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On Exhortation to Chastity
Chapter VIII.--If It Be Granted that Second Marriage is Lawful, Yet All Things Lawful are Not Expedient.
Let it now be granted that repetition of marriage is lawful, if everything which is lawful is good. The same apostle exclaims: "All things are lawful, but all are not profitable." 1 Pray, can what is "not profitable" be called good? If even things which do not make for salvation are "lawful," it follows that even things which are not good are "lawful." But what will it be your duty rather to choose; that which is good because it is "lawful," or that which is so because it is "profitable?" A wide difference I take to exist between "licence" and salvation. Concerning the "good" it is not said "it is lawful;" inasmuch as "good" does not expect to be permitted, but to be assumed. But that is "permitted" about which a doubt exists whether it be "good;" which may likewise not be permitted, if it have not some first (extrinsic) cause of its being:--inasmuch as it is on account of the danger of incontinence that second marriage, (for instance), is permitted:--because, unless the "licence" of some not (absolutely) good thing were subject (so our choice), there were no means of proving who rendered a willing obedience to the Divine will, and who to his own power; which of us follows presentiality, and which embraces the opportunity of licence. "Licence," for the most part, is a trial of discipline; since it is through trial that discipline is proved, and through "licence" that trial operates. Thus it comes to pass that "all things are lawful, but not all are expedient," so long as (it remains true that) whoever has a "permission" granted is (thereby) tried, and is (consequently) judged during the process of trial in (the case of the particular) "permission." Apostles, withal, had a "licence" to marry, and lead wives about (with them 2 ). They had a "licence," too, to "live by the Gospel." 3 But he who, when occasion required, 4 "did not use this right," provokes us to imitate his own example; teaching us that our probation consists in that wherein "licence" has laid the groundwork for the experimental proof of abstinence.
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Über die Aufforderung zur Keuschheit (BKV)
8. Kap. Das bloß sittlich Erlaubte ist nicht einmal im eigentlichen Sinne gut zu nennen und nur der sittlichen Prüfung halber erlaubt worden.
Zum zweiten Male zu heiraten, mag dann erlaubt sein, wofern alles, was erlaubt ist, sittlich gut ist. Nun tut derselbe Apostel aber den Ausruf: „Alles steht frei, aber nicht alles ist nützlich“1. Aber um Gottes willen! kann denn, was nicht nützt, gut genannt werden? Wenn Dinge, die nicht zum Heile dienen, erlaubt sind, dann werden Dinge erlaubt, welche nicht gut sind. Wem wirst du den Vorzug einräumen, dem, was deshalb gut ist, weil es erlaubt ist, oder dem, was gut ist, weil es nützt? Ich meine, es ist ein großer Unterschied zwischen dem Erlaubten und dem Heilsamen. Beim wahrhaft Guten heißt es nicht: „Man darf“, weil das Gute nicht erst auf eine Erlaubnis zu warten hat, sondern auf Annahme. Das Erlauben aber hat bei dem statt, wovon es zweifelhaft ist, ob es gut sei, bei dem, was allenfalls auch nicht erlaubt werden könnte, wenn es an einem primären Beweggrunde fehlt. Die zweitmalige Verheiratung wird wegen der Gefahr der Unenthaltsamkeit gestattet. Wenn gar keine Gestattung von Dingen, die nicht gut sind, vorkäme, so würde es auch an Gelegenheiten fehlen, woran man erkennen kann, wer dem göttlichen Willen und wer seinem eigenen Antriebe folgt, wer von uns auf das Nützliche bedacht ist und wer sich die Gelegenheit der Nachsicht zunutze macht. Nachsicht ist in den meisten Fällen eine Versuchung für die Sittlichkeit, weil die Sittlichkeit sich durch Versuchung bewährt, die Versuchung aber sich der Nachsicht als Mittel bedient. So kommt es, daß „alles freisteht, aber nicht alles nützt“, denn wer die Erlaubnis bekommt, S. 339wird versucht, und wer sich durch die Erlaubnis versuchen läßt, der wird verurteilt. Auch den Aposteln hätte es freigestanden, zu heiraten und Eheweiber mit sich herumzuführen. Es hätte ihnen auch freigestanden, vom Evangelium ihren Unterhalt zu haben2. Allein der, welcher dieses seines Rechtes bei der gegebenen Gelegenheit sich nicht bediente, der verweist uns damit auf sein Beispiel, indem er uns belehrt, daß eine Prüfung in dem liege, wobei die erteilte Erlaubnis uns eine Probe der Enthaltsamkeit vorbereitet hat.