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Summa theologiae
Articulus 1
Iª q. 60 a. 1 arg. 1
Ad primum sic proceditur. Videtur quod in Angelis non sit amor vel dilectio naturalis. Amor enim naturalis dividitur contra intellectualem; ut patet per Dionysium, IV cap. de Div. Nom. Sed amor Angeli est intellectualis. Ergo non est naturalis.
Iª q. 60 a. 1 arg. 2
Praeterea, ea quae amant amore naturali, magis aguntur quam agant, nihil enim habet dominium suae naturae. Sed Angeli non aguntur, sed agunt; cum sint liberi arbitrii, ut ostensum est. Ergo in Angelis non est amor seu dilectio naturalis.
Iª q. 60 a. 1 arg. 3
Praeterea, omnis dilectio aut est recta, aut non recta. Dilectio autem recta pertinet ad caritatem, dilectio autem non recta pertinet ad iniquitatem. Neutrum autem horum pertinet ad naturam, quia caritas est supra naturam, iniquitas autem est contra naturam. Ergo nulla dilectio naturalis est in Angelis.
Iª q. 60 a. 1 s. c.
Sed contra est quod dilectio sequitur cognitionem, nihil enim amatur nisi cognitum, ut Augustinus dicit, X de Trin. Sed in Angelis est cognitio naturalis. Ergo et dilectio naturalis.
Iª q. 60 a. 1 co.
Respondeo dicendum quod necesse est in Angelis ponere dilectionem naturalem. Ad cuius evidentiam, considerandum est quod semper prius salvatur in posteriori. Natura autem prior est quam intellectus, quia natura cuiuscumque rei est essentia eius. Unde id quod est naturae, oportet salvari etiam in habentibus intellectum. Est autem hoc commune omni naturae, ut habeat aliquam inclinationem, quae est appetitus naturalis vel amor. Quae tamen inclinatio diversimode invenitur in diversis naturis, in unaquaque secundum modum eius. Unde in natura intellectuali invenitur inclinatio naturalis secundum voluntatem; in natura autem sensitiva, secundum appetitum sensitivum, in natura vero carente cognitione, secundum solum ordinem naturae in aliquid. Unde cum Angelus sit natura intellectualis, oportet quod in voluntate eius sit naturalis dilectio.
Iª q. 60 a. 1 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod intellectualis amor dividitur contra naturalem qui est solum naturalis, inquantum est naturae quae non addit supra rationem naturae perfectionem sensus aut intellectus.
Iª q. 60 a. 1 ad 2
Ad secundum dicendum quod omnia quae sunt in toto mundo, aguntur ab aliquo, praeter primum agens, quod ita agit quod nullo modo ab alio agitur, in quo est idem natura et voluntas. Et ideo non est inconveniens si Angelus agatur, inquantum inclinatio naturalis est sibi indita ab auctore suae naturae. Non tamen sic agitur quod non agat; cum habeat liberam voluntatem.
Iª q. 60 a. 1 ad 3
Ad tertium dicendum quod, sicut cognitio naturalis semper est vera ita dilectio naturalis semper est recta, cum amor naturalis nihil aliud sit quam inclinatio naturae indita ab auctore naturae. Dicere ergo quod inclinatio naturalis non sit recta, est derogare auctori naturae. Alia tamen est rectitudo naturalis dilectionis, et alia est rectitudo caritatis et virtutis, quia una rectitudo est perfectiva alterius. Sicut etiam alia est veritas naturalis cognitionis; et alia est veritas cognitionis infusae vel acquisitae.
Traduction
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Summe der Theologie
Erster Artikel. Im Engel ist natürliche Liebe.
a) Dem scheint nicht so. Denn: I. Die Liebe, welche von der Natur ausgeht, wird gegenüber gestellt der Liebe, welche aus der Vernunft fließt, (Dion. 4. de div. nom.) Nur letztere aber kann der Engel haben. Also hat der Engel keine natürliche Liebe. II. Die Wesen, welche aus natürlicher Liebe lieben, werden mehr getrieben, als daß sie selber wirkten; denn niemand ist Herr über seine Natur. Die Engel aber haben Wahlfreiheit. Also werden sie nicht getrieben. III. Jegliche Liebe ist recht oder unrecht. Die erstere ist wahre Liebe; die zweite ist Bosheit. Keine von beiden aber gehört der Natur an. Auf der anderen Seite entspricht die Liebe dem Erkennen; denn nichts wird geliebt, außer insoweit es gekannt wird, wie Augustin sagt. (10. de Trin. cap. 1.) Die Engel erkennen kraft ihrer einzelnen Natur und nicht bloß kraft eines Vermögens. Also haben sie kraft ihrer Natur Liebe.
b) Ich antworte, es muß in den Engeln von Natur aus Liebe sein. Denn überall und immer ist das „früher“ auch in dem gewahrt, was erst später hinzukommt. Die Natur ist aber zuerst da und somit früher als die Vernunft; denn die Natur eines jeden Dinges ist nichts anderes wie sein Wesen. Was also der Natur entspricht und zu ihr gehört, das muß auch bestehen bleiben in denen, die Vernunft haben. Das aber ist eine notwendige Folge jeder Natur, daß sie eine gewisse Hinneigung zum Zwecke hat; man nennt dies das natürliche Begehren oder natürliche Liebe, und zwar wird je nach der Beschaffenheit der einzelnen Natur diese Liebe verschieden gefunden in jeder Natur. Deshalb ist in der vernünftigen Natur eine natürliche Neigung gemäß dem Willen; in der sinnlichen Natur dagegen gemäß dem sinnlichen Begehren; in der kenntnislosen Natur gemäß der Beziehung der Natur zu etwas. Da also der Engel eine vernünftige Natur hat, so hat sein Wille natürliche Liebe.
c) I. Die vernünftige Liebe wird gegenübergestellt der natürlichen, insoweit letztere rein natürlich ist; insofern nämlich zur Natur weder der Sinn tritt noch die Vernunft. II. Alle Dinge, welche in der Welt sind, werden von irgend etwas getrieben, ausgenommen allein der Erstwirkende, der so wirkt, daß Er von nichts anderem getrieben wird; denn in Ihm ist ein und dasselbe Natur und Wille. Und deshalb ist es nicht unzuträglich, wenn der Engel getrieben wird, insofern die natürliche Neigung vom Urheber der Natur ihm eingeprägt worden ist. Er wird aber nicht in der Weise getrieben, daß er nicht auch selber wirkte; da er Wahlfreiheit hat. III. Wie die von der Natur kommende Kenntnis immer wahr ist, so ist die von der Natur kommende Liebe immer recht; denn sie ist eben nur die vom Urheber der Natur eingeprägte Neigung. Sagen also, die natürliche Liebe sei nicht recht, ist dasselbe als den Urheber der Natur beleidigen. Eine andere davon verschiedene Gradheit wohnt aber der wahren übernatürlichen Liebe als einer Tugend inne, denn sie vollendet die Gradheit der natürlichen; gleichwie ja auch eine andere Wahrheit in jeder Kenntnis jene ist, welche von der Natur kommt und eine andere jene, welche erlangt oder von oben her dem Geiste eingegossen worden ist.