Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 3
IIª-IIae, q. 181 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod docere non sit actus vitae activae, sed contemplativae. Dicit enim Gregorius, super Ezech., quod viri perfecti bona caelestia quae contemplari potuerunt, fratribus denuntiant, eorumque animos in amorem intimae claritatis accendunt. Sed hoc pertinet ad doctrinam. Ergo docere est actus vitae contemplativae.
IIª-IIae, q. 181 a. 3 arg. 2
Praeterea, ad idem genus vitae videtur reduci actus et habitus. Sed docere est actus sapientiae, dicit enim philosophus, in principio Metaphys., quod signum scientis est posse docere. Cum ergo sapientia vel scientia pertineat ad vitam contemplativam, videtur quod etiam doctrina ad vitam contemplativam pertineat.
IIª-IIae, q. 181 a. 3 arg. 3
Praeterea, sicut contemplatio est actus vitae contemplativae, ita et oratio. Sed oratio qua quis orat pro alio, nihilominus pertinet ad vitam contemplativam. Ergo quod aliquis veritatem meditatam in alterius notitiam per doctrinam deducat, videtur ad vitam contemplativam pertinere.
IIª-IIae, q. 181 a. 3 s. c.
Sed contra est quod Gregorius dicit, super Ezech., activa vita est panem esurienti tribuere, verbo sapientiae nescientem docere.
IIª-IIae, q. 181 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod actus doctrinae habet duplex obiectum, fit enim doctrina per locutionem; locutio autem est signum audibile interioris conceptus. Est igitur unum obiectum doctrinae id quod est materia sive obiectum interioris conceptionis. Et quantum ad hoc obiectum, quandoque doctrina pertinet ad vitam activam, quandoque ad contemplativam, ad activam quidem, quando homo interius concipit aliquam veritatem ut per eam in exteriori actione dirigatur; ad contemplativam autem, quando homo interius concipit aliquam veritatem intelligibilem in cuius consideratione et amore delectatur. Unde Augustinus dicit, in libro de verbis Dom., eligant sibi partem meliorem, scilicet vitae contemplativae; vacent verbo, inhient doctrinae dulcedini, occupentur circa scientiam salutarem, ubi manifeste dicit doctrinam ad vitam contemplativam pertinere. Aliud vero obiectum doctrinae est ex parte sermonis audibilis. Et sic obiectum doctrinae est ipse audiens. Et quantum ad hoc obiectum, omnis doctrina pertinet ad vitam activam, ad quam pertinent exteriores actiones.
IIª-IIae, q. 181 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod auctoritas illa expresse loquitur de doctrina quantum ad materiam, prout versatur circa considerationem et amorem veritatis.
IIª-IIae, q. 181 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod habitus et actus communicant in obiecto. Et ideo manifeste illa ratio procedit ex parte materiae interioris conceptus. In tantum enim ad sapientem vel scientem pertinet posse docere, in quantum potest interiorem conceptum verbis exprimere, ad hoc quod possit alium adducere ad intellectum veritatis.
IIª-IIae, q. 181 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod ille qui orat pro alio, nihil agit erga illum pro quo orat, sed solum erga Deum, qui est intelligibilis veritas. Sed ille qui alium docet, aliquid circa eum agit exteriori actione. Unde non est similis ratio de utroque.
Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Dritter Artikel. Lehren ist eine Thätigkeit des thätigen Lebens.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. „Vollkommene Männer, welche wenigstens wie im Spiegel die himmlischen Güter betrachten konnten, verkünden dieselben den Brüdern und entzünden deren Herzen zur Liebe der ewigen Klarheit.“ (Greg. in Ezech. hom. 5.) Also gehört das Lehren zum beschaulichen Leben. II. Lehren ist eine Thätigkeit des Zustandes der Weisheit; denn „das Zeichen davon daß man etwas weiß, ist, daß man es lehren kann.“ (Arist. princ. Metaph.) Die Weisheit und Wissenschaft aber gehört zum beschaulichen Leben, also auch das Lehren. III. Wie die Betrachtung, so ist auch das Gebet eine Thätigkeit des beschaulichen Lebens. Das Gebet für einen anderen aber bleibt trotzdem eine Thätigkeit des beschaulichen Lebens. Also daß jemand die durch die Betrachtung gewonnene Kenntnis anderen mitteilt, steht dem nicht entgegen, daß dieses Mitteilen dem beschaulichen Leben angehörig bleibt. Auf der anderen Seite „ist das thätige Leben nichts Anderes als Brot dem hungrigen geben und Worte der Weisheit dem unwissenden zu lehren“ (l. c. hom. 14.).
b) Ich antworte, die Belehrung habe einen doppelten Gegenstand; denn sie vollzieht sich durch die Rede. Die Rede aber ist ein hörbares Zeichen dessen was innerlich aufgefaßt worden. Der eine Gegenstand des Lehrens also ist der Gegenstand der innerlichen Auffassung oder das, was aufgefaßt worden; und das gehört manchmal dem beschaulichen, manchmal dem thätigen Leben an: dem thätigen, wenn der Mensch innerlich eine Wahrheit auffaßt, um danach sich in der äußeren Thätigkeit zu richten; dem beschaulichen, wenn er innerlich eine Wahrheit auffaßt, an deren Betrachtung er sich erfreut. Demgemäß sagt Augustin (de verb. Dom. c. 27.): „Mögen sie sich den besseren Teil auswählen, das Wort pflegen, nach der Süßigkeit der Lehre sich sehnen, sich mit heilsamem Wissen befassen;“ wonach die Lehre offenbar zum beschaulichen Leben gehört. Der andere Gegenstand der Belehrung findet sich auf seiten des hörbaren Wortes; und ist somit der hörende selber Gegenstand. Mit Bezug darauf gehört alle Lehre zum thätigen Leben, zu welchem ja die Thätigkeit nach außen gehört. c>) I. Jene Stelle spricht ausdrücklich vom Gegenstande der Lehre, insoweit dieser in der Betrachtung und der Liebe der Wahrheit besteht. II. Zustand und entsprechende Thätigkeit haben zum Gegenstande das Nämliche, und also geht auch dieser Einwurf aus vom Gegenstande der inneren Auffassung. Insoweit nämlich geht es den weisen und wissenden an, zu lehren, inwieweit er die innere Auffassung mit Worten ausdrücken kann, damit er den anderen zum Verständnisse der Wahrheit führe. III. Wer für den anderen betet, ist nur Gott gegenüber thätig; wer aber einen anderen belehrt, steht mit nach außen gerichteter Thätigkeit diesem anderen gegenüber.