Traduction
Masquer
Concerning the Nature of Good, Against the Manichaeans
Chapter 24.--It is Proved by the Testimonies of Scripture that God is Unchangeable. The Son of God Begotten, Not Made.
Those things which our faith holds and which reason in whatever way has traced out, are fortified by the testimonies of the divine Scriptures, so that those who by reason of feebler intellect are not able to comprehend these things, may believe the divine authority, and so may deserve to know. But let not those who understand, but are less instructed in ecclesiastical literature, suppose that we set forth these things from our own intellect rather than what are in those Books. Accordingly, that God is unchangeable is written in the Psalms: "Thou shalt change them and they shall be changed; but Thou thyself art the same." 1 And in the book of Wisdom, concerning wisdom: "Remaining in herself, she renews all things." 2 Whence also the Apostle Paul: "To the invisible, incorruptible, only God." 3 And the Apostle James: "Every best giving and every perfect gift is from above, descending from the Father of light, with whom there is no changeableness, neither obscuring of influence." 4 Likewise because what He begat of Himself is what He Himself is, it is said in brief by the Son Himself: "I and the Father are one." 5 But because the Son was not made, since through Him were all things made, thus it is written: "In the beginning was the Word, and the Word was with God, and God was the Word; this was in the beginning with God. All things were made through Him, and without Him was made nothing;" 6 that is, without Him was not anything made.
Traduction
Masquer
De la nature du bien
CHAPITRE XXIV. L'IMMUTABILITÉ DE DIEU PROUVÉE PAR L'ÉCRITURE.
Nous devons toujours chercher dans les saintes Ecritures le fondement à l'édifice de notre croyance et aux investigations de la raison ; de cette manière, ceux qui ont l'intelligence moins perspicace peuvent toujours s'appuyer sur l'autorité et mériter ainsi de comprendre. Quant à ceux qui ont l'intelligence plus développée, mais qui n'ont pas des saintes lettres une connaissance suffisante, qu'ils se gardent bien de croire que nous comptons plus sur notre intelligence que sur les livres sacrés. Parlant donc de l'immutabilité de Dieu, le Psalmiste s'écrie: « Vous les changerez et ils seront changés; vous, au contraire, vous êtes toujours le même1 ». Nous lisons au livre de la Sagesse: « Elle demeure en elle-même, et renouvelle toutes choses2 ». Saint Paul nous dit: « Gloire au Dieu invisible, incorruptible3 » ; saint Jacques : « Tout don excellent et parfait nous vient d'en haut, du Père des lumières, en qui il n'y a ni changement, ni obscurité du moment4 ». D'un autre côté, pour nous prouver que ce qui est engendré de Dieu est de la même nature que lui, le Sauveur nous dit: « Moi et mon Père nous ne sommes qu'un5». Pour nous prouver que le Fils n'a été ni fait ni créé, mais qu'il a fait toutes choses, l'écrivain sacré s'exprime ainsi: « Au commencement était le Verbe, et le Verbe était en Dieu et le Verbe était Dieu. Tout a été fait par lui, et sans lui rien n'a été fait6 » ; c'est-à-dire que rien de ce qui a été fait n'a été fait sans lui.