• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Thomas d'Aquin (1225-1274)

Edition Masquer
Summa theologiae

Articulus 4

Iª q. 103 a. 4 arg. 1

Ad quartum sic proceditur. Videtur quod effectus gubernationis mundi sit unus tantum, et non plures. Effectus enim gubernationis esse videtur id quod per gubernationem in rebus gubernatis causatur. Hoc autem est unum, scilicet bonum ordinis; ut in exercitu patet. Ergo gubernationis mundi est unus effectus.

Iª q. 103 a. 4 arg. 2

Praeterea, ab uno natum est unum tantum procedere. Sed mundus gubernatur ab uno, ut ostensum est. Ergo et gubernationis effectus est unus tantum.

Iª q. 103 a. 4 arg. 3

Praeterea, si effectus gubernationis non est unus tantum propter unitatem gubernantis, oportet quod multiplicetur secundum multitudinem gubernatorum. Haec autem sunt nobis innumerabilia. Ergo gubernationis effectus non possunt comprehendi sub aliquo certo numero.

Iª q. 103 a. 4 s. c.

Sed contra est quod Dionysius dicit, quod deitas providentia et bonitate perfecta omnia continet, et seipsa implet. Gubernatio autem ad providentiam pertinet. Ergo gubernationis divinae sunt aliqui determinati effectus.

Iª q. 103 a. 4 co.

Respondeo dicendum quod effectus cuiuslibet actionis ex fine eius pensari potest, nam per operationem efficitur ut pertingatur ad finem. Finis autem gubernationis mundi est bonum essentiale, ad cuius participationem et assimilationem omnia tendunt. Effectus igitur gubernationis potest accipi tripliciter. Uno modo, ex parte ipsius finis, et sic est unus effectus gubernationis, scilicet assimilari summo bono. Alio modo potest considerari effectus gubernationis secundum ea quibus ad Dei assimilationem creatura perducitur. Et sic in generali sunt duo effectus gubernationis. Creatura enim assimilatur Deo quantum ad duo, scilicet quantum ad id quod Deus bonus est, inquantum creatura est bona; et quantum ad hoc quod Deus est aliis causa bonitatis, inquantum una creatura movet aliam ad bonitatem. Unde duo sunt effectus gubernationis, scilicet conservatio rerum in bono, et motio earum ad bonum. Tertio modo potest considerari effectus gubernationis in particulari, et sic sunt nobis innumerabiles.

Iª q. 103 a. 4 ad 1

Ad primum ergo dicendum quod ordo universi includit in se et conservationem rerum diversarum a Deo institutarum, et motionem earum, quia secundum haec duo invenitur ordo in rebus, secundum scilicet quod una est melior alia, et secundum quod una ab alia movetur.

Iª q. 103 a. 4 ad 2

Ad alia duo patet responsio per ea quae dicta sunt.

Traduction Masquer
Summe der Theologie

Vierter Artikel. Die Wirkungen der Weltregierung.

a) Es scheint nur eine Wirkung der Weltregierung zu geben. Denn: I. Die Wirkung der Weltregierung ist das, was davon in den Dingen verursacht wird. Das aber ist nur Eines: die Ordnung des Ganzen. II. Von Einem geht naturgemäß nur Eines aus. Einer aber nur ist der Weltregierer. Also besteht da nur eine Wirkung. IIl. Wäre die Wirkung der Weltregierung nicht eine auf Grund des einen Weltregierers, so müßten deren mehrere sein auf Grund der vielen Dinge, die regiert werden. Diese aber sind unzählige. Also würde keine bestimmte Zahl die Wirkungen der Weltregierung in sich umfassen. Auf der anderen Seite sagt Dionysius (12. de div. nom.): „Die Gottheit hält durch ihre Vorsehung und vollkommene Güte Alles zusammen und vollendet Alles in Sich selbst.“ Also hat die Weltregierung einige bestimmte Wirkungen.

b) Ich antworte, daß die Wirkung einer jeden Thätigkeit aus dem Zwecks derselben her erwogen werden kann; denn vermittelst der Thätigkeit wird bewirkt, daß man zum Zwecke gelangt. Der Endzweck der Weltregierung aber ist das dem innersten Wesen nach Gute, wonach alle Dinge streben, um daran je nach der bestimmten Art Anteil zu haben und ihm ähnlich zu sein. Danach also kann die Wirkung der Weltregierung von drei Seiten her betrachtet werden: 1. von seiten des Endzweckes selber; und so besteht eine einzige Wirkung, die nämlich, dem höchsten Gute ähnlich zu werden; — 2. von seiten der Art und Weise wie die Kreatur zur Ähnlichkeit mit Gott geführt wird; und da sind im allgemeinen zwei Wirkungen der Weltregierung, insoweit nämlich Gott gut ist und somit auch das Geschöpf als solches; und dann insoweit Gott Gutes hervorbringt und somit auch ein Geschöpf für das andere eine Ursache des Gutseins bildet und es zum Guten hinbewegt; danach also werden durch die Weltregierung die Dinge im Guten bewahrt und zum Guten hinbewegt; — 3. von seiten der besonderen Dinge; und danach sind die Wirkungen der Weltregierung unzählbar.

c) I. Die Ordnung des All schließt dieses Beides in sich ein; daß die Dinge in jenem Guten bleiben, was sie bei ihrer Erschaffung oder Bildung erhielten und daß sie zum Guten hinbewegt werden. Danach also ist in der Ordnung der Dinge das eine besser wie das andere; und wird das eine vom anderen bestimmt. II. und III. haben ihre Antwort im Gesagten.

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Les éditions de cette œuvre
Summa theologiae
Traductions de cette œuvre
Summe der Theologie

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité