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Kirchengeschichte (BKV)
45. Kap. Brief des Dionysius an Novatus.
Wollen wir noch sehen, was derselbe an Novatus, der damals die römische Brüdergemeinde in Verwirrung brachte, zu schreiben wußte! Da Novatus die Schuld des Abfalles und der Spaltung auf einige Brüder abschob, gleich als hätten diese ihn gezwungen, so weit zu gehen, so beachte, wie Dionysius darüber an ihn schreibt! „Dionysius grüßt den Bruder Novatianus. Wenn du, wie du vorgibst, wider deinen Willen fortgerissen wurdest, so erbring den Beweis hierfür dadurch, daß du freiwillig zurückkehrst! Denn lieber hättest du alles Mögliche erdulden sollen, als eine Spaltung in der Kirche Gottes herbeizuführen. Ein Martyrium, das du auf dich genommen hättest, um ein Schisma zu vermeiden, wäre nicht weniger ruhmvoll gewesen als ein Martyrium, das einer erduldet, weil er den Götzen nicht opfern will; nach meiner Meinung wäre es noch ruhmvoller gewesen. Denn im letzteren Falle leidet einer für sich allein, im ersteren Falle dagegen für die ganze Kirche. Und wenn du jetzt die Brüder überredest oder dazu zwingst, (mit uns) eins zu werden, dann übertrifft die Größe deines Verdienstes die Größe deines Fehltrittes. Dieser wird dir dann nicht angerechnet, dein Verdienst aber belobt werden. Sollte dir jedoch wegen der Widersetzlichkeit der Brüder eine Einigung nicht gelingen, dann rette doch deine eigene Seele! Ich wünsche dir Wohlergehen und Frieden im Herrn.“1 So schreibt Dionysius an Novatus.
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Von den Briefen des Dionysius ist außer diesem Schreiben an Novatus vollständig nur noch überliefert ein in die kanonischen Briefe der griechischen Kirche aufgenommener Brief an Basilides, Bischof der Gemeinden in der Pentapolis, über Fragen der Osterfeier und andere Fragen des kirchlichen Kultus. Vgl. unten VII. ↩
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The Church History of Eusebius
Chapter XLV.--An Epistle of Dionysius to Novatus.
1. But let us see how the same man addressed Novatus 1 when he was disturbing the Roman brotherhood. As he pretended that some of the brethren were the occasion of his apostasy and schism, as if he had been forced by them to proceed as he had, 2 observe the manner in which he writes to him:
2. "Dionysius to his brother Novatus, greeting. If, as thou sayest, thou hast been led on unwillingly, thou wilt prove this if thou retirest willingly. For it were better to suffer everything, rather than divide the Church of God. Even martyrdom for the sake of preventing division would not be less glorious than for refusing to worship idols. Nay, to me it seems greater. For in the one case a man suffers martyrdom for the sake of his own soul; in the other case in behalf of the entire Church. And now if thou canst persuade or induce the brethren to come to unanimity, thy righteousness will be greater than thine error, and this will not be counted, but that will be praised. But if thou canst not prevail with the disobedient, at least save thine own soul. I pray that thou mayst fare well, maintaining peace in the Lord." This he wrote to Novatus.
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This epistle to Novatian was doubtless written in reply to a letter from him announcing his election to the episcopate of Rome, for we know that Novatian sent such letters, as was customary, to all the prominent bishops of the Church. Dionysius' epistle, therefore, must have been written soon after the election of Novatian, which took place in the year 251. We have only the fragment quoted in this chapter. ↩
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Novatian may well have been urged against his will to permit himself to be made opposition bishop; but of course, once having taken the step, so long as he believed in the justice of the cause for which he was contending, he could not turn back, but must maintain his position with vigor and firmness. This, of course, would lead his enemies to believe that he had himself sought the position, as Dionysius evidently believed that he had. ↩