Traduction
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Summe der Theologie
Dritter Artikel. Die Hingebung ist eine von den anderen verschiedene Tugend.
a) Dies scheint nicht. Denn: I. Jemandem Dienste leisten und ihn achten kommt von der Liebe. Also ist die Hingebung nichts Anderes wie Liebe. II. Gott ehren ist eigen der Religion. Die Hingebung oder Pietät schließt aber auch die Ehre Gott gegenüber in sich ein. Also ist sie eben Gottesverehrung oder Religion. III. Die Hingebung an das Vaterland ist offenbar dasselbe wie die qesetzliche Gerechtigkeit“, die auf das Gemeinbeste sich richtet. Also ist die Pietät keine besondere Tugend. Auf der anderen Seite steht die Stelle bei Cicero 2. Invent.
b) Ich antworte, wo ein specieller Charakter des Geschuldeten sich findet einer gewissen Person gegenüber, da finde sich auch eine specielleTugend, die eine Untergattung der Gerechtigkeit ist. Nun wird jemandem etwas Besonderes, Specielles geschuldet, weil er der Natur nach Princip für das Sein und Thun eines anderen ist. Und diesen besonderen Charakter des Geschuldeten berücksichtigt die Hingebung; indem sie den Eltern und dem Vaterlande, die auf dieses Princip Bezug nehmen, Ehren und Dienstleistungen erweist. Also ist die Hingebung eine eigene besondere Tugend.
c) I. Wie die Tugend der Religion ein Bekenntnis nach außen hin des Glaubens, der Hoffnung und der Liebe ist, wodurch wir auf Gott in erster Linie bezogen werden; so ist die Hingebung ein gewisses äußeres Bekenntnis der Liebe zu Eltern und Vaterland. II. Gott ist ein weit höheres Princip des Seins und Thuns, wie der Vater und das Vaterland. Also gebührt uns eine eigene Tugend, welche die Ihm zu erweisende Ehrfurcht regelt; während die Hingebung den Eltern und dem Vaterlande gegenüber die gebührende Ehrfurcht erweist. Was aber den Kreaturen eigen ist wird mit einem gewissen Übermaße auf Gott übertragen (Dionys. l. de div. nom.) und somit wird gemäß einem gewissen Übermaße und in hervorragender Weise der Kult Gottes „Hingebung“, pietas, genannt, wie wir ja zu Gott auch sagen: „Unser Vater.“ III. Die Pietät erstreckt sich auf das Vaterland, weil dieses für uns gewisses Princip des Seins ist; die gesetzliche Gerechtigkeit geht auf das Vaterland, weil dieses ein Gut und somit das Gemeinbeste ein allgemeiner Zweck ist.
Edition
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Summa theologiae
Articulus 3
IIª-IIae q. 101 a. 3 arg. 1
Ad tertium sic proceditur. Videtur quod pietas non sit specialis virtus ab aliis distincta. Exhibere enim obsequium et cultum aliquibus ex amore procedit. Sed hoc pertinet ad pietatem. Ergo pietas non est virtus a caritate distincta.
IIª-IIae q. 101 a. 3 arg. 2
Praeterea, cultum Deo exhibere est proprium religionis. Sed etiam pietas exhibet Deo cultum, ut Augustinus dicit, X de Civ. Dei. Ergo pietas non distinguitur a religione.
IIª-IIae q. 101 a. 3 arg. 3
Praeterea, pietas quae exhibet cultum et officium patriae videtur idem esse cum iustitia legali, quae respicit bonum commune. Sed iustitia legalis est virtus generalis, ut patet per philosophum, in V Ethic. Ergo pietas non est virtus specialis.
IIª-IIae q. 101 a. 3 s. c.
Sed contra est quod ponitur a Tullio pars iustitiae.
IIª-IIae q. 101 a. 3 co.
Respondeo dicendum quod virtus aliqua est specialis ex hoc quod respicit aliquod obiectum secundum aliquam rationem specialem. Cum autem ad rationem iustitiae pertineat quod debitum alii reddat, ubi invenitur specialis ratio debiti alicui personae, ibi est specialis virtus. Debetur autem aliquid specialiter alicui quia est connaturale principium producens in esse et gubernans. Hoc autem principium respicit pietas, inquantum parentibus et patriae, et his qui ad haec ordinantur, officium et cultum impendit. Et ideo pietas est specialis virtus.
IIª-IIae q. 101 a. 3 ad 1
Ad primum ergo dicendum quod sicut religio est quaedam protestatio fidei, spei et caritatis, quibus homo primordialiter ordinatur in Deum; ita etiam pietas est quaedam protestatio caritatis quam quis habet ad parentes et ad patriam.
IIª-IIae q. 101 a. 3 ad 2
Ad secundum dicendum quod Deus longe excellentiori modo est principium essendi et gubernationis quam pater vel patria. Et ideo alia virtus est religio, quae cultum Deo exhibet, a pietate, quae exhibet cultum parentibus et patriae. Sed ea quae sunt creaturarum per quandam superexcellentiam et causalitatem transferuntur in Deum, ut Dionysius dicit, in libro de Div. Nom. Unde per excellentiam pietas cultus Dei nominatur, sicut et Deus excellenter dicitur pater noster.
IIª-IIae q. 101 a. 3 ad 3
Ad tertium dicendum quod pietas se extendit ad patriam secundum quod est nobis quoddam essendi principium, sed iustitia legalis respicit bonum patriae secundum quod est bonum commune. Et ideo iustitia legalis magis habet quod sit virtus generalis quam pietas.