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Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 6

IIIª q. 48 a. 6 arg. 1

Ad sextum sic proceditur. Videtur quod passio Christi non fuerit operata nostram salutem per modum efficientiae. Causa enim efficiens nostrae salutis est magnitudo divinae virtutis, secundum illud Isaiae LIX, ecce, non est abbreviata manus eius, ut salvare non possit. Christus autem crucifixus est ex infirmitate, ut dicitur II Cor. XIII. Non ergo passio Christi efficienter operata est salutem nostram.

IIIª q. 48 a. 6 arg. 2

Praeterea, nullum agens corporale efficienter agit nisi per contactum, unde etiam et Christus tangendo mundavit leprosum, ut ostenderet carnem suam salutiferam virtutem habere, sicut Chrysostomus dicit. Sed passio Christi non potuit contingere omnes homines. Ergo non potuit efficienter operari omnium hominum salutem.

IIIª q. 48 a. 6 arg. 3

Praeterea, non videtur eiusdem esse operari per modum meriti, et per modum efficientiae, quia ille qui meretur, expectat effectum ab alio. Sed passio Christi operata est nostram salutem per modum meriti. Non ergo per modum efficientiae.

IIIª q. 48 a. 6 s. c.

Sed contra est quod dicitur I Cor. I, quod verbum crucis his qui salvi fiunt est virtus Dei. Sed virtus Dei efficienter operatur nostram salutem. Ergo passio Christi in cruce efficienter operata est nostram salutem.

IIIª q. 48 a. 6 co.

Respondeo dicendum quod duplex est efficiens, principale, et instrumentale. Efficiens quidem principale humanae salutis Deus est. Quia vero humanitas Christi est divinitatis instrumentum, ut supra dictum est, ex consequenti omnes actiones et passiones Christi instrumentaliter operantur, in virtute divinitatis, ad salutem humanam. Et secundum hoc, passio Christi efficienter causat salutem humanam.

IIIª q. 48 a. 6 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod passio Christi, relata ad Christi carnem, congruit infirmitati assumptae, relata vero ad divinitatem, consequitur ex ea infinitam virtutem, secundum illud I Cor. I, quod infirmum est Dei, fortius est hominibus; quia scilicet ipsa infirmitas Christi, inquantum est Dei, habet virtutem excedentem omnem virtutem humanam.

IIIª q. 48 a. 6 ad 2

Ad secundum dicendum quod passio Christi, licet sit corporalis, habet tamen spiritualem virtutem ex divinitate unita. Et ideo per spiritualem contactum efficaciam sortitur, scilicet per fidem et fidei sacramenta, secundum illud apostoli, quem proposuit propitiatorem per fidem in sanguine eius.

IIIª q. 48 a. 6 ad 3

Ad tertium dicendum quod passio Christi, secundum quod comparatur ad divinitatem eius, agit per modum efficientiae; inquantum vero comparatur ad voluntatem animae Christi, agit per modum meriti; secundum vero quod consideratur in ipsa carne Christi, agit per modum satisfactionis, inquantum per eam liberamur a reatu poenae; per modum vero redemptionis, inquantum per eam liberamur a servitute culpae; per modum autem sacrificii, inquantum per eam reconciliamur Deo, ut infra dicetur.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Sechster Artikel. Das Leiden Christi hat unser Heil zur Folge gehabt als die eigentlich einwirkende Ursache.

a) Dagegen spricht Folgendes: I. Die einwirkende (efficiens) Ursache unseres Heiles ist die Größe
der göttlichen Kraft, nach Isai. 59.: „Siehe; nicht abgekürzt ist seine
Hand, daß sie nicht retten könnte.“ Christus aber „ist gekreuzigt worden
infolge der Schwäche“ (2. Kor. 13.). Das Leiden Christi ist also in
keiner Weise die efficiens causa unseres Heiles. II. Keine körperliche einwirkende Ursache wirkt ein außer durch Berührung; weshalb auch Christus durch Berührung den aussätzigen heilte,
„damit Er zeige, sein Fleisch habe heilbringende Kraft“ (chrysost. hom. 26.
in Matth.). Das Leiden Christi konnte aber nicht berühren alle Menschen.
Also war es nicht direkt einwirkende Ursache für unser Heil. III. Wer in der Weise des Verdienens thätig ist, der ist es nicht in
der Weise des direkten Einwirkens; denn er erwartet die Wirkung von
einem anderen her. Das Leiden Christi aber hat unser Heil verdient.
Also bewirkt es dasselbe nicht. Auf der anderen Seite „ist das Wort des Kreuzes denen, die heil werden, die Kraft Gottes“ (1. Kor. 1.). Die Kraft Gottes aber hat als einwirkende Kraft unser Heil zur Folge. Also ist das Leiden Christi einwirkende Ursache unseres Heils.

b) Ich antworte; die einwirkende Ursache teilt sich in zwei Arten:
die hauptsächlich an erster Stelle einwirkende und die in der Weise
eines Werkzeuges wirkende. Die Gottheit nun ist die haupteinwirkende
Ursache unseres Heiles. Da aber die heilige Menschheit Christi ein Werkzeug der Gottheit ist (Kap. 43, Art. 2.), so sind die Thätigkeiten undLeiden Christi in der Weise eines Werkzeuges die einwirkende Ursache unseres Heiles; und danach wirkt direkt das Leiden Christi unser Heil.

c) I. Das Leiden Christi, bezogen auf das Fleisch Christi, entspricht der von Christo angenommenen Schwäche; bezogen auf die Gottheit aber erlangt es unendliche Kraft, nach 1. Kor. 1.: „Was schwach ist und Gott gehört, ist stärker wie die Menschen.“ Denn die Schwäche selber Christi, insoweit sie Gottes ist, überragt alle menschliche Kraft. II. Das Leiden des Herrn, obgleich körperlich, erlangt geistige Kraft,
kraft der Verbindung mit der Gottheit. Und sonach hat es Wirksamkeit
kraft geistiger Berührung, nämlich durch den Glauben und die Sakramente,
nach Röm. 3.: „Den Gott vorgestellt hat als Sühner durch den Glauben
in seinem Blute.“ III. Das Leiden Christi, bezogen auf die Gottheit, hat direkt einwirkende Kraft; bezogen auf die Seele Christi, ist es Verdienst; bezogen auf das Fleisch Christi selber ist es Genugthuung, insoweit wir von der Strafe befreit werden; Erlösung, insoweit wir von der Schuld befreit werden; Opfer, insoweit wir mit Gott versöhnt werden.

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