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Gegen die Valentinianer. (BKV)
10. Cap. Andere, mehr ausgeschmückte Darstellung dieses Vorfalles. Seine Folgen. Entstehung der Materie. Die Enthymesis.
Manche haben über das Schicksal und die Rettung der Sophia wieder andere Träumereien gehabt. Nach vergeblichen Versuchen und dem Fehlschlagen ihrer Hoffnungen hätten sich bei ihr, wenn ich nicht irre, Blässe, Magerkeit und Verfall eingestellt, da ihr die Abweisung vom Vater nicht weniger empfindlich war als sein Verlust. In dieser Traurigkeit empfing sie dann von sich selbst, allein ohne das eheliche Werk, und gebar ein weibliches Wesen. Wundert dich das vielleicht? Es ist ja auch der Henne beschieden, aus sich allein zu gebären, und bei den Geiern sollen die Weibchen für sich allein Junge bekommen. Dennoch wird die gattenlose Mutter zuletzt bange, dass auch das Ende eintrete; sie ist sich unklar über den Grund dieses Unfalls und sinnt auf dessen Verheimlichung. Nirgends zeigt sich ein Mittel. Denn wo hätte es damals schon Tragödien und Komödien gegeben, um davon die Kunst zu entlehnen, sich über Kinder, die mit Verletzung der guten Sitte geboren worden, auszureden? Als die Sache schlimm wird, blickt sie auf und wendet sich zum Vater. Vergebliche Mühe! Als dann die Kräfte nachlassen, versinkt sie in Gebete. Auch ihre ganze Verwandtschaft bittet für sie und zumeist der Nus. Warum denn auch nicht? Er ist ja die Ursache dieses grossen Unglücks. Indessen blieb keins von den Geschicken der Sophia ohne Folgen. Alle ihre Leiden haben Wirkungen. Denn ihr damaliger Kampf wurde der Ursprung der Materie. Ihre Unwissenheit, ihre Angst und Trauer wurden zu Substanzen. Da endlich liess sich der Vater rühren und brachte den obengenannten Horos durch seinen Monogenes und Nus in besonderer Gestalt, als Mannweib zu diesem Zwecke hervor; denn sogar hinsichtlich des Geschlechts des Vaters sind ihre Ansichten schwankend. Sie setzen dann noch hinzu, der Horos werde auch Metagogeus, d. i. Herumführer, und Horothetes genannt. Als sein Werk rühmen sie, dass nun die Sophia von unerlaubten Handlungen zurückgehalten, von ihren Sünden gereinigt, sodann gestärkt und ihrem Ehemanne zurückgegeben worden sei, dass sie in der Zugehörigkeit zum Pleroma verblieben, ihre Enthymesis aber und deren Anhängsel, die Leidenschaft, vom Horos ausgewiesen, ans Kreuz geschlagen und aus dem Pleroma gestossen sei — was sie durch den Ruf ausdrücken: „Hinaus mit dem Übel!“ — Jene geistige Substanz aber sei, als ein natürlicher Trieb eines Äon, wenn auch ein ungestalteter und unschöner, insofern er nichts erreicht habe, für eine schwächliche Frucht und ein weibliches Wesen erklärt worden.
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Against the Valentinians
Chapter X.--Another Account of the Strange Aberrations of Sophia, and the Restraining Services of Horus. Sophia Was Not Herself, After All, Ejected from the Pleroma, But Only Her Enthymesis.
But some dreamers have given another account of the aberration 1 and recovery of Sophia. After her vain endeavours, and the disappointment of her hope, she was, I suppose, disfigured with paleness and emaciation, and that neglect of her beauty which was natural to one who 2 was deploring the denial of the Father,--an affliction which was no less painful than his loss. Then, in the midst of all this sorrow, she by herself alone, without any conjugal help, conceived and bare a female offspring. Does this excite your surprise? Well, even the hen has the power of being able to bring forth by her own energy. 3 They say, too, that among vultures there are only females, which become parents alone. At any rate, she was another without aid from a male, and she began at last to be afraid that her end was even at hand. She was all in doubt about the treatment 4 of her case, and took pains at self-concealment. Remedies could nowhere be found. For where, then, should we have tragedies and comedies, from which to borrow the process of exposing what has been born without connubial modesty? While the thing is in this evil plight, she raises her eyes, and turns them to the Father. Having, however, striven in vain, as her strength was failing her, she falls to praying. Her entire kindred also supplicates in her behalf, and especially Nus. Why not? What was the cause of so vast an evil? Yet not a single casualty 5 befell Sophia without its effect. All her sorrows operate. Inasmuch as all that conflict of hers contributes to the origin of Matter. Her ignorance, her fear, her distress, become substances. Hereupon the Father by and by, being moved, produces in his own image, with a view to these circumstances 6 the Horos whom we have mentioned above; (and this he does) by means of Monogenes Nus, a male-female (Aeon), because there is this variation of statement about the Father's 7 sex. They also go on to tell us that Horos is likewise called Metagogius, that is, "a conductor about," as well as Horothetes (Setter of Limits). By his assistance they declare that Sophia was checked in her illicit courses, and purified from all evils, and henceforth strengthened (in virtue), and restored to the conjugal state: (they add) that she indeed remained within the bounds 8 of the Pleroma, but that her Enthymesis, with the accruing 9 Passion, was banished by Horos, and crucified and cast out from the Pleroma,--even as they say, Malum foras! (Evil, avaunt!) Still, that was a spiritual essence, as being the natural impulse of an Aeon, although without form or shape, inasmuch as it had apprehended nothing, and therefore was pronounced to be an infirm and feminine fruit. 10
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Exitum. ↩
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Uti quae. ↩
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Comp. Aristotle, Hist. Anim. vi. 2; Pliny, H. N. x. 58, 60. ↩
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Ratione. ↩
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Exitus. ↩
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In haec: in relation to the case of Sophia. ↩
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Above, in chap. viii. we were told that Nus, who was so much like the Father, was himself called "Father." ↩
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In censu. ↩
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Appendicem. ↩
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Literally, "infirm fruit and a female," i.e. "had not shared in any male influence, but was a purely female production." See our Irenaeus, i. 4. [Vol. I. p. 321.] ↩