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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
Chapter 11.--Of the Same Appearance.
20. That place of Scripture demands neither a slight nor a passing consideration. For if one man had appeared, what else would those at once cry out, who say that the Son was visible also in His own substance before He was born of the Virgin, but that it was Himself? since it is said, they say, of the Father, "To the only invisible God." 1 And yet, I could still go on to demand, in what manner "He was found in fashion as a man," before He had taken our flesh, seeing that his feet were washed, and that He fed upon earthly food? How could that be, when He was still "in the form of God, and thought it not robbery to be equal with God?" 2 For, pray, had He already "emptied Himself, taking upon Him the form of a servant, and made in the likeness of men, and found in fashion as a man?" when we know when it was that He did this through His birth of the Virgin. How, then, before He had done this, did He appear as one man to Abraham? or, was not that form a reality? I could put these questions, if it had been one man that appeared to Abraham, and if that one were believed to be the Son of God. But since three men appeared, and no one of them is said to be greater than the rest either in form, or age, or power, why should we not here understand, as visibly intimated by the visible creature, the equality of the Trinity, and one and the same substance in three persons? 3
21. For, lest any one should think that one among the three is in this way intimated to have been the greater, and that this one is to be understood to have been the Lord, the Son of God, while the other two were His angels; because, whereas three appeared, Abraham there speaks to one as the Lord: Holy Scripture has not forgotten to anticipate, by a contradiction, such future cogitations and opinions, when a little while after it says that two angels came to Lot, among whom that just man also, who deserved to be freed from the burning of Sodom, speaks to one as to the Lord. For so Scripture goes on to say, "And the Lord went His way, as soon as He left communing with Abraham; and Abraham returned to his place." 4
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1 Tim. i. 17 ↩
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Phil. ii. 6, 7 ↩
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[The theophanies of the Pentateuch are trinitarian in their implication. They involve distinctions in God--God sending, and God sent; God speaking of God, and God speaking to God. The trinitarianism of the Old Testament has been lost sight of to some extent in the modern construction of the doctrine. The patristic, mediaeval, and reformation theologies worked this vein with thoroughness, and the analysis of Augustin in this reference is worthy of careful study.--W.G.T.S.] ↩
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Gen. xviii. 33 ↩
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Fünfzehn Bücher über die Dreieinigkeit
11. Kapitel. Von der gleichen Erscheinung.
S. 81 20. Weder oberflächlich noch flüchtig darf die Überlegung sein, welche diese Erzählung der Schrift fordert. Wenn nämlich nur ein Mann erschienen wäre, was anders würden dann die, welche vom Sohne behaupten, daß er auch schon vor der Geburt aus der Jungfrau in seiner Substanz sichtbar gewesen sei, schreien, als daß er erschienen sei. Nach ihrer Meinung gilt ja das Wort: „dem unsichtbaren alleinigen Gott“1 nur vom Vater. Und doch könnte ich auch da noch fragen, wieso er vor der Annahme der menschlichen Natur „im Äußern als ein Mensch erfunden wurde“, da ihm doch die Füße gewaschen wurden, da er doch mit Speisen bewirtet wurde. Wie war das möglich, wenn er noch „in Gottesgestalt war und die Gottgleichheit nicht für ein unrechtmäßiges Gut hielt“? Er hatte sich ja noch nicht „erniedrigt, indem er Knechtsgestalt annahm, den Menschen gleich wurde und im Äußern als ein Mensch erfunden ward“.2 Wir wissen ja, wann er das durch die Geburt aus der Jungfrau tat. Wie konnte er also vorher in der Gestalt eines Mannes Abraham erscheinen? Oder handelte es sich um gar keine wirkliche Erscheinung? So könnte ich fragen, wenn Abraham die Erscheinung nur eines Mannes gehabt hätte und man glauben würde, daß dieser der Sohn Gottes war. Nun sind aber drei Männer erschienen, und von keinem wird erzählt, daß er an Gestalt, an Alter oder Macht die anderen überragt habe. Warum sollte man da nicht annehmen, daß hier durch sichtbare, geschöpfliche Gebilde die Gleichheit der Dreieinigkeit und die Gleichheit und Dieselbigkeit der Substanz in den drei Personen angedeutet und veranschaulicht werden soll?
21. Damit nämlich niemand auf die Meinung komme, es solle einem von den dreien ein Übergewicht vor den S. 82 beiden anderen zugemessen werden und dieser solle für den Herrn, den Sohn Gottes, gehalten werden, während die beiden anderen seine Engel seien, weil Abraham nur einen als Herrn ansprach, wo doch drei erschienen sind, unterließ es die Heilige Schrift nicht, derartigen späteren Vorstellungen und Vermutungen im voraus zu widersprechen und entgegenzutreten. Sie tut es, wenn sie gleich nachher erzählt, daß zwei Engel zu Lot kamen. Auch von ihnen spricht dieser Gerechte, der von der Einäscherung Sodomas gerettet zu werden verdiente, einen als Herrn an. Die Schrift fährt nämlich fort: „Der Herr ging fort, als er seine Worte an Abraham gesprochen hatte, und Abraham kehrte in seine Wohnung zurück.“3