritatem divinae iustitiae, ad cuius executionem principes terrae constituuntur.

IIª-IIae q. 89 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod dominus prohibuit iurare per creaturas ita quod eis adhibeatur reverentia divina. Unde Hieronymus ibidem subdit quod Iudaei, per Angelos, et cetera huiusmodi, iurantes, creaturas venerabantur Dei honore. Et eadem ratione punitur secundum canones clericus per creaturam iurans, quod ad blasphemiam infidelitatis pertinet. Unde in sequenti capitulo dicitur, si quis per capillum Dei vel caput iuraverit, vel alio modo blasphemia contra Deum usus fuerit, si in ecclesiastico ordine est, deponatur.

IIª-IIae q. 89 a. 6 ad 2

Et per hoc patet responsio ad secundum.

IIª-IIae q. 89 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod cultus latriae adhibetur ei cuius testimonium iurando invocatur. Et ideo praecipitur Exod. XXIII, per nomen externorum deorum non iurabitis. Non autem exhibetur cultus latriae creaturis quae in iuramento assumuntur secundum modos praedictos.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Sechster Artikel. Man darf bei Kreaturen schwören.

a) Dies wird bestritten. Denn: I. Matth. 5. sagt der Herr: „Ich aber sage euch, gar nicht zu schwören weder beim Himmel noch bei der Erde, weder bei Jerusalem noch bei deinem Haupte.“ II. Wer bei den Kreaturen schwört, dem gebührt Strafe, nach 22 Qq. 1 cap. 9.: „Den Kleriker, der bei den Kreaturen schwört, solle man im höchsten Grade tadeln; und wenn er hartnäckig fortfährt, soll man ihn exkommunizieren.“ Also ist das Schwören bei den Kreaturen unerlaubt. III. Der Eid ist ein Akt der Gottesverehrung und somit darf man nur bei Gott schwören. Auf der anderen Seite schwor Joseph (Gen. 42.) „beim Heile des Pharao“; und gemeinhin schwört man bei den Evangelien, bei Reliquien, bei Heiligen.

b) Ich antworte, eine doppelte Art Eid gebe es: Die eine Art Eid geschieht vermittelst einfachen Anrufens; und dieser Eid stützt sich auf die göttliche Wahrheit wie auch der Glaube. Der Glaube aber hat zum ersten, leitenden Gegenstande Gott, die ewige Wahrheit; an zweiter Stelle hat er zum Gegenstande die Kreaturen, aus welchen die Wahrheit Gottes herausleuchtet. Und ähnlich bezieht sich der Eid an erster Stelle auf Gott, dessen Zeugnis angerufen wird; an zweiter Stelle werden Kreaturen dazu aebraucht, insoweit in ihnen die Wahrheit Gottes offenbar wird. So schwören wir bei den heiligen Evangelien d. h. bei Gott, dessen Wahrheit durch die Evangelien offenbar wird; und bei den Heiligen, welche diese Wahrheit festhielten und beobachteten. Die andere Art des Eides vollzieht sich durch Verwünschung. Und in diesen Eid tritt eine Kreatur ein, an welcher der göttliche Richterspruch ausgeführt werden soll; danach pflegt der Mensch zu schwören „bei seinem Haupte“, „bei seinem Sohne“ oder bei einer anderen Sache, die er liebt; wie Paulus that: „Ich rufe Gott zum Zeugen an bei meiner Seele.“ (2. Kor. 1.) Daß nun Joseph „beim Heile des Pharao“ geschworen hat, kann auf beide Weisen verstanden werden; denn die Fürsten der Erde machen offenbar die Wahrheit der göttlichen Gerechtigkeit.

c) I. Der Herr verbot, bei den Kreaturen zu schwören, in der Weise, daß ihnen göttliche Ehre dargebracht würde. Deshalb fügt Hieronymus zu der bereits erwähnten Stelle hinzu: „Die Juden, indem sie bei den Engeln und anderen Kreaturen schworen, ehrten diese letzteren mit göttlichen Ehrenbezeigungen.“ Und aus dem nämlichen Grunde ist es den Klerikern verboten, bei den Kreaturen zu schwören, weil dies zu den Lästerungen der Ungläubigen verleitet. Deshalb sagt Papst Pius: „Wer bei den Haaren oder dem Haupte Gottes schwört oder in anderer Weise Gott lästert, der soll, wenn er Kleriker ist, abgesetzt werden.“ II. Damit beantwortet. III. Der Kult der Gottesverehrung wird demjenigen dargebracht, dessen Zeugnis beim Schwören man anruft. Deshalb heißt es Exod. 23.: „Bei dem Namen fremder Götter sollt ihr nicht schwören.“ In der vorgenannten Weise aber wird den Kreaturen keine göttliche Ehre erwiesen; sie werden nur als offenbarende Zeichen der göttlichen Wahrheit betrachtet.

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