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Works Athanasius of Alexandria (295-373) Apologia contra Arianos [seu Apologia secunda]

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Des hl. Athanasius Schutzschrift gegen die Arianer (BKV)

71.

Das war also der Ausgang des Intriguenspiels, und die Melitianer wurden mit Beschämung zurückgewiesen. Die Eusebianer ruhten selbst jetzt noch nicht, denn es lagen ihnen nicht die Melitianer, sondern die Arianer am Herzen, und sie fürchteten, es möchte ihnen, wenn Jene ruhten, an Schauspielern fehlen, durch die sie ihr Intriguenspiel aufführen könnten. Sie hetzen also neuerdings die Melitianer an und bewegen den Kaiser neuerdings,1 eine Synode in Tyrus zu veranstalten, und es wird der Comes Dionysius abgesendet und den Eusebianern eine Militärbedeckung gegeben. Makarius wird von Soldaten gefesselt nach Tyrus gebracht, an mich aber schreibt er und drängt mich, daß wir auch gegen unsern Willen kommen sollten. Das ganze Intriguenspiel kann man nun aus dem abnehmen, was die Bischöfe von Ägypten schrieben. Wie sie es aber von Anfang an in Bewegung setzten, davon muß man wohl reden, denn darin kann man die Bosheit und Verschlagenheit wahrnehmen, die sie gegen uns in Anwendung brachten. Es gibt in Ägypten, Libyen, der Pentapolis nahezu hundert S. 144 Bischöfe. Keiner von diesen beschuldigte uns, kein Priester erhob Klage gegen uns, kein Laie sagte etwas Nachtheiliges über uns aus, sondern es waren die von Petrus excommunicirten Melitianer und die Arianer, die sich in die Verfolgung theilten, und die Einen nahmen die Anklage, die Anderen die richterliche Entscheidung für sich in Anspruch. Wir lehnten nun die Eusebianer ab, weil sie in Folge ihrer Häresie unsere Feinde seien. Dann bewiesen wir, daß der genannte Ankläger ganz und gar kein Priester sei, auf folgende Weise. Als Melitius aufgenommen wurde, (und wäre das nur niemals geschehen!) verlangte der selige Alexander, weil er seine Verschlagenheit kannte, von ihm ein Verzeichniß der Bischöfe, die er in Ägypten zu haben vorgab, und der Priester und Diakonen in Alexandria selbst, und die er etwa im Gebiete von Alexandria hätte. Das aber that der Vater Alexander, damit Melitius sich nicht zu frei in der Kirche bewege, bei Vielen einen Kauf eingehe und täglich einschmuggle, wen es ihm beliebe. Von den ägyptischen machte er folgendes Verzeichniß.

Verzeichniß, das Melitius dem Bischof Alexander übergeben.

Ich Melitius in Lykopolis, Lucius in Antinoopolis, Phasileus in Hermopolis, Achilles in Cusä, Ammonius in Diospolis.

In Ptolemais Pachymes in Tentyrä.

In Maximianopolis Theodor in Koptus.

In der Thebais Kales in Hermethes, Kolluthus im oberen Cynos, Pelagius in Oxyrynchus, Petrus in Herakleopolis, Theon in Nilopolis, Isaak in Letopolis, Heraklides in Nikiopolis, Isaak in Kleopatris, Melas in Arsenoites.

In Heliopolis Amos in Leontopolis, Ision in Athribi.

In Pharbethus Harpokration in Bubastus, Moses in Phakusä, Kallinikus in Pelusium, Eudämon in Tanis, Ephraim in Thmuis.

In Sais Hermäon in Cynus und Busiris, Soterichos S. 145 in Sebennytus, Pininuthes in Phthenegys, Kronius in Metelis, Agathammon im alexandrinischen Gebiete.

In Memphis Johannes, vom Kaiser dem Erzbischof2 beigegeben. Das sind die in Ägypten.3

Die Kleriker aber, die er in Alexandria hatte, sind der Priester Apollonius, der Priester Irenäus, der Priester Dioskorus, der Priester Tyrannus.

Diakonen: der Diakon Timotheus, der Diakon Antonius, der Diakon Hephästion und Makarius, Priester in Parembole.


