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Works Tertullian (160-220) De corona militis

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The Chaplet

Chapter VI.

Demanding then a law of God, you have that common one prevailing all over the world, engraven on the natural tables to which the apostle too is wont to appeal, as when in respect of the woman's veil he says, "Does not even Nature teach you?" 1 --as when to the Romans, affirming that the heathen do by nature those things which the law requires, 2 he suggests both natural law and a law-revealing nature. Yes, and also in the first chapter of the epistle he authenticates nature, when he asserts that males and females changed among themselves the natural use of the creature into that which is unnatural, 3 by way of penal retribution for their error. We first of all indeed know God Himself by the teaching of Nature, calling Him God of gods, taking for granted that He is good, and invoking Him as Judge. Is it a question with you whether for the enjoyment of His creatures, Nature should be our guide, that we may not be carried away in the direction in which the rival of God has corrupted, along with man himself, the entire creation which had been made over to our race for certain uses, whence the apostle says that it too unwillingly became subject to vanity, completely bereft of its original character, first by vain, then by base, unrighteous, and ungodly uses? It is thus, accordingly, in the pleasures of the shows, that the creature is dishonoured by those who by nature indeed perceive that all the materials of which shows are got up belong to God, but lack the knowledge to perceive as well that they have all been changed by the devil. But with this topic we have, for the sake of our own play-lovers, sufficiently dealt, and that, too, in a work in Greek. 4


  1. 1 Cor. xi. 14. ↩

  2. Rom. ii. 14. ↩

  3. Rom. i. 26. ↩

  4. [Plays were regarded as pomps renounced in Baptism.] ↩

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De la couronne du soldat

VI.

La loi de Dieu, demandes-tu! tu as cette loi commune, exposée à la face du monde et gravée sur les tables de la nature, auxquelles l'Apôtre a coutume d'appeler, comme, par exemple, à l'occasion du voile des femmes: «La nature vous l'enseigne, » dit-il; ou bien lorsqu'il écrit aux Romains: « Les Gentils accomplissent par nature ce que la loi commande. » Il leur propose donc et la loi naturelle, et la nature légale. Il y a plus. Lorsque, dans sa première Epître, il déclare « que les hommes et les femmes ont changé l'usage qui est selon la nature en un autre qui est contre nature, recevant ainsi par eux-mêmes la peine qui était due à leur égarement; » il soutient encore l'usage de la nature. Nous connaissons d'abord Dieu par les lumières de la nature; nous l'appelons le Dieu des dieux; nous l'estimons très-bon; nous l'invoquons comme juge. Tu demandes si la nature doit nous guider pour jouir des œuvres de Dieu, parce qu'il est à craindre que nous ne soyons entraînés par elle, attendu que le rival de Dieu a corrompu, avec l'homme lui-même, l'universalité des créatures assujetties à l'homme pour des usages invariables; de là vient que l'Apôtre dit « qu'elles ont succombé malgré elles à la vanité, » perverties par des coutumes vaines d'abord, puis honteuses, injustes et impies. Ainsi, la condition des créatures a été dégradée dans les plaisirs des spectacles par ceux qui comprennent bien, en vertu de leurs lumières naturelles, que toutes les choses qui entrent dans un spectacle, sont les œuvres de Dieu, mais qui manquent de science pour reconnaître qu'elles ont été dénaturées par le démon. Mais, pour venir au secours des nôtres, qui prennent goût à ces divertissements, nous avons traité cette matière en langue grecque.

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The Chaplet
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