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Die Prozeßeinreden gegen die Häretiker (BKV)
42. Kap. Ebenso ihr Mangel an Missionseifer. Ihre Tätigkeit ist nur dahin gerichtet, die Kirche zu unterwühlen.
Was soll ich aber erst von ihrer Art, das Wort Gottes zu verwalten, sagen, da es nicht ihr Geschäft ist, Heiden zu bekehren, sondern die Unserigen zum Abfall zu verlocken? Sie jagen mehr der Ehre nach, die Stehenden zum Falle zu bringen, als der, die Gefallenen aufzurichten, da ja auch das Gebäude selbst, das ihnen gehört, nicht ihrer eigenen Bautätigkeit sein Dasein verdankt, S. 352sondern der Zerstörung der Wahrheit. Das Unsrige untergraben sie, um das Ihrige aufzubauen. Nimm ihnen das Gesetz Moses, die Propheten und Gott den Schöpfer, darüber haben sie keine Klage auszustoßen1. So kommt es, daß sie es leichter zustande bringen, stehende Gebäude in Trümmer zu legen, als am Boden liegende aufzurichten. Zu diesem Zwecke ganz allein spielen sie die Demütigen, die Liebenswürdigen, die ergebensten Diener. Sonst kennen sie nicht einmal ihren Vorstehern gegenüber Ehrerbietung. Und das ist auch der Grund, warum es bei den Häretikern sozusagen keine Kirchenspaltungen gibt, weil solche, auch wenn sie vorhanden sind, nicht zutage treten. Im Schisma besteht gerade ihre Einheit. Ich will ein Lügner sein, wenn sie nicht unter sich sogar von ihren Glaubensregeln abweichen, indem ein jeder ebenso das, was ihm gelehrt wurde, nach seinem Gutdünken modelt, wie sein Lehrer es nach seinem Gutdünken geschaffen hat. Eine Sache verleugnet in ihrer Entwicklung ihre Natur und die Beschaffenheit ihres Ursprungs nicht. Dasselbe Recht wie Valentinus haben die Valentinianer auch, die Marcioniten dasselbe wie Marcion, nämlich nach eigenem Gutdünken einen neuen Glauben zu machen. Schließlich, wenn man die Häresien gründlich betrachtet, so findet man, daß sie alle von ihren Stiftern in vielen Punkten abgewichen sind. Sehr viele haben nicht einmal Kirchen; ohne Mutter, ohne Heimat, des Glaubens bar, irren sie als Verbannte ohne eigenen Herd umher2.
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The Prescription Against Heretics
Chapter XLII.--Heretics Work to Pull Down and to Destroy, Not to Edify and Elevate. Heretics Do Not Adhere Even to Their Own Traditions, But Harbour Dissent Even from Their Own Founders.
But what shall I say concerning the ministry of the word, since they make it their business not to convert the heathen, but to subvert our people? This is rather the glory which they catch at, to compass the fall of those who stand, not the raising of those who are down. Accordingly, since the very work which they purpose to themselves comes not from the building up of their own society, but from the demolition of the truth, they undermine our edifices, that they may erect their own. Only deprive them of the law of Moses, and the prophets, and the divinity of the Creator, and they have not another objection to talk about. The consequence is, that they more easily accomplish the ruin of standing houses than the erection of fallen ruins. It is only when they have such objects in view that they show themselves humble and bland and respectful. Otherwise they know no respect even for their own leaders. Hence it is [supposed] that schisms seldom happen among heretics, because, even when they exist, they are not obvious. 1 Their very unity, however, 2 is schism. I am greatly in error if they do not amongst themselves swerve even from their own regulations, forasmuch as every man, just as it suits his own temper, modifies the traditions he has received after the same fashion as the man who handed them down did, when he moulded them according to his own will. The progress of the matter is an acknowledgment at once of its character and of the manner of its birth. That was allowable to the Valentinians which had been allowed to Valentinus; that was also fair for the Marcionites which had been done by Marcion--even to innovate on the faith, as was agreeable to their own pleasure. In short, all heresies, when thoroughly looked into, are detected harbouring dissent in many particulars even from their own founders. The majority of them have not even churches. 3 Motherless, houseless, creedless, outcasts, they wander about in their own essential worthlessness. 4
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Non parent. ↩
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Enim. [e.g. The Trent system of Unity, alas! is of this sort.] ↩
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Hence the saying, "Wasps make combs, so Marcionites make churches" (see our Anti-Marcion, p. 187); describing the strangeness and uselessness of the societies, not (as Gibbon said) their number (Dodgson). ↩
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Sua in vilitate. Another reading, pronounced corrupt by Oehler, has "quasi sibi latae vagantur," q.d. "All for themselves, as it were, they wander" etc. (Dodgson). ↩