• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Augustine of Hippo (354-430)

Translation Hide
Vom ersten katechetischen Unterricht (BKV)

8. Kapitel: Wie die Katechese für gebildete Taufbewerber einzurichten sei

12. Folgendes darf aber ja nicht übersehen werden: wenn ein Mann von wissenschaftlicher Bildung, der sich S. 250entschlossen hat, ein Christ zu werden, in deinen Unterricht kommt, um seinen Entschluß in die Tat umzusetzen, so ist das der heikelste Punkt, daß solche Leute schon das eine oder andere aus unseren Schriften und unserer Literatur kennen und es ihnen bei ihrer Kenntnis nur noch um Zulassung zu den Sakramenten zu tun ist. Solche Menschen pflegen nämlich nicht erst in dem Augenblick, wo sie Christ werden, sondern schon vorher alles ernstlich zu untersuchen und sich über das, was ihnen Herz und Sinn bewegt, mit anderen gründlich auszusprechen. Bei ihnen muß man sich darum kurz fassen und darf ihnen nicht zudringlich einzuprägen suchen, was sie bereits kennen, sondern man muß ihnen mit zurückhaltender Mäßigung einfach mitteilen, dieses und jenes sei, wie sie ja schon wüßten, unsere Glaubenslehre; so zählt man dann nur rasch all das auf, was man bei noch gar nicht eingeweihten und ungebildeten Leuten weitläufig erörtern muß: so bekommt dann der Gebildete das, was er schon weiß, nicht erst wie von seinem Meister zu hören, das aber, was er noch nicht weiß, lernt er doch auch kennen, weil wir es in der Voraussetzung, er habe schon Kenntnis davon, [wenigstens flüchtig] erwähnen. Aber auch bei einem solchen Kandidaten ist die Frage nach den Beweggründen seiner Bekehrung zum Christentum nicht unangebracht: sieht man, daß er durch die Lektüre, sei es der kanonischen Schriften oder anderer guter Abhandlungen, dazu veranlaßt worden ist, so kann man zu Beginn über diese Bücher etwas Rühmliches sagen, wie sie es gerade nach dem Grade ihres kanonischen Ansehens und nach dem Geschick und der Umsicht ihrer Ausleger verdienen; vor allem kann man an den kanonischen Schriften die köstlichste Einfachheit in Verbindung mit der wunderbaren Tiefe [der Gedanken] hervorheben, während man an den anderen Schriften den jedem einzelnen Werk eigenen Stil in seiner klangvollen und abgerundeten Ausdrucksweise gerade für Eingebildetere und darum auch Schwächere als recht passend erklärt.

Jedenfalls muß man aus dem Kandidaten auch herauszubringen suchen, welche Schriftsteller er am meisten gelesen und zu welchen Werken er eine S. 251besondere Vorliebe gefaßt hat und wie in ihm so der Entschluß gereift sei, sich der Kirche anschließen zu wollen. Hat er uns hierüber Auskunft gegeben, so wollen wir freudig unsern Beifall äußern, falls wir diese Bücher selber kennen oder wenigstens aus dem Ruf, den sie in der Kirche genießen, wissen, sie seien von einem angesehenen Katholiken verfaßt. Ist er aber auf häretische Bücher gestoßen und hat er dadurch häretische Ansichten, die der wahre Glaube verwirft, aus Unwissenheit als katholische Lehre fest in sich aufgenommen, so muß er nachdrücklich darüber belehrt werden. Dabei stütze man sich auf die Autorität der allgemeinen Kirche, sowie auf die Schriften und Abhandlungen der bedeutendsten Gelehrten, die im Lichte der kirchlichen Wahrheit erblühten. Freilich ist es auch schon vorgekommen, daß solche Leute, die selber als [gute] Katholiken aus dieser Welt schieden und die der Nachwelt Werke christlichen Inhaltes hinterließen, teils deshalb, weil einzelne Stellen ihrer Schriften falsch aufgefaßt wurden, teils auch, weil sie selbst, wie es die menschliche Schwachheit nun einmal mit sich bringt, aus Mangel an Scharfsinn nicht tief genug in ihren Gegenstand eindrangen und durch den Schein der Wahrheit selber an der Wahrheit irre wurden, für wissensstolze und freche Menschen Veranlassung waren, irgendeine Irrlehre zu erdenken und unter die Leute zu bringen. Dies darf uns auch gar nicht wundernehmen, haben ja doch viele sogar auf Grund der kanonischen Schritten, die doch gewiß die reinste Wahrheit enthalten, eine Menge verderblicher Lehren unter Zerstörung der kirchlichen Einheit aufgebracht; das taten sie nicht in der Weise, daß sie einzelnem einen anderen Sinn unterlegten, als es die Verfasser selbst verstanden hatten und als es der Wahrheit entspricht — denn wäre es bloß dies, wer wollte das nicht gerne der menschlichen Schwachheit nachsehen, die sich ja für Belehrung zugänglich erweist —, sondern sie machten es so, daß sie ihre verkehrten und falschen Meinungen mit der äußersten und hartnäckigsten Anmaßung verteidigten. All diese Punkte sind mit dem, der sich nicht als Idiote, wie man zu sagen pflegt, sondern als S. 252wissenschaftlich gebildeter Mann zur Aufnahme [in die christliche Gemeinschaft] meldet, in maßvoller Besprechung zu erörtern; dabei darf man sein Ansehen als Lehrer nur soweit geltend machen — will man ihn nicht ein verkehrtes, anmaßendes Verfahren fühlen lassen — als es die Demut, die ihn zu uns geführt hat, zuzulassen scheint. Das Übrige aber muß man nach den Regeln einer vernünftigen Methodik in der von uns angegebenen Weise schnell durchgehen und stets auf das schon bezeichnete, alles überragende Ziel beziehen, ob wir uns in unserem Vortrag nun über Glaubenslehren oder über Sittenregeln und Versuchungen verbreiten.

