Edition
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Summa theologiae
Articulus 5
IIª-IIae q. 106 a. 5 arg. 1
Ad quintum sic proceditur. Videtur quod beneficiorum recompensatio non sit attendenda secundum affectum beneficiantis, sed secundum effectum. Recompensatio enim beneficiis debetur. Sed beneficium in effectu consistit, ut ipsum nomen sonat. Ergo recompensatio debet attendi secundum effectum.
IIª-IIae q. 106 a. 5 arg. 2
Praeterea, gratia, quae beneficia recompensat, est pars iustitiae. Sed iustitia respicit aequalitatem dati et accepti. Ergo et in gratiarum recompensatione attendendus est magis effectus quam affectus beneficiantis.
IIª-IIae q. 106 a. 5 arg. 3
Praeterea, nullus potest attendere ad id quod ignorat. Sed solus Deus recognoscit interiorem affectum. Ergo non potest fieri gratiae recompensatio secundum affectum.
IIª-IIae q. 106 a. 5 s. c.
Sed contra est quod Seneca dicit, in I de beneficiis, nonnunquam magis nos obligat qui dedit parva magnifice; qui exiguum tribuit, sed libenter.
IIª-IIae q. 106 a. 5 co.
Respondeo dicendum quod recompensatio beneficii potest ad tres virtutes pertinere, scilicet ad iustitiam, ad gratiam, et ad amicitiam. Ad iustitiam quidem pertinet quando recompensatio habet rationem debiti legalis, sicut in mutuo et in aliis huiusmodi. Et in tali recompensatio debet attendi secundum quantitatem dati. Ad amicitiam autem pertinet recompensatio beneficii, et similiter ad virtutem gratiae, secundum quod habet rationem debiti moralis, aliter tamen et aliter. Nam in recompensatione amicitiae oportet respectum haberi ad amicitiae causam. Unde in amicitia utilis debet recompensatio fieri secundum utilitatem quam quis est ex beneficio consecutus. In amicitia autem honesti debet in recompensatione haberi respectus ad electionem, sive ad affectum dantis, quia hoc praecipue requiritur ad virtutem, ut dicitur in VIII Ethic. Et similiter, quia gratia respicit beneficium secundum quod est gratis impensum, quod quidem pertinet ad affectum; ideo etiam gratiae recompensatio attendit magis affectum dantis quam effectum.
IIª-IIae q. 106 a. 5 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod omnis actus moralis ex voluntate dependet. Unde beneficium, secundum quod est laudabile, prout ei gratiae recompensatio debetur, materialiter quidem consistit in effectu, sed formaliter et principaliter in voluntate. Unde Seneca dicit, in I de Benefic., beneficium non in eo quod fit aut datur consistit, sed in ipso dantis aut facientis animo.
IIª-IIae q. 106 a. 5 ad 2
Ad secundum dicendum quod gratia est pars iustitiae, non quidem sicut species generis, sed per quandam reductionem ad genus iustitiae, ut supra dictum est. Unde non oportet quod eadem ratio debiti attendatur in utraque virtute.
IIª-IIae q. 106 a. 5 ad 3
Ad tertium dicendum quod affectum hominis per se quidem solus Deus videt, sed secundum quod per aliqua signa manifestatur, potest etiam ipsum homo cognoscere. Et hoc modo affectus beneficiantis cognoscitur ex ipso modo quo beneficium tribuitur, puta quia gaudenter et prompte aliquis beneficium impendit.
Traduction
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Summe der Theologie
Fünfter Artikel. Dankbarkeit muß sich vielmehr richten nach dem guten Willen des Wohlthäters wie nach dem Umfange der Wohlthat.
a) Das Gegenteil scheint wahr. Denn: I. Die Erkenntlichkeit richtet sich nach der Wohlthat. Diese aber besteht im wirklich Gegebenen. II. Die Dankbarkeit ist ein Teil der Gerechtigkeit, die auf Gleichheit sieht. III. Den inneren guten Willen kennt nur Gott; also kann solcher Wille kein Gradmesser sein für die menschliche Dankbarkeit. Auf der anderen Seite sagt Seneca (I. c. I. 7.): „Manchmal verpflichtet uns jener in höherem Grade, der Kleines giebt, aber gern.“
b) Ich antworte, die Erkenntlichkeit für eine Wohlthat kann: 1. zur Gerechtigkeit gehören, wie in dem, was geliehen wird, und Ähnlichem; hier gilt, daß man gemäß dem Umfange des Gegebenen vergelten muß; —- 2. zur Tugend der Freundschaft, wo dann auf die Ursache der Freundschaft gesehen werden muß; denn beruht die Freundschaft auf dem Nutzen, so muß die Wohlthat vergolten werden nach dem Nutzen, den man daraus gezogen hat; beruht sie aber bloß auf Wohlanständigkeit, dann muß man gemäß dem guten Willen des gebenden vergelten; — 3. zur Gunst zur Gnade; hier handelt es sich dann auch nur um etwas moralisch Geschuldetes wie im zweiten Falle und muß man wie bei der letztgenannten Art Freundschaft gemäß dem guten Willen vielmehr wie gemäß dem wirklich Gegebenen erkenntlich sein.
c) I. Alle moralischen Handlungen hängen vom Willen ab. Also hat eine Wohlthat, die man spendet, insoweit sie lobenswert ist, ihren bestimmenden Grund im Willen; und die wirkliche Gabe ist nur der materiale Gegenstand. Deshalb sagt Seneca (I. c. I. 6.): „Die Wohlthat besteht nicht so sehr in der wirklichen Gabe, sondern im guten Willen des gebenden.“ II. Die Dankbarkeit ist nicht ein solcher Teil der Gerechtigkeit, wie die Gattung ein Teil der Art ist; sondern nur weil sich die Dankbarkeit auf die Gerechtigkeit irgendwie zurückführen läßt. (Kap. 80.) Also ist da nicht die nämliche Art des Geschuldeten. III. Der gute Wille läßt sich wahrnehmen durch einige äußere Zeichen; insoweit wird hier davon gesprochen.