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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430) De Trinitate

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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity

Chapter 3.--Some Things Concerning the Holy Spirit are to Be Understood According to the One Rule Only.

5. For even of the Holy Spirit, of whom it is not said, "He emptied Himself, and took upon Him the form of a servant;" yet the Lord Himself says, "Howbeit, when He the Spirit of Truth is come, He will guide you into all truth. For He shall not speak of Himself, but whatsoever He shall hear that shall He speak; and He will show you things to come. He shall glorify me; for He shall receive of mine, and shall show it unto you." And except He had immediately gone on to say after this, "All things that the Father hath are mine; therefore said I, that He shall take of mine, and shall show it unto you;" 1 it might, perhaps, have been believed that the Holy Spirit was so born of Christ, as Christ is of the Father. Since He had said of Himself, "My doctrine is not mine, but His that sent me;" but of the Holy Spirit, "For He shall not speak of Himself, but whatsoever he shall hear, that shall He speak;" and, "For He shall receive of mine, and shall show it unto you." But because He has rendered the reason why He said, "He shall receive of mine" (for He says, "All things that the Father hath are mine; therefore said I, that He shall take of mine"); it remains that the Holy Spirit be understood to have of that which is the Father's, as the Son also hath. And how can this be, unless according to that which we have said above, "But when the Comforter is come, whom I will send unto you from the Father, even the Spirit of truth which proceedeth from the Father, He shall testify of me"? 2 He is said, therefore, not to speak of Himself, in that He proceedeth from the Father; and as it does not follow that the Son is less because He said, "The Son can do nothing of Himself, but what He seeth the Father do" (for He has not said this according to the form of a servant, but according to the form of God, as we have already shown, and these words do not set Him forth as less than, but as of the Father), so it is not brought to pass that the Holy Spirit is less, because it is said of Him, "For He shall not speak of Himself, but whatsoever He shall hear, that shall He speak;" for the words belong to Him as proceeding from the Father. But whereas both the Son is of the Father, and the Holy Spirit proceeds from the Father, why both are not called sons, and both not said to be begotten, but the former is called the one only-begotten Son, and the latter, viz. the Holy Spirit, neither son nor begotten, because if begotten, then certainly a son, we will discuss in another place, if God shall grant, and so far as He shall grant. 3


  1. John xvi. 13-15 ↩

  2. John xv. 26 ↩

  3. Below, Bk. XV. c. 25. ↩

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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit

3. Kapitel. Manche Aussagen der Heiligen Schrift können nur nach der zweiten der angeführten Regeln erklärt werden.

S. 59 5. Auch vom Heiligen Geiste nämlich, von dem es nicht heißt: „Er entäußerte sich selbst, indem er Knechtsgestalt annahm“,1 sagt doch der Herr selbst: „Wenn aber jener Geist der Wahrheit kommt, wird er euch alle Wahrheit lehren. Denn er wird nicht aus sich reden, sondern, was er hört, wird er reden, und was zukünftig ist, wird er euch verkündigen. Er wird mich verherrlichen. Denn er wird von dem Meinigen nehmen und es euch verkündigen.“2 Wenn er nach diesen Worten nicht gleich fortführe: „Alles, was der Vater hat, ist mein. Darum habe ich gesagt: Er wird von dem Meinigen nehmen und es euch verkündigen,“3 so würde man vielleicht zu dem Glauben kommen, daß der Heilige Geist ebenso von Christus geboren ist wie dieser vom Vater. Von sich hatte er ja gesagt: „Meine Lehre ist nicht die meinige, sondern die Lehre dessen, der mich gesandt hat.“4 Vom Heiligen Geiste aber sagt er: „Er wird nicht aus sich reden, sondern was er hört, wird er reden.“ Ferner: „Er wird von dem Meinigen nehmen und es euch verkündigen.“ Weil er aber für sein Wort: „Von dem Meinigen wird er nehmen“ als Grund angibt: „Alles, was der Vater hat, ist mein. Daruin habe ich gesagt: Von dem Meinigen wird er nehmen“,5 so läßt sich erkennen, daß auch der Heilige Geist alles aus dem Besitze des Vaters empfangen hat ebenso wie der Sohn. Wie könnte man anders als nach der obigen Regel folgendes Wort erklären: „Wenn der Beistand kommt, den ich euch vom Vater senden werde, der Geist der Wahrheit, der vom Vater ausgeht, so wird er Zeugnis von mir geben!“6 Da er also vom Vater hervorgeht, heißt es, daß er nicht von sich spricht. Wie nun der Sohn S. 60 nicht etwa deshalb, weil er sagte: „Nicht kann der Sohn etwas aus sich tun, sondern nur, was er den Vater tun sieht“,7 geringer ist als der Vater — wie wir schon gezeigt haben, gilt dieses Wort nicht von der Knechtsgestalt, sondern von der Gottesgestalt; diese Worte weisen aber nicht darauf hin, daß der Sohn geringer ist, sondern daß er vom Vater ist —, so ergibt sich aus dem Worte: „Denn er spricht nicht aus sich, sondern was er hört, wird er reden“, nicht, daß der Heilige Geist geringer ist. Denn dieses Wort gilt von ihm, sofern er vom Vater hervorgeht. Warum aber, da doch sowohl der Sohn vom Vater ist, als auch der Heilige Geist vom Vater hervorgeht, nicht beide Sohn heißen und nicht beide gezeugt, sondern der eine der eingeborene Sohn, der andere der Heilige Geist und weder Sohn noch gezeugt — wäre er gezeugt, dann wäre er auch Sohn —, das werden wir anderswo, wenn Gott es gestattet und soweit er es gestattet, erörtern.8


  1. Phil. 2, 7. ↩

  2. Joh. 16, 13 f. ↩

  3. Joh. 16, 15. ↩

  4. Joh. 7, 16. ↩

  5. Joh. 16, 15. ↩

  6. Joh. 15, 26. ↩

  7. Joh. 5, 19. ↩

  8. De trin. l. IX c. 12 n. 18; l. XV c. 25 n. 45. ↩

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On the Trinity - Introductory Essay

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