Traduction
Masquer
Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die Barmherzigkeit ist eine Tugend.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Die Tugend besteht zumal in der freien Wahl (2 Ethic. 4.); und diese setzt vorhergehende Beratschlagung voraus. Was also das Beraten hindert, das ist keine Tugend. Nun sagt Sallust (Catilina in princ. Orat. Caesaris): „Die da über zweifelhafte Dinge sich beratschlagen, müssen von Zorn und Mitleid frei sein; sonst sieht der Geist nicht leicht das Wahre.“ II. Die Vergeltung ist lobwert, heißt es 2 Mst. 9. Dieselbe ist aber dem Erbarmen entgegen. Also ist letzteres keine Tugend. III. Das Erbarmen folgt aus der Liebe wie der Friede und die Freude. Dies sind aber keine eigenen besonderen Tugenden. Also ist dies auch nicht die Barmherzigkeit. IV. Die Barmherzigkeit ist keine Tugend in der Vernunft; sie ist keine theologische, denn sie hat Gott nicht zum Gegenstande; und sie ist keine moralische Tugend, denn weder hat sie zum Gegenstande die Thätigkeiten (da sie nicht zur Gerechtigkeit gehört) noch die Leidenschaften, denn sie läßt keine der zwölf Mittelstufen zu, die Aristoteles ansetzt. (2 Ethic. 7.) Auf der anderen Seite sagt Augustin (9. de civ. Dei 5.): „Bei weitem besser und lobwerter und dem menschlichen Empfinden angemessener hat Cicero in der Lobrede auf Cäsar gesprochen, wo er sagt: Keine Tugend ist wunderbarer wie die Barmherzigkeit.“
b) Ich antworte, soweit die Barmherzigkeit nicht die Thätigkeit des sinnlichen Begehrens, also Leidenschaft besagt; sondern die Thätigkeit des vernünftigen Begehrens, sei sie eine Tugend. Denn eine Tugend besteht darin, daß die Seelenthätigkeit durch die Vernunft geregelt wird. Die Thätigkeit des Erbarmens aber kann durch die Vernunft geregelt werden; und gemäß dieser Richtschnur kann dann auch das niedere Begehren geregelt sein. Deshalb sagt Augustin (l. c.): „Diese Seelenthätigkeit (des Erbarmens) dient der Vernunft, wenn in der Weise Barmherzigkeit gewährt wird, daß die Gerechtigkeit gewahrt bleibt; sei es daß dem bedürftigen man giebt oder dem reuigen verzeiht.“ Also ist die Barmherzigkeit eine Tugend.
c) I. Das Wort Sallusts bezieht sich auf die Leidenschaft des Erbarmens, die der Regel der Vernunft entbehrt. II. Da wird ebenfalls von der Leidenschaft gesprochen. Denn so aufgefaßt steht die Vergeltung in einem gewissen Gegensatze zum Erbarmen. Der barmherzige nämlich hat Schmerz über fremdes Leid, insoweit er erachtet, es leide jemand Unwürdiges; und der nach Wiedervergeltung Trachtende freut sich über fremdes Leid, insofern er erachtet, daß einzelne verdientermaßen leiden, und er trauert, wenn es gut geht denen, die dies nicht verdienen. Und Beides ist lobwert und schließlich „aus derselben Seite folgend.“ (l. c.) Der Barmherzigkeit aber als Tugend steht entgegen der Neid. (Vgl. Kap. 36, Art. 3.) III. Friede und Freude fügen nichts hinzu zum Wesenscharakter des Guten, was Gegenstand der heiligen Liebe ist. Die Barmherzigkeit aber fügt einen besonderen Gesichtspunkt hinzu; nämlich das Elend desjenigen, dessen man sich erbarmt. IV. Die Barmherzigkeit als Tugend gehört zu den moralischen Tugenden. Sie hält die Mitte ein zwischen der Wiedervergeltung und dem Mitleide, insofern beide als Leidenschaften aufgefaßt werden. Aristoteles nennt diese Mittelstufe nicht Tugend; weil Beides, auch als Leidenschaft betrachtet, Lob verdient. Insoweit nämlich die Vernunft die Richtschnur der freien Wahl bildet, wird da von Tugend gesprochen.
