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Œuvres Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

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Kirchengeschichte

Kapitel XXXIV. Synode in Ephesus gegen Nestorius. Seine Absetzung.

Es verging nicht viel Zeit, bis ein Mandat des Kaisers die Bischöfe aller Orte anwies, sich in Ephesus zu versammeln. Unmittelbar nach dem Osterfest begab sich Nestorius in Begleitung einer großen Schar von Anhängern nach Ephesus und fand viele der Bischöfe bereits dort vor. Kyrill, der Bischof von Alexandrien, kam mit einiger Verspätung erst kurz vor Pfingsten an. Fünf Tage nach Pfingsten traf Juvenal, der Bischof von Jerusalem, ein. Während Johannes von Antiochien noch abwesend war, begannen die Versammelten mit der Erörterung der Frage, und Kyrill von Alexandrien begann ein scharfes Wortgefecht, um Nestorius zu erschrecken, denn er hatte eine starke Abneigung gegen ihn. Als viele erklärt hatten, dass Christus Gott sei, sagte Nestorius: "Ich kann ihn nicht Gott nennen, der zwei und drei Monate alt war. Ich bin also von eurem Blut rein und werde in Zukunft nicht mehr zu euch kommen. ' Mit diesen Worten verließ er die Versammlung und traf sich anschließend mit den anderen Bischöfen, die ähnliche Ansichten vertraten wie er selbst. Dabei spalteten sich die Anwesenden in zwei Fraktionen. Die Fraktion, die Kyrill unterstützte, bildete ein Konzil und rief Nestorius zu sich; dieser weigerte sich jedoch, sie zu empfangen, und vertröstete sie auf die Ankunft von Johannes von Antiochien. Die Anhänger des Kyrillus untersuchten daraufhin die öffentlichen Reden des Nestorius, die er über den strittigen Gegenstand gehalten hatte, und stellten nach wiederholter Durchsicht fest, dass sie eine eindeutige Lästerung des Gottessohnes enthielten, und setzten ihn ab. Nachdem dies geschehen war, bildeten die Anhänger des Nestorius ein anderes Konzil und setzten Kyrill selbst und mit ihm Memnon, den Bischof von Ephesus, ab. Nicht lange nach diesen Ereignissen erschien Johannes, der Bischof von Antiochien, und nachdem er von den Ereignissen erfahren hatte, tadelte er Kyrill uneingeschränkt als den Urheber dieser Verwirrung, weil er die Absetzung des Nestorius so übereilt betrieben hatte. Daraufhin tat sich Kyrill mit Juvenal zusammen, um sich an Johannes zu rächen, und sie setzten auch ihn ab. Als die Dinge so verworren waren und Nestorius sah, dass der entfachte Streit auf die Zerstörung der Gemeinschaft hinauslief, nannte er Maria in bitterem Bedauern Theotokos und rief aus: Lasst Maria Theotokos heißen , wenn ihr wollt, und lasst alle Anfechtungen aufhören ". Doch obwohl er diesen Widerruf machte, wurde er nicht zur Kenntnis genommen, denn seine Absetzung wurde nicht aufgehoben, und er wurde in die Oase verbannt, wo er noch immer lebt. Dies war das Ergebnis dieser Synode, die am 28. Juni unter dem Konsulat von Bassus und Antiochus stattfand. Johannes, der in seinen Bischofssitz zurückgekehrt war, setzte nach der Einberufung mehrerer Bischöfe Kyrill ab, der ebenfalls in seinen Bischofssitz zurückgekehrt war; aber bald darauf legten sie ihre Feindschaft ab und nahmen einander als Freunde an und setzten sich gegenseitig wieder in ihre Bischofsstühle ein. Aber nach der Absetzung des Nestorius herrschte in den Kirchen von Konstantinopel eine gewaltige Unruhe. Denn das Volk war gespalten wegen dessen, was wir schon seine unglücklichen Äußerungen genannt haben, und der Klerus verurteilte ihn einmütig. Denn das ist das Urteil, das wir Christen über diejenigen zu sprechen pflegen, die irgendwelche gotteslästerlichen Lehren vertreten haben, wenn wir ihre Ungerechtigkeit aufstellen, damit sie öffentlich, gleichsam an einer Säule, der allgemeinen Verurteilung ausgesetzt wird.

