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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 2

IIª-IIae, q. 137 a. 2 arg. 1

Ad secundum sic proceditur. Videtur quod perseverantia non sit pars fortitudinis. Quia, ut philosophus dicit, in VII Ethic., perseverantia est circa tristitias tactus. Sed huiusmodi pertinent ad temperantiam. Ergo perseverantia magis est pars temperantiae quam fortitudinis.

IIª-IIae, q. 137 a. 2 arg. 2

Praeterea, omnis pars virtutis moralis est circa aliquas passiones, quas virtus moralis moderatur. Sed perseverantia non importat moderantiam passionum, quia quanto vehementiores fuerint passiones, tanto aliquis secundum rationem perseverans laudabilior videtur. Ergo videtur quod perseverantia non sit pars alicuius virtutis moralis, sed magis prudentiae, quae perficit rationem.

IIª-IIae, q. 137 a. 2 arg. 3

Praeterea, Augustinus dicit, in libro de perseverantia, quod perseverantiam nullus potest amittere. Alias autem virtutes potest homo amittere. Ergo perseverantia est potior omnibus aliis virtutibus. Sed virtus principalis est potior quam pars eius. Ergo perseverantia non est pars alicuius virtutis, sed magis ipsa est virtus principalis.

IIª-IIae, q. 137 a. 2 s. c.

Sed contra est quod Tullius ponit perseverantiam partem fortitudinis.

IIª-IIae, q. 137 a. 2 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, virtus principalis est cui principaliter adscribitur aliquid quod pertinet ad laudem virtutis, inquantum scilicet exercet illud circa propriam materiam in qua difficillimum et optimum est illud observare. Et secundum hoc dictum est quod fortitudo est principalis virtus, quia firmitatem servat in his in quibus difficillimum est firmiter persistere, scilicet in periculis mortis. Et ideo necesse est quod fortitudini adiungatur sicut secundaria virtus principali, omnis virtus cuius laus consistit in sustinendo firmiter aliquod difficile. Sustinere autem difficultatem quae provenit ex diuturnitate boni operis, dat laudem perseverantiae, nec hoc est ita difficile sicut sustinere pericula mortis. Et ideo perseverantia adiungitur fortitudini sicut virtus secundaria principali.

IIª-IIae, q. 137 a. 2 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod annexio secundariae virtutis ad principalem non solum attenditur secundum materiam, sed magis secundum modum, quia forma in unoquoque potior est quam materia. Unde licet perseverantia magis videatur convenire in materia cum temperantia quam cum fortitudine, tamen in modo magis convenit cum fortitudine, inquantum firmitatem servat contra difficultatem diuturnitatis.

IIª-IIae, q. 137 a. 2 ad 2

Ad secundum dicendum quod illa perseverantia de qua philosophus loquitur, non moderatur aliquas passiones, sed consistit solum in quadam firmitate rationis et voluntatis. Sed perseverantia secundum quod ponitur virtus, moderatur aliquas passiones, scilicet timorem fatigationis aut defectus propter diuturnitatem. Unde haec virtus est in irascibili, sicut et fortitudo.

IIª-IIae, q. 137 a. 2 ad 3

Ad tertium dicendum quod Augustinus ibi loquitur de perseverantia non secundum quod nominat habitum virtutis, sed secundum quod nominat actum virtutis continuatum usque in finem, secundum illud Matth. XXIV qui perseveraverit usque in finem, hic salvus erit. Et ideo contra rationem perseverantiae sic acceptae esset quod amitteretur, quia iam non duraret usque in finem.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Zweiter Artikel. Die Beharrlichkeit ist ein Teil der Stärke.

a) Das scheint nicht. Denn: I. „Die Beharrlichkeit hat zum Gegenstande die Trauer, die mit dem Tastsinn verbunden ist.“ (7 Ethic 7.) Das gehört aber zur Mäßigkeit. II. Jeder Teil einer moralischen Tugend beschäftigt sich mit jenen einzelnen Leidenschaften, welche die betreffende moralische Tugend zu regeln hat. Die Beharrlichkeit aber besagt keine Regelung von Leidenschaften; denn je heftiger die Leidenschaften sind, desto mehr wird jemand gelobt, wenn er gemäß der Vernunft beharrlich gewesen ist. Also ist die Beharrlichkeit nicht der Teil einer moralischen Tugend, sondern vielmehr ein Teil der Klugheit, welche die Vollendung der Vernunft ist. III. Nach Augustin (de sersev. 1.) kann die Beharrlichkeit niemand verlieren. Die anderen Tugenden aber kann der Mensch verlieren. Also steht die Beharrlichkeit den anderen Tugenden voran, anstatt der Teil einer Tugend zu sein. Sie ist vielmehr eine Haupttugend. Auf der anderen Seite führt sie Cicero als Teil der Stärke an.

b) Ich antworte, die Haupttugend richte sich immer auf das Beste und Schwierigste im ganzen Bereiche der betreffenden Tugend. Danach ist also die Stärke die Haupttugend rücksichtlich der Schwierigkeiten; denn sie festigt gegen das am meisten Schwere, gegen die Todesgefahr. Jede andere Tugend, die sich mit Schwierigkeiten, resp. mit dem Ertragen derselben, beschäftigt, ist mit dieser Tugend, der Stärke, verbunden wie eine untergeordnete, eine Nebentugend. Ertragen aber das Schwierige, was mit der langen Zeitdauer in einem guten Werke verknüpft ist, bildet das Lob der Beharrlichkeit; und dies ist nicht so schwer, wie Todesgefahren bestehen; — also ist die Beharrlichkeit mit der Stärke verbunden wie eine Nebentugend.

c) I. Die Verbindung einer Nebentugend mit einer Haupttugend richtet sich nicht nach dem Gegenstande, sondern vielmehr nach der die Seinsweise bestimmenden Form. Es mag also wohl rücksichtlich des Gegenstandes die Beharrlichkeit mehr übereinkommen mit der Mäßigkeit; in der Art und Weise ihrer Äußerung jedoch kommt sie mehr überein mit der Stärke, insoweit sie Festigkeit verleiht gegen die Schwierigkeit der langen Zeitdauer. II. Die Beharrlichkeit, von der Aristoteles spricht, besteht nur in einer gewissen Festigkeit der Vernunft und des Willens; sie regelt keine Leidenschaften. Die Beharrlichkeit aber als Tugend regelt gewisse Leidenschaften, wie z. B. die Furcht zu ermüden wegen der langen Zeitdauer. Deshalb ist diese Tugend gleich der Stärke in der Abwehrkraft. III. Augustin spricht da nicht von der Beharrlichkeit, insoweit sie ein Tugendzustand ist; sondern insoweit sie den bis zum Ende fortgesetzten Akt der Tugend bezeichnet, nach Matth. 24.: „Wer beharrt bis ans Ende, wird selig werden.“ Gegen das Wesen einer solchen Beharrlichkeit wäre es also, wenn sie verloren würde.

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