  1. Nämlich nach den bereits früher abgehaltenen Synoden, nicht etwa nach einer ersten in Tyrus eine zweite ebendaselbst. ↩

  2. Dem Meletius in Lykopolis, wie Montfaucon zu dieser Stelle genügend dargethan hat. ↩

  3. Es ist Aegypten im weitern Sinne zu verstehen mit Einschluß der unteren und oberen Thebais. ↩

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Defence Against the Arians

71. Chapter VI .—Documents connected with the Council of Tyre.

Thus ended the conspiracy. The Meletians were repulsed and covered with shame; but notwithstanding this Eusebius and his fellows still did not remain quiet, for it was not for the Meletians but for Arius and his fellows, that they cared, and they were afraid lest, if the proceedings of the former should be stopped, they should no longer find persons to play the parts 1, by whose assistance they might bring in that heresy. They therefore again stirred up the Meletians, and persuaded the Emperor to give orders that a Council should be held afresh at Tyre, and Count Dionysius was despatched thither, and a military guard was given to Eusebius and his fellows. Macarius also was sent as a prisoner to Tyre under a guard of soldiers; and the Emperor wrote to me, and laid a peremptory command upon me, so that, however unwilling, I set out. The whole conspiracy may be understood from the letters which the Bishops of Egypt wrote; but it will be necessary to relate how it was contrived by them in the outset, that so may be perceived the malice and wickedness that was exercised against me. There are in Egypt, Libya, and Pentapolis, nearly one hundred Bishops; none of whom laid anything to my charge; none of the Presbyters found any fault with me; none of the people spoke aught against me; but it was the Meletians who were ejected by Peter, and the Arians, that divided the plot between them, while the one party claimed to themselves the right of accusing me, the other of sitting in judgment on the case. I objected to Eusebius and his fellows as being my enemies on account of the heresy; next, I shewed in the following manner that the person who was called my accuser was not a Presbyter at all. When Meletius was admitted into communion (would that he had never been so admitted 2!) the blessed Alexander who knew his craftiness required of him a schedule of the Bishops whom he said he had in Egypt, and of the presbyters and deacons that were in Alexandria itself, and if he had any in the country district. This the Pope Alexander has done, lest Meletius, having received the freedom of the Church, should tender 3 many, and thus continually, by a fraudulent procedure, foist upon us whomsoever he pleased. Accordingly he has made out the following schedule of those in Egypt.

A schedule presented by Meletius to the Bishop Alexander.

I, Meletius of Lycopolis, Lucius of Antinopolis, Phasileus of Hermopolis, Achilles of Cusæ, Ammonius of Diospolis.

In Ptolemais, Pachymes of Tentyræ.

In Maximianopolis, Theodorus of Coptus.

In Thebais, Cales of Hermethes, Colluthus of Upper Cynopolis, Pelagius of Oxyrynchus, Peter of Heracleopolis, Theon of Nilopolis, Isaac 4 of Letopolis, Heraclides of Niciopolis 5, Isaac of Cleopatris, Melas of Arsenoitis.

In Heliopolis, Amos of Leontopolis, Ision of Athribis.

In Pharbethus, Harpocration of Bubastus, Moses of Phacusæ, Callinicus 6 of Pelusium, Eudæmon of Tanis 7, Ephraim of Thmuis.

In Sais, Hermæon of Cynopolis and Busiris, Soterichus of Sebennytus, Pininuthes of Phthenegys, Cronius of Metelis, Agathammon of the district of Alexandria.

In Memphis, John who was ordered by the Emperor to be with the Archbishop 8. These are those of Egypt.

And the Clergy that he had in Alexandria were Apollonius Presbyter, Irenæus Presbyter, Dioscorus Presbyter, Tyrannus Presbyter. And Deacons; Timotheus Deacon, Antinous Deacon, Hephæstion Deacon. And Macarius Presbyter of Parembole 9.


  1. Cf. §17, note 1.  ↩

  2. Cf. §59.  ↩

  3. [ πωλήσ : i.e. palm them off on the church. Cf. Lat.venditare.]  ↩

  4. Cf. §64.  ↩

  5. Cf. §64.  ↩

  6. Cf. §60.  ↩

  7. Cf. §60.  ↩

  8. [The ‘archbishop’ is Meletius; this is the first occurrence of the word; it evidently has not its later fixed sense. The historical allusion is obscure.]  ↩

  9. A village on the Mareotic lake. vid. Socr. iv. 23. Athan Opp. ed. Pat. t. 3. p. 86–89.  ↩

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Des hl. Athanasius Schutzschrift gegen die Arianer (BKV)
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Introduction to Defence against the Arians

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