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Kirchengeschichte
Kapitel II. Auf welche Weise Kaiser Konstantin Christ wurde.
Als Diokletian und Maximian, genannt Herculius, im gegenseitigen Einvernehmen die Kaiserwürde niederlegten und sich ins Privatleben zurückzogen, kam Maximian, genannt Galerius, der mit ihnen an der Regierung beteiligt gewesen war, nach Italien und ernannte zwei Cäsaren, Maximin im östlichen Teil des Reiches und Severus im italienischen. In Britannien jedoch wurde Konstantin anstelle seines Vaters Constantius, der im ersten Jahr der einundzwanzigsten Olympiade, am 25. Juli, starb, zum Kaiser ausgerufen. Und in Rom wurde Maxentius, der Sohn des Maximian Herkulius, von den prätorianischen Soldaten eher zum Tyrannen als zum Kaiser erhoben. In dieser Situation versuchte Herkulius, getrieben von dem Wunsch, die Herrschaft wiederzuerlangen, seinen Sohn Maxentius zu vernichten, was ihm jedoch von den Soldaten verwehrt wurde, und er starb bald darauf in Tarsus in Kilikien. Zur gleichen Zeit wurde Severus Cæsar, der von Galerius Maximian nach Rom geschickt worden war, um Maxentius zu ergreifen, von seinen eigenen Soldaten getötet, die ihn verraten hatten. Schließlich starb auch Galerius Maximian, der die höchste Autorität ausgeübt hatte, nachdem er zuvor seinen alten Freund und Waffengefährten Licinius, einen gebürtigen Daker, zu seinem Nachfolger ernannt hatte. In der Zwischenzeit unterdrückte Maxentius das römische Volk schwer, behandelte es eher wie ein Tyrann als wie ein König, vergewaltigte schamlos die Frauen der Adligen, brachte viele Unschuldige um und verübte andere ähnliche Gräueltaten. Als Kaiser Konstantin davon erfuhr, bemühte er sich, die Römer aus der Sklaverei unter ihm (d.h. Maxentius) zu befreien, und begann sofort zu überlegen, mit welchen Mitteln er den Tyrannen stürzen könnte. Während er nun mit diesem großen Thema beschäftigt war, beriet er sich darüber, welchen göttlichen Beistand er für die Führung des Krieges anrufen sollte. Er begann zu begreifen, dass Diokletians Partei von den heidnischen Gottheiten, die sie zu besänftigen suchten, überhaupt nicht profitiert hatte, dass aber sein eigener Vater Constantius, der den verschiedenen Religionen der Griechen abgeschworen hatte, viel erfolgreicher durchs Leben gegangen war. In diesem Zustand der Ungewissheit erschien ihm, als er an der Spitze seiner Truppen marschierte, eine übernatürliche Vision, die sich jeder Beschreibung entzieht. In der Tat sah er um die Tageszeit, in der die Sonne, nachdem sie den Meridian erreicht hatte, nach Westen zu sinken begann, am Himmel eine Lichtsäule in Form eines Kreuzes, auf der die Worte "Damit siege ich " geschrieben standen. Die Erscheinung dieses Zeichens versetzte den Kaiser in Erstaunen, und kaum glaubte er seinen eigenen Augen, so fragte er die Umstehenden, ob sie dasselbe Schauspiel gesehen hätten; und als sie einhellig erklärten, dass sie es gesehen hätten, wurde der Geist des Kaisers durch diese göttliche und wunderbare Erscheinung gestärkt. In der folgenden Nacht sah er im Schlaf Christus, der ihm befahl, eine Standarte nach dem Muster des Gesehenen zu fertigen und sie gegen seine Feinde als sichere Siegestrophäe einzusetzen. Diesem göttlichen Orakel gehorchend, ließ er eine Standarte in Form eines Kreuzes anfertigen, die bis heute im Palast aufbewahrt wird. Dann griff er den Feind an und besiegte ihn vor den Toren Roms, nahe der Mulvischen Brücke, wobei Maxentius selbst im Fluss ertrank. Dieser Sieg wurde im siebten Jahr der Herrschaft des Eroberers errungen. Danach hielt sich Kaiser Konstantin, während Licinius, der mit ihm die Regierung teilte und sein Schwager war, nachdem er seine Schwester Constantia geheiratet hatte, im Osten auf und dankte Gott als seinem Wohltäter für den großen Segen, den er erhalten hatte; Diese bestanden darin, dass er die Christen von der Verfolgung befreite, die Verbannten zurückholte, die Gefangenen freiließ und ihnen das beschlagnahmte Eigentum der Verordneten zurückgab; außerdem baute er die Kirchen wieder auf und tat dies alles mit großem Eifer. Um diese Zeit starb Diokletian, der die kaiserliche Autorität aufgegeben hatte, in Salona in Dalmatien.
