Traduction
Masquer
A work on the proceedings of pelagius
Chapter 63.--The Same Continued. The Dogmas of Coelestius Laid to the Charge of Pelagius, as His Master, and Condemned.
Of the opinions which Coelestius has said or written, and which were objected against Pelagius, on the ground that they were the dogmas of his disciple, he acknowledged some as entertained also by himself; but, in his vindication, he said that he held them in a different sense from that which was alleged in the indictment. One of these opinions was thus stated: "Before the advent of Christ some men lived holy and righteous lives." 1 Coelestius, however, was stated to have said that "they lived sinless lives." Again, it was objected that Coelestius declared "the Church to be without spot and wrinkle." 2 Pelagius, however, said in his reply, "that he had made such an assertion, but as meaning that the Church is by the laver cleansed from every spot and wrinkle, and that in this purity the Lord would have her continue." Respecting that statement of Coelestius: "That we do more than is commanded us in the law and the gospel," Pelagius urged in his own vindication, 3 that "he spoke concerning virginity," of which Paul says: "I have no commandment of the Lord." 4 Another objection alleged that Coelestius had maintained that "every individual has the ability to possess all powers and graces," thus annulling that "diversity of gifts" which, the apostle sets forth. 5 Pelagius, however, answered, that "he did not annul the diversity of gifts, but declared that God gives to the man who has proved himself worthy to receive them, all graces, even as He gave the Apostle Paul."
Traduction
Masquer
Des actes du procès de Pélage
63.
Pélage eut à s'expliquer également sur les écrits et les paroles de Célestins, son disciple. Il se reconnut l'auteur de certaines propositions, mais en leur donnant un sens différent de celui qui lui était reproché. Par exemple ces paroles : « Avant la venue de Jésus-Christ quelques hommes ont vécu dans la sainteté et l'innocence », auraient été rendues par ces autres paroles de Célestius : « Ont vécu sans péché ». On lui reprochait également ces paroles de Célestius : « L'Eglise est sans tache et sans souillure ». Pélage avoua qu'il avait émis lui-même cette proposition, mais uniquement pour déclarer que dans le baptême l'Eglise est purifiée de toute tache et de toute souillure, et que Dieu voudrait la voir persévérer dans cet état. Célestius avait dit : « Puisque nous faisons plus qu'il n'est commandé dans la loi et les Prophètes ». Pelage répondit que par ces paroles il faisait allusion à la virginité dont l'Apôtre a dit : « Je n'ai pas reçu sur ce point de précepte du Seigneur1 ». Célestius avait affirmé que « chaque homme peut posséder toutes les vertus et toutes les grâces », ce qui détruisait la diversité des grâces, établie par l'Apôtre. Pélage répondit qu' « il ne détruisait pas la diversité des grâces; il soutenait seulement que Dieu donne toutes les grâces à celui qui est digne de les recevoir, comme il les a données à saint Paul ».
-
I Cor. VII, 25. ↩