Translation Hide
On the Catechising of the Uninstructed

Chapter 8.--Of the Method to Be Pursued in Catechising Those Who Have Had a Liberal Education.

12. But there is another case which evidently must not be overlooked. I mean the case of one coming to you to receive catchetical instruction who has cultivated the field of liberal studies, who has already made up his mind to be a Christian, and who has betaken himself to you for the express purpose of becoming one. It can scarcely fail to be the fact that a person of this character has already acquired a considerable knowledge of our Scriptures and literature; and, furnished with this, he may have come now simply with the view of being made a partaker in the sacraments. For it is customary with men of this class to inquire carefully into all things, not at the very time when they are made Christians, but previous to that, and thus early also to communicate and reason, with any whom they can reach, on the subject of the feelings of their own minds. Consequently a brief method of procedure should be adopted with these, so as not to inculcate on them, in an odious fashion 1 things which they know already, but to pass over these with a light and modest touch. Thus we should say how we believe that they are already familiar with this and the other subject, and that we therefore simply reckon up in a cursory manner all those facts which require to be formally urged upon the attention of the uninstructed and unlearned. And we should endeavor so to proceed, that, supposing this man of culture to have been previously acquainted with any one of our themes, he may not hear it now as from a teacher; and that, in the event of his being still ignorant of any of them, he may yet learn the same while we are going over the things with which we understand him to be already familiar. Moreover, it is certainly not without advantage to interrogate the man himself as to the means by which he was induced to desire to be a Christian; so that, if you discover him to have been moved to that decision by books, whether they be the canonical writings or the compositions of literary men worth the studying, 2 you may say something about these at the outset, expressing your approbation of them in a manner which may suit the distinct merits which they severally possess, in respect of canonical authority and of skillfully applied diligence on the part of these expounders; 3 and, in the case of the canonical Scriptures, commending above all the most salutary modesty (of language) displayed alongside their wonderful loftiness (of subject); while, in those other productions you notice, in accordance with the characteristic faculty of each several writer, a style of a more sonorous and, as it were more rounded eloquence adapted to minds that are prouder, and, by reason thereof weaker. We should certainly also elicit from him some account of himself, so that he may give us to understand what writer he chiefly perused, and with what books he was more familiarly conversant, as these were the means of moving him to wish to be associated with the church. And when he has given us this information, then if the said books are known to us, or if we have at least ecclesiastical report as our warrant for taking them to have been written by some catholic man of note, we should joyfully express our approbation. But if, on the other hand, he has fallen upon the productions of some heretic and in ignorance, it may be, has retained in his mind anything which 4 the true faith condemns, and yet supposes it to be catholic doctrine, then we must set ourselves sedulously to teach him, bringing before him (in its rightful superiority) the authority of the Church universal, and of other most learned men reputed both for their disputations and for their writings in (the cause of) its truth. 5 At the same time, it is to be admitted that even those who have departed this life as genuine catholics, and have left to posterity some Christian writings, in certain passages of their small works, either in consequence of their failing to be understood, or (as the way is with human infirmity) because they lack ability to pierce into the deeper mysteries with the eye of the mind, and in (pursuing) the semblance of what is true, wander from the truth itself, have proved an occasion to the presumptuous and audacious for constructing and generating some heresy. This, however, is not to be wondered at, when, even in the instance of the canonical writings themselves, where all things have been expressed in the soundest manner, we see how it has happened,--not indeed through merely taking certain passages in a sense different from that which the writer had in view or which is consistent with the truth itself, (for if this were all, who would not gladly pardon human infirmity, when it exhibits a readiness to accept correction?), but by persistently defending, with the bitterest vehemence and in impudent arrogance, opinions which they have taken up in perversity and error,--many have given birth to many pernicious dogmas at the cost of rending the unity of the (Christian) communion. All these subjects we should discuss in modest conference with the individual who makes his approach to the society of the Christian people, not in the character of an uneducated man, 6 as they say, but in that of one who has passed through a finished culture and training in the books of the learned. And in enjoining him to guard against the errors of presumption, we should assume only so much authority as that humility of his, which induced him to come to us, is now felt to admit of. As to other things, moreover, in accordance with the rules of saving doctrine, which require to be narrated or discussed, whether they be matters relating to the faith, or questions bearing on the moral life, or others dealing with temptations, all these should be gone through in the manner which I have indicated, and ought therein to be referred to the more excellent way (already noticed). 7


  1. Reading odiose, for which several mss. give otiose = idly. ↩

  2. Utilium tractatorum ↩

  3. Reading exponentium. Various codices give ad exponendum = in expounding. ↩

  4. Reading quod, with Marriott. But if we accept quod with the Benedictine editors, the sense will = and in ignorance it may be that the true faith condemns them, has retained them in his mind. ↩

  5. Aliorumque doctissimorum hominum et disputationibus et scriptionibus in ejus veritate florentium. It may also be = bringing before him the authority of the Church universal, as well as both the disputations and the writings of other most learned men well reputed in (the cause of) its truth. ↩

  6. Idiota ↩

  7. 1 Cor. xii. 31. See also above, § 9. ↩

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Editions of this Work
De catechizandis rudibus Compare
Translations of this Work
Méthode pour enseigner aux catéchumènes les éléments du Christianisme Compare
On the Catechising of the Uninstructed
Vom ersten katechetischen Unterricht (BKV)
Vom ersten katechetischen Unterricht (SKV 7) Compare
Commentaries for this Work
Erläuterungen zum Autor und zum Text
On the Catechising of the Uninstructed - Introductory Notice

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy