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Concerning the Nature of Good, Against the Manichaeans
Chapter 32.--From God Also is the Very Power to Be Hurtful.
Likewise because the power even of those that are hurtful is from God alone, thus it stands written, Wisdom speaking: "Through me kings reign and tyrants hold the land through me." 1 The apostle also says: "For there is no power but of God." 2 But that it is worthily done is written in the book of Job: "Who maketh to reign a man that is a hypocrite, on account of the perversity of the people." 3 And concerning the people of Israel God says: "I gave them a king in my wrath." 4 For it is not unrighteous, that the wicked receiving the power of being hurtful, both the patience of the good should be proved and the iniquity of the evil punished. For through power given to the Devil both Job was proved so that he might appear righteous, 5 and Peter was tempted lest he should be presumptuous, 6 and Paul was buffeted lest he should be exalted, 7 and Judas was damned so that he should hang himself. 8 When, therefore, through the power which He has given the Devil, God Himself shall have done all things righteously, nevertheless punishment shall at last be rendered to the Devil not for these things justly done, but for the unrighteous willing to be hurtful, which belonged to himself, when it shall be said to the impious who persevered in consenting to his wickedness, "Go ye into everlasting fire which my God has prepared for the Devil and his angels." 9
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De la nature du bien
CHAPITRE XXXII. LE POUVOIR DE NUIRE VIENT DE DIEU.
Même le pouvoir de nuire ne peut venir que de Dieu. Voilà pourquoi nous lisons dans la Sagesse: « Les rois règnent par moi, c'est par moi aussi que les tyrans possèdent la terre1 ». L'Apôtre dit de même « Toute puissance vient de Dieu2 » . Job, pour justifier Dieu, ne craint pas de dire de lui « qu'il fait régner l'homme hypocrite, à cause de la perversité du peuple3 ». En parlant du peuple d'Israël, Dieu prononce cette terrible parole: « Je leur ai donné un roi dans ma colère4 ». Quelle injustice peut-il y avoir de la part de Dieu à donner aux méchants le pouvoir de nuire, puisqu'il ne se propose que d'éprouver la patience des bons et de punir l'iniquité des méchants? En vertu de ce pouvoir donné au démon, Job fut éprouvé, pour que sa justice parût avec plus d'éclat5; Pierre fut tenté pour être corrigé de sa présomption6; Paul fut souffleté de peur qu'il ne cédât à l'orgueil7, et Juda condamné à se pendre8. On ne peut donc reprocher à Dieu aucune injustice dans ce pouvoir de nuire qu'il accorde au démon; toutefois, comme dans l'exercice de ce pouvoir le démon se laisse diriger par sa volonté perverse, c'est cette volonté même que Dieu punit d'un châtiment éternel dans la personne du démon et des impies qui persévèrent dans ses voies; c'est à eux qu'il sera dit : « Allez au feu éternel que mon Père a préparé pour le démon et ses anges9 ».