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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 1

IIª-IIae, q. 181 a. 1 arg. 1

Ad primum sic proceditur. Videtur quod non omnes actus virtutum moralium pertineant ad vitam activam. Vita enim activa videtur consistere solum in his quae sunt ad alterum, dicit enim Gregorius, super Ezech., quod activa vita est panem esurienti tribuere, et in fine, multis enumeratis quae ad alterum pertinent, subdit, et quae singulis quibusque expediunt dispensare. Sed non per omnes actus virtutum moralium ordinamur ad alios, sed solum secundum iustitiam et partes eius, ut ex supra dictis patet. Non ergo actus omnium virtutum moralium pertinent ad vitam activam.

IIª-IIae, q. 181 a. 1 arg. 2

Praeterea, Gregorius dicit, super Ezech., quod per Liam, quae fuit lippa sed fecunda, significatur vita activa, quae, dum occupatur in opere, minus videt; sed dum modo per verbum, modo per exemplum ad imitationem suam proximos accendit, multos in bono opere filios generat. Hoc autem magis videtur pertinere ad caritatem, per quam diligimus proximum, quam ad virtutes morales. Ergo videtur quod actus virtutum moralium non pertineant ad vitam activam.

IIª-IIae, q. 181 a. 1 arg. 3

Praeterea, sicut supra dictum est, virtutes morales disponunt ad vitam contemplativam. Sed dispositio et perfectio pertinent ad idem. Ergo videtur quod virtutes morales non pertineant ad vitam activam.

IIª-IIae, q. 181 a. 1 s. c.

Sed contra est quod Isidorus dicit, in libro de summo bono, in activa vita prius per exercitium boni operis cuncta exhaurienda sunt vitia, ut in contemplativa iam pura mentis acie ad contemplandum Deum quisque pertranseat. Sed cuncta vitia non exhauriuntur nisi per actus virtutum moralium. Ergo actus virtutum moralium ad vitam activam pertinent.

IIª-IIae, q. 181 a. 1 co.

Respondeo dicendum quod, sicut supra dictum est, vita activa et contemplativa distinguuntur secundum diversa studia hominum intendentium ad diversos fines, quorum unum est consideratio veritatis, quae est finis vitae contemplativae, aliud autem est exterior operatio, ad quam ordinatur vita activa. Manifestum est autem quod in virtutibus moralibus non principaliter quaeritur contemplatio veritatis, sed ordinantur ad operandum, unde philosophus dicit, in II Ethic., quod ad virtutem scire quidem parum aut nihil potest. Unde manifestum est quod virtutes morales pertinent essentialiter ad vitam activam. Unde et philosophus, in X Ethic., virtutes morales ordinat ad felicitatem activam.

IIª-IIae, q. 181 a. 1 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod inter virtutes morales praecipua est iustitia, qua aliquis ad alterum ordinatur, ut philosophus probat, in V Ethic. Unde vita activa describitur per ea quae ad alterum ordinantur, non quia in his solum, sed quia in his principalius consistit.

IIª-IIae, q. 181 a. 1 ad 2

Ad secundum dicendum quod per actus omnium virtutum moralium potest aliquis proximos suo exemplo dirigere ad bonum, quod Gregorius ibidem attribuit vitae activae.

IIª-IIae, q. 181 a. 1 ad 3

Ad tertium dicendum quod, sicut virtus quae ordinatur in finem alterius virtutis, transit quodammodo in speciem eius; ita etiam quando aliquis utitur his quae sunt vitae activae solum prout disponunt ad contemplationem, comprehenduntur sub vita contemplativa. In his autem qui operibus virtutum moralium intendunt tanquam secundum se bonis, non autem tanquam disponentibus ad vitam contemplativam, virtutes morales pertinent ad vitam activam. Quamvis etiam dici possit quod vita activa dispositio sit ad contemplativam.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Erster Artikel. Alle moralischen Tugenden gehören zum thätigen Leben.

a)Dem steht entgegen: I. Das thätige Leben scheint sich nur auf die Beziehungen zum Nächsten zu richten. Denn, sagt Greegor (14. in Ezech.): „Das thätige Leben ist jenes, welches dem hungrigen Brot giebt“ … und zuletzt zusammenfassend, „welches jedem, was ihm förderlich ist, zuteilt.“ Also gehört zum thätigen Leben die Gerechtigkeit allein, welche die äußerlichen Thätigkeiten, nämlich die Beziehungen des einen zum anderen, reglet. II. „Das thätige Leben (l. c.) „ist dargestellt durch Lia, die triefende Augen hat, aber fruchtbar ist; welche, weil sie in Werken beschäftigt ist, minder sieht; denn insofern dasselbe bald durch das Wort bald durch daas Beispiel viele zu seiner Nachfolge enetzündet, zeugt es in gutem Wirken viele Kinder.“ Das ist aber mehr die heilige Liebe, wie die moralischen Tugenden. Also sind leetztere zum thätigen Leben nicht zugehörig. III. Die moralischen Tugenden bereiten vor zum beschaulichen Leben. Vorbereiten und Vollenden aber gehört zum nämlichen. Auf der anderen Seite sagt Isidor (3. de summo Bono 15.): „Im thätigen Leben müssen durch die Übung in guten Werken zuvörderst alle Laster ertötet werden; damit wir im beschaulichen Leben mit der Schärfe eines reinen Geistes zur Betrachtung des göttlichen Lichtes übergehen können.“ Alle Öaster aber werden nur ertötet durch die Übung aller moralischen Tugenden. Also gehören letztere in das thätige Leben.

b) Ich antworte, das thätige und beschauliche Leben unterscheiden sich gemäß den Beschäftigungen der Menschen und den verschiedenen Zweckrichtungen, von denen die eine ist die Betrachtung der Wahrhei und die andere die Thätigkeit nach außen hin. Nun sind die moralischen Tugenden nicht in erster Linie auf die Betrachtung der Wahrheit gerichtet, sondern darauf daß man thätig ist: „Wissen hilft wenig oder gar nichts zur Tugend,“ heißt es 2 Ethic. 2. Also gehören alle moralischen Tugenden in das Wesen des thätigen Lebens. (10 Ethic. 7.)

c)I. Unter den moralischen Tugenden ist die hauptsächlichste die Gerechtigkeit, wodurch der eine zum anderen Beziehung hat. Danach wird das thätige Leben vermittelst der Beziehungen des einen zum anderen beschrieben; nicht weil darin es allein, sondern weil vorzugsweise es darin besteht. II. Durch die Akte aller Tugenden kann jemand dem Nächsten dienen, wenigstens durch sein Beispiel. III. Gebraucht jemand die moralischen Tugenden als Vorbereitung für das beschauliche Leben, so gehören sie gemäß diesem Zwecke dem beschaulichen Leben an. Richtet er sein Bestreben auf sie als auf den Zweck oder als auf etwas Gutes an sich und nicht als auf etwas dem beschaulichen Leben Dienliches, so gehören sie zum Wesen des thätigen Lebens. Aber es kann auch das ganze thätige Leben als Vorbereitung für das beschauliche betrachtet werden.

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