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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430)

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The Seven Books of Augustin, Bishop of Hippo On Baptism, Against the Donatists

7.

For when this is done occasionally in the case of individuals, at great intervals of time and space, the enormity of the deed is not equally felt; but if all were suddenly to be brought together who had been baptized in course of time by the aforesaid followers of Maximianus, either under pressure of the peril of death or at their Easter solemnities, and it were told them that they must be baptized again, because what they had already received in the sacrilege of schism was null and void, they might indeed say what obstinate perseverance in their error would compel them to say, that they might hide the rigor and iciness of their hardness under any kind of false shade of consistency against the warmth of truth. But in fact, because the party of Maximianus could not bear this, and because the very men who would have to enforce it could not endure what must needs have been done in the case of so many men at once, especially as those very men would be rebaptizing them in the party of Primianus who had already baptized them in the party of Maximianus, for these reasons their baptism was received, and the pride of the Donatists was cut short. And this course they would certainly not have chosen to adopt, had they not thought that more harm would have been done to their cause by the offense men would have taken at the repetition of the baptism, than by the reputation lost in abandoning their defense. And this I would not say with any idea that we ought to be restrained by consideration of human feelings, if the truth compelled those who came from heretics to be baptized afresh. But because the holy Cyprian says, "that heretics might have been all the more impelled to the necessity of coming over, if only they were to be rebaptized in the Catholic Church," 1 on this account I have wished to place on record the intensity of the repugnance to this act which is seated deeply in the heart of nearly every one,--a repugnance which I can believe was inspired by God Himself, that the Church might be fortified by the instinct of repugnance against any possible arguments which the weak cannot dispel.


  1. Cypr. Ep. lxxiii. 24. ↩

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Du baptême contre les Donatistes

7.

Comme de tels faits n’arrivent que rarement, et à de grandes distances, ils inspirent moins d’horreur. Mais je suppose que l’on réunisse en un seul lieu tous ceux qui, soit en danger de mort, soit dans les solennités de Pâques, ont été baptisés par les Maximianistes, et qu’on leur commande de recevoir de nouveau le baptême, sous prétexte que celui qu’ils ont reçu dans le schisme est radicalement nul , qu’arriverait-il? A quelles récriminations ne les verrions-nous pas se livrer dans l’obstination de leur erreur? contre l’éclat et la chaleur de la vérité n’opposeraient-ils pas le vain fantôme de leur constance pour cacher la rigueur et le froid de leur endurcissement? Assurément, ils ne toléreraient pas cette réitération du baptême; ceux mêmes qui voudraient l’entreprendre reculeraient devant la multitude de ces réitérations à opérer, surtout qu’il leur faudrait également rebaptiser les Primianistes, dont plusieurs avaient été baptisés dans la secte de Maximien, et dont le baptême avait été ratifié sans aucune observation, dès qu’on eût entrevu quelque chance de détruire la secte. Quoi qu’il en soit, je suis persuadé que les Donatistes ne renonceraient pas à cette réitération, s’ils ne sentaient pas qu’en l’exigeant ils soulèveraient contre eux une horreur si violente, que tout doit céder devant elle, voire même la honte d’une contradiction. Pour moi, je me garderais bien de soutenir que nous devons reculer devant une impression purement humaine, si la vérité nous faisait un devoir de rebaptiser tous ceux qui passent de l’hérésie dans l’Eglise. Mais, entendant saint Cyprien s’écrier « que le moyen le plus « puissant de contraindre les hérétiques de revenir à l’unité, c’était de leur réitérer le baptême dans l’Eglise catholique », j’ai cru devoir rappeler toute l’horreur qu’inspire aux hommes cette manière de procéder; je tenais à dire que Dieu seul a pu imprimer cette horreur dans l’esprit des hommes, puisqu’elle seule suffirait pour justifier la conduite de l’Eglise de toutes ces attaques auxquelles les faibles ne sauraient répondre.

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Du baptême contre les Donatistes
The Seven Books of Augustin, Bishop of Hippo On Baptism, Against the Donatists

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