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Church History
Chapter II. By what Means the Emperor Constantine became a Christian.
When Diocletian and Maximian, 1 surnamed Herculius, had by mutual consent laid aside the imperial dignity, and retired into private life, Maximian, surnamed Galerius, who had been a sharer with them in the government, came into Italy and appointed two Cæsars, Maximin in the eastern division of the empire, and Severus in the Italian. In Britain, however, Constantine was proclaimed emperor, instead of his father Constantius, who died in the first year of the two hundred and seventy-first 2 Olympiad, on the 25th of July. And at Rome Maxentius, the son of Maximian Herculius, was raised by the prætorian soldiers to be a tyrant rather than an emperor. In this state of things Herculius, impelled by a desire to regain the sovereignty, attempted to destroy his son Maxentius; but this he was prevented by the soldiery from effecting, and he soon afterwards died at Tarsus in Cilicia. At the same time Severus Cæsar being sent to Rome by Galerius Maximian, in order to seize Maxentius, was slain, his own soldiers having betrayed him. At length Galerius Maximian, who had exercised the chief authority, 3 also died, having previously appointed as his successor, his old friend and companion in arms, Licinius, a Dacian by birth. Meanwhile, Maxentius sorely oppressed the Roman people, treating them as a tyrant rather than as a king, shamelessly violating the wives of the nobles, putting many innocent persons to death, and perpetrating other similar atrocities. The emperor Constantine being informed of this, exerted himself to free the Romans from the slavery under him (i.e. Maxentius), and began immediately to consider by what means he might overthrow the tyrant. Now while his mind was occupied with P. 2 this great subject, he debated as to what divinity’s aid he should invoke in the conduct of the war. He began to realize that Diocletian’s party had not profited at all by the pagan deities, whom they had sought to propitiate; but that his own father Constantius, who had renounced the various religions of the Greeks, had passed through life far more prosperously. In this state of uncertainty, as he was marching at the head of his troops, a preternatural vision, which transcends all description, appeared to him. In fact, about that part of the day when the sun after posing the meridian begins to decline towards the west, he saw a pillar of light in the heavens, in the form of a cross, on which were inscribed these words, By This Conquer . 4 The appearance of this sign struck the emperor with amazement and scarcely believing his own eyes, he asked those around him if they beheld the same spectacle; and as they unanimously declared that they did, the emperor’s mind was strengthened by this divine and marvelous apparition. On the following night in his slumbers he saw Christ who directed him to prepare a standard according to the pattern of that which had been seen; and to use it against his enemies as an assured trophy of victory. In obedience to this divine oracle, he caused a standard in the form of a cross to be prepared, which is preserved in the palace even to the present time: and proceeding in his measures with greater earnestness, he attacked the enemy and vanquished him before the gates of Rome, near the Mulvian bridge, Maxentius himself being drowned in the river. This victory was achieved in the seventh year of the conqueror’s reign. 5 After this, while Licinius, who shared the government with him, and was his brother-in-law, having married his sister Constantia, was residing in the East, the emperor Constantine, in view of the great blessing he had received, offered grateful thanksgivings to God as his benefactor; these consisted in his relieving the Christians from persecution, recalling those who were in exile, liberating such as were imprisoned, and causing the confiscated property of the prescribed to be restored to them; he moreover rebuilt the churches, and performed all these things with the greatest ardor. About this time Diocletian, who had abdicated the imperial authority, died at Salona in Dalmatia. 6
‘Socrates is here in error; for Maximianus Herculius, who was otherwise called Maximian the Elder, was, by Constantine’s command, slain in Gallia in 310 a.d. But Maximius Cæsar, two years after, being conquered by Licinius, died at Tarsus.’ (Valesius.) On the confusion of Maximian and Maximin, see Introd. III. ↩
305 or 306 a.d. ↩
πάντα περιέπων , not to be taken literally, inasmuch as there were two other Augusti—Constantine and Maxentius; and hence though senior Augustus, he was not sole ruler. On the appointment of the Augusti under Diocletian, and meaning of the title, see Gibbon, Decline and Fall, chap. xiii. ↩
᾽Εν τούτῳ νίκᾳ . For an extensive and satisfactory treatment of this famous passage in the life of Constantine, see Richardson, Prolegomena to the Life of Const., Vol. I., Second Series, Post-Nicene Fathers. ↩
312 a.d. ↩
Cf. an account of these events in Sozomen, I. 3. See also on the persecution instituted by Diocletian Neander, Hist. of the Christ. Ch. Vol. I. pp. 143–156; Schaff, Hist. of the Christ. Ch. Vol. I. pp. 174–177; Euseb. H. E., Books VIII.–X. Lactantius, *de Mortibus persec. c. 7 seq. Diocletian abdicated in 305 a.d. ↩