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On Idolatry
Chapter II.--Idolatry in Its More Limited Sense. Its Copiousness.
But let the universal names of crimes withdraw to the specialities of their own works; let idolatry remain in that which it is itself. Sufficient to itself is a name so inimical to God, a substance of crime so copious, which reaches forth so many branches, diffuses so many veins, that from this name, for the greatest part, is drawn the material of all the modes in which the expansiveness of idolatry has to be foreguarded against by us, since in manifold wise it subverts the servants of God; and this not only when unperceived, but also when cloaked over. Most men simply regard idolatry as to be interpreted in these senses alone, viz.: if one burn incense, or immolate a victim, or give a sacrificial banquet, or be bound to some sacred functions or priesthoods; just as if one were to regard adultery as to be accounted in kisses, and in embraces, and in actual fleshly contact; or murder as to be reckoned only in the shedding forth of blood, and in the actual taking away of life. But how far wider an extent the Lord assigns to those crimes we are sure: when He defines adultery to consist even in concupiscence, 1 "if one shall have cast an eye lustfully on," and stirred his soul with immodest commotion; when He judges murder 2 to consist even in a word of curse or of reproach, and in every impulse of anger, and in the neglect of charity toward a brother just as John teaches, 3 that he who hates his brother is a murderer. Else, both the devil's ingenuity in malice, and God the Lord's in the Discipline by which He fortifies us against the devil's depths, 4 would have but limited scope, if we were judged only in such faults as even the heathen nations have decreed punishable. How will our "righteousness abound above that of the Scribes and Pharisees," as the Lord has prescribed, 5 unless we shall have seen through the abundance of that adversary quality, that is, of unrighteousness? But if the head of unrighteousness is idolatry, the first point is, that we be fore-fortified against the abundance of idolatry, while we recognise it not only in its palpable manifestations.
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De l'idolatrie
II.
Mais que tous ces délits rentrent dans les dénominations de leurs œuvres, et que l'idolâtrie demeure ce qu'elle est en elle-même. Une prévarication si ennemie de Dieu, une substance si riche en crimes, qui déploie tant de ramifications, qui se divise en tant de ruisseaux, se suffit à elle seule, si bien que, même en l'isolant de ses conséquences, il lui reste encore tant d'étendue qu'il faut craindre de nous tromper sur ses limites. En effet, elle renverse les serviteurs de Dieu de plusieurs manières, non pas seulement par ignorance, mais par une secrète connivence. La plupart des hommes n'attachent communément le crime de l'idolâtrie qu'à l'acte de brûler de l'encens, d'immoler des victimes, d'offrir quelques oblations, ou aux fonctions de sacrificateur et de prêtre. C'est à peu près s'imaginer que l'adultère ne réside que dans les baisers, les embrassements et l'acte de la chair; l'homicide, dans l'effusion du sang et la mort de la victime. Mais que Dieu donne à ces mots une plus grande extension, nous en sommes sûrs, lorsque plaçant la prévarication dans la concupiscence, il déclare adultère tout regard de convoitise, tout mouvement impudique au fond de l'âme; et homicide, toute malédiction, toute injure, tout mouvement de colère, il y a plus, tout manque de charité envers son frère. Aussi Jean nous dit-il: « Celui qui hait son frère est homicide. » Autrement, et la malice profonde du démon, et les préceptes par lesquels le Seigneur notre Dieu nous prémunit contre ses piéges sans nombre, se réduiraient à bien peu de chose si nous devions être jugés uniquement sur les crimes contre lesquels les nations elles----mêmes ont porté des peines. Comment « notre justice sera-t-elle plus abondante que celle des scribes et des pharisiens, » ainsi que le Seigneur l'a recommandé, si nous ne reconnaissons jusqu'où s'étend la malignité de l'injustice qui lui est opposée? Puisque l'idolâtrie est la source de l'injustice, il faut commencer par nous garantir contre l'étendue de l'idolâtrie, en reconnaissant qu'elle n'existe pas seulement dans les actes extérieurs.