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The Enchiridion
Chapter 40.--Christ's Birth Through the Holy Spirit Manifests to Us the Grace of God.
And, therefore, as one thing may be born of another, and yet not in such a way as to be its son, and as not every one who is called a son was born of him whose son he is called, it is clear that this arrangement by which Christ was born of the Holy Spirit, but not as His son, and of the Virgin Mary as her son, is intended as a manifestation of the grace of God. For it was by this grace that a man, without any antecedent merit, was at the very commencement of His existence as man, so united in one person with the Word of God, that the very person who was Son of man was at the same time Son of God, and the very person who was Son of God was at the same time Son of man; and in the adoption of His human nature into the divine, the grace itself became in a way so natural to the man, as to leave no room for the entrance of sin. Wherefore this grace is signified by the Holy Spirit; for He, though in His own nature God, may also be called the gift of God. And to explain all this sufficiently, if indeed it could be done at all, would require a very lengthened discussion.
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Enchiridion oder Buch vom Glauben, von der Hoffnung und von der Liebe (BKV)
40.
Wenn also etwas von jemandem abstammen kann, ohne darum auch schon dessen Sohn zu sein, und wenn anderseits nicht jeder, der jemandens Sohn heißt, nun auch schon von dem geboren sein muß, dessen Sohn er genannt wird, so weist uns gewiß die Art und Weise, wie Christus vom Heiligen Geist geboren worden ist, ohne dessen Sohn zu sein, während er von Maria geboren und nun auch wirklich ihr Sohn ist, auf die Gnade Gottes hin, der zufolge der Mensch (in Christus) ohne jegliches vorhergehende Verdienst im ersten Augenblick, wo sein Wesen zu sein anfing, mit Gott, dem Worte, zu einer solchen persönlichen Einheit verbunden werden sollte, daß der, welcher ein Sohn eines Menschen (Mariä) war, nun auch Sohn Gottes, und der, welcher ein Sohn Gottes war, auch Sohn eines Menschen sein sollte; und so sollte infolge der Annahme der Menschennatur jenem Menschen gewissermaßen die Gnade zur Natur werden, so daß er gar nicht imstande sein sollte, eine Sünde zu begehen. Diese Gnade aber mußte deswegen unter dem Namen des Heiligen Geistes erscheinen, weil er selbst in so charakteristischer Weise Gott ist, daß er auch Gabe Gottes heißt. ― Nach all dem würde eine ausreichende Besprechung dieser Wahrheit, soweit sie überhaupt möglich wäre, zu einer sehr ausführlichen Erörterung führen müssen.