Edition
Masquer
Summa theologiae
Articulus 3
IIª-IIae q. 30 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod misericordia non sit virtus. Principale enim in virtute est electio, ut patet per philosophum, in libro Ethic. Electio autem est appetitus praeconsiliati, ut in eodem libro dicitur. Illud ergo quod impedit consilium non potest dici virtus. Sed misericordia impedit consilium, secundum illud Sallustii, omnes homines qui de rebus dubiis consultant ab ira et misericordia vacuos esse decet, non enim animus facile verum providet ubi ista officiunt. Ergo misericordia non est virtus.
IIª-IIae q. 30 a. 3 arg. 2
Praeterea, nihil quod est contrarium virtuti est laudabile. Sed Nemesis contrariatur misericordiae, ut philosophus dicit, in II Rhet. Nemesis autem est passio laudabilis, ut dicitur in II Ethic. Ergo misericordia non est virtus.
IIª-IIae q. 30 a. 3 arg. 3
Praeterea, gaudium et pax non sunt speciales virtutes quia consequuntur ex caritate, ut supra dictum est. Sed etiam misericordia consequitur ex caritate, sic enim ex caritate flemus cum flentibus sicut gaudemus cum gaudentibus. Ergo misericordia non est specialis virtus.
IIª-IIae q. 30 a. 3 arg. 4
Praeterea, cum misericordia ad vim appetitivam pertineat, non est virtus intellectualis. Nec est virtus theologica, cum non habeat Deum pro obiecto. Similiter etiam non est virtus moralis, quia nec est circa operationes, hoc enim pertinet ad iustitiam; nec est circa passiones, non enim reducitur ad aliquam duodecim medietatum quas philosophus ponit, in II Ethic. Ergo misericordia non est virtus.
IIª-IIae q. 30 a. 3 s. c.
Sed contra est quod Augustinus dicit, in IX de Civ. Dei, longe melius et humanius et piorum sensibus accommodatius Cicero in Caesaris laude locutus est, ubi ait, nulla de virtutibus tuis nec admirabilior nec gratior misericordia est. Ergo misericordia est virtus.
IIª-IIae q. 30 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod misericordia importat dolorem de miseria aliena. Iste autem dolor potest nominare, uno quidem modo, motum appetitus sensitivi. Et secundum hoc misericordia passio est, et non virtus. Alio vero modo potest nominare motum appetitus intellectivi, secundum quod alicui displicet malum alterius. Hic autem motus potest esse secundum rationem regulatus, et potest secundum hunc motum ratione regulatum regulari motus inferioris appetitus. Unde Augustinus dicit, in IX de Civ. Dei, quod iste motus animi, scilicet misericordia, servit rationi quando ita praebetur misericordia ut iustitia conservetur, sive cum indigenti tribuitur, sive cum ignoscitur poenitenti. Et quia ratio virtutis humanae consistit in hoc quod motus animi ratione reguletur, ut ex superioribus patet, consequens est misericordiam esse virtutem.
IIª-IIae q. 30 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod auctoritas illa Sallustii intelligitur de misericordia secundum quod est passio ratione non regulata. Sic enim impedit consilium rationis, dum facit a iustitia discedere.
IIª-IIae q. 30 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod philosophus loquitur ibi de misericordia et Nemesi secundum quod utrumque est passio. Et habent quidem contrarietatem ex parte aestimationis quam habent de malis alienis, de quibus misericors dolet, inquantum aestimat aliquem indigna pati; Nemeseticus autem gaudet, inquantum aestimat aliquos digne pati, et tristatur si indignis bene accidat. Et utrumque est laudabile, et ab eodem more descendens, ut ibidem dicitur. Sed proprie misericordiae opponitur invidia, ut infra dicetur.
IIª-IIae q. 30 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod gaudium et pax nihil adiiciunt super rationem boni quod est obiectum caritatis, et ideo non requirunt alias virtutes quam caritatem. Sed misericordia respicit quandam specialem rationem, scilicet miseriam eius cuius miseretur.
IIª-IIae q. 30 a. 3 ad 4
Ad quartum dicendum quod misericordia, secundum quod est virtus, est moralis virtus circa passiones existens, et reducitur ad illam medietatem quae dicitur Nemesis, quia ab eodem more procedunt, ut in II Rhet. dicitur. Has autem medietates philosophus non ponit virtutes, sed passiones, quia etiam secundum quod sunt passiones, laudabiles sunt. Nihil tamen prohibet quin ab aliquo habitu electivo proveniant. Et secundum hoc assumunt rationem virtutis.