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Against Lying
30.
But why do these persons think they may imitate Tamar telling a lie, and not think they may imitate Judah committing fornication? 1 For there they have read both, and nought of these hath that Scripture either blamed or praised, but has merely narrated both, and to our judgment dismissed both: but it is marvellous if it hath permitted aught of these to be imitated with impunity. For, that Tamar not through lust of playing the harlot, but through wish of conceiving seed, did tell the lie, we know. But fornication also, howbeit Judah's was not such, yet some man's may be such whereby to procure that a man may be delivered, just as her lie was in order that a man might be conceived; is it right then to commit fornication on this account, if on that account it is thought that it was right to lie? Not therefore concerning lying only, but concerning all works of men in which there arise as it were compensative sins, must we consider what sentence we ought to pass; lest we open a way not only to small sins whatsoever, but even to all wickednesses, and there remain no outrageous, flagitious, sacrilegious deed, in which there may not arise a cause upon which it may rightly seem a thing meet to be done, and so universal probity of life be by that opinion subverted.
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Gen. xxxviii. 14-18 ↩
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Contre le mensonge. À consentius
30.
Mais pourquoi les hérétiques se permettent-ils d'imiter le mensonge de Thamar, et non la fornication de Juda a ? Les deux faits se lisent cependant, et l'Écriture ne les blâme ni ne les loue : elle se contente de les raconter et de les livrer à notre jugement; il serait toutefois bien étonnant qu'elle laissât croire qu'on peut les imiter impunément. Nous savons que Thamar ne mentit point par des vues de libertinage, mais dans le désir d'être mère. Or la fornication peut (à la différence de celle de Juda) être le fait d'un homme qui veut délivrer quelqu'un, comme le mensonge de Thamar était inspiré par le désir d'être mère faudra-t-il donc commettre la fornication dans le premier cas, si le mensonge est déclaré permis dans le second ? Ainsi ce n'est pas seulement à propos du mensonge qu'il faut bien peser la décision que nous devons rendre, mais au sujet de tous les actes humains où se rencontrent des fautes que l'on peut appeler de compensation ; afin de ne pas ouvrir la porte, non-seulement à toute espèce de péchés véniels, mais à tous les crimes. Car il n'y a pas un forfait, pas un attentat, pas un sacrilège auquel on ne puisse trouver quelque motif qui en ferait une bonne action, le cas échéant: opinion qui saperait par la base tous les fondements de la société.