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Church History

Chapter XXXIV. Synod at Ephesus against Nestorius. His Deposition.

Not long time elapsed before a mandate from the emperor directed the bishops in all places to assemble at Ephesus. 1 Immediately after the festival of Easter therefore Nestorius, escorted by a great crowd of his adherents, repaired to Ephesus, and found many of the bishops already there. Cyril bishop of Alexandria making some delay, did not arrive till near Pentecost. Five days after Pentecost, Juvenal bishop of Jerusalem arrived. While John of Antioch was still absent, those who were now congregated entered into the consideration of the question; and Cyril of Alexandria began a sharp skirmish of words, with the design of terrifying Nestorius, for he had a strong dislike for him. When many had declared that Christ was God, Nestorius said: ‘I cannot term him God who was two and three months old. I am therefore clear of your blood, and shall in future come no more among you.’ Having uttered these words he left the assembly, and afterwards held meetings with the other bishops who entertained sentiments similar to his own. Accordingly those present were divided into two factions. That section which supported Cyril, having constituted themselves a council, summoned Nestorius: but he refused to meet them, and put them off until the arrival of John of Antioch. The partisans of Cyril therefore proceeded to the examination of the public discourses of Nestorius which he had preached on the subject in dispute; and after deciding from a repeated perusal of them that they contained distinct blasphemy against the Son of God, they deposed him. This being done, the partisans of Nestorius constituted themselves another council apart, and therein deposed Cyril himself, and together with him Memnon bishop of Ephesus. Not long after these events, John bishop of Antioch made his appearance; and being informed of what had taken place, he pronounced unqualified censure on Cyril as the author of all this confusion, in having so precipitately proceeded to the deposition of Nestorius. Upon this Cyril combined with Juvenal to revenge themselves on John, and they deposed him also. When affairs reached this confused condition, Nestorius saw that the contention which had been raised was thus tending to the destruction of communion, in bitter regret he called Mary Theotocos, and cried out: ‘Let Mary be called Theotocos, if you will, and let all disputing cease.’ But although he made this recantation, no notice was taken of it; for his deposition was not revoked, and he was banished to the Oasis, where he still remains. 2 Such was the conclusion of this Synod. These things were done on the 28th of June, under the consulate of Bassus and Antiochus. 3 John when he had returned to his bishopric, having convened several bishops, deposed Cyril, who had also returned to his see: but soon afterwards, having set aside their enmity and accepting each other as friends, they mutually reinstated each other in their episcopal chairs. But after the deposition of Nestorius a mighty agitation prevailed through the churches of Constantinople. For the people was divided on account of what we have already called his unfortunate utterances; and the clergy unanimously anathematized him. For such is the sentence which we Christians are accustomed to pronounce on those who have advanced any blasphemous doctrines, when we set up their impiety that it may be publicly exposed, as it were, on a pillar, to universal execration.


  1. This was the third of the Ecumenical or General Synods; it was convened in 431 and dealt with the Nestorian controversy. Cf. Hefele, Hist. of the Councils of the Ch. Vol. III. p. 1; also Evagrius, H. E. I. 2, 3, 4.  ↩

  2. After his deposition Nestorius was banished to the Oasis, as above stated. This Oasis was ‘a miserable place exposed to the wild nomad tribes; all around were shifting sands, forming a pathless solitude. He…employed himself in writing a defense of the opinions for which he had lost all. The Blemmyes at length invaded the Oasis, and took Nestorius, among others, captive; then, by what he calls a most unexpected act of compassion, released him, and bade him hurry away. He thought it best to proceed to Panopolis in the Thebaid, and voluntarily reported himself to the governor, who, unmoved by his pathetic entreaty that the imperial authorities would not be less merciful than the barbarians, ordered some soldiers to convey him to Elephantine. The journey under such circumstances exhausted the old man; a fall severely hurt his hand and side; and before he could reach Elephantine, a mandate came for his return to Panopolis. Two more compulsory changes of abode were added to sufferings which remind us perforce of the last days of S. John Chrysostom; and then the unhappy Nestorius was no more. The exact year of his death cannot be ascertained.’—W. Bright , Hist. of the Church from a.d. 313 to 451, p. 371, 372.  ↩

  3. 431 a.d.  ↩

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