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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books
Chapter V.--That Man Knoweth Not Himself Wholly.
7. For it is Thou, Lord, that judgest me; 1 for although no "man knoweth the things of a man, save the spirit of man which is in him," 2 yet is there something of man which "the spirit of man which is in him" itself knoweth not. But Thou, Lord, who hast made him, knowest him wholly. I indeed, though in Thy sight I despise myself, and reckon "myself but dust and ashes," 3 yet know something concerning Thee, which I know not concerning myself. And assuredly "now we see through a glass darkly," not yet "face to face." 4 So long, therefore, as I be "absent" from Thee, I am more "present" with myself than with Thee; 5 and yet know I that Thou canst not suffer violence; 6 but for myself I know not what temptations I am able to resist, and what I am not able. 7 But there is hope, because Thou art faithful, who wilt not suffer us to be tempted above that we are able, but wilt with the temptation also make a way to escape, that we may be able to bear it. 8 I would therefore confess what I know concerning myself; I will confess also what I know not concerning myself. And because what I do know of myself, I know by Thee enlightening me; and what I know not of myself, so long I know not until the time when my "darkness be as the noonday" 9 in Thy sight.
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1 Cor. iv. 4. ↩
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1 Cor. ii. 11. ↩
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Gen. xviii. 27. ↩
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1 Cor. xiii. 12. ↩
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2 Cor. v. 6. ↩
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See Nebridius' argument against the Manichaeans, as to God's not being violable, in vii. sec. 3, above, and the note thereon. ↩
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See his Enarr. in Ps. lv. 8 and xciii. 19, where he beautifully describes how the winds and waves of temptation will be stilled if Christ be present in the ship. See also Serm. lxiii.; and Eps. cxxx. 22, and clxxvii. 4. ↩
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1 Cor. x. 13. ↩
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Isa. lviii. 10. ↩
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Les confessions de Saint Augustin
CHAPITRE V. L’HOMME NE SE CONNAIT PAS ENTIÈREMENT LUI-MÊME.
7. C’est vous, Seigneur, qui êtes mon juge, parce que, « bien que nul homme ne sache rien de l’homme que l’esprit de l’homme qui est en lui (I Cor. II, 11), » cependant il est quelque chose de l’homme que ne sait pas même l’esprit de l’homme qui est en lui. Mais vous savez tout de lui, Seigneur, qui l’avez fait. Et moi, qui m’abaisse sous votre regard, qui ne vois en moi que terre et que cendre, je sais pourtant de vous une chose que j’ignore de moi. Et certes, ne vous voyant pas encore face à face, mais eu énigme et au miroir ( Ibid. XIII, 12), dans cet exil, errant loin de vous, plus présent à moi-même qu’à vous, je sais néanmoins que vous êtes inviolable, et j’ignore à quelles tentations je suis ou ne suis pas capable de résister.
Et j’ai l’espérance que, fidèle comme vous l’êtes, ne permettant pas que nous soyons tentés au delà de nos forces, vous nous donnez la puissance de sortir vainqueurs de la tentation, afin que vous puissiez persévérer ( I Cor. X, 13). Je confesserai donc, de moi, ce que je sais, et aussi ce que j’ignore. Car ce que je connais de moi, je le connais à votre lumière, et ce que j’ignore de moi, je l’ignore jusqu’à ce que votre face change mes ténèbres en midi ( Isaïe, LVIII, 10).