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The Prescription Against Heretics
Chapter XI.--After We Have Believed, Search Should Cease; Otherwise It Must End in a Denial of What We Have Believed. No Other Object Proposed for Our Faith.
There is impunity in erring, if there is no delinquency; although indeed to err it is itself an act of delinquency. 1 With impunity, I repeat, does a man ramble, 2 when he (purposely) deserts nothing. But yet, if I have believed what I was bound to believe, and then afterwards think that there is something new to be sought after, I of course expect that there is something else to be found, although I should by no means entertain such expectation, unless it were because I either had not believed, although I apparently had become a believer, or else have ceased to believe. If I thus desert my faith, I am found to be a denier thereof. Once for all I would say, No man seeks, except him who either never possessed, or else has lost (what he sought). The old woman (in the Gospel) 3 had lost one of her ten pieces of silver, and therefore she sought it; 4 when, however, she found it, she ceased to look for it. The neighbour was without bread, and therefore he knocked; but as soon as the door was opened to him, and he received the bread, he discontinued knocking. 5 The widow kept asking to be heard by the judge, because she was not admitted; but when her suit was heard, thenceforth she was silent. 6 So that there is a limit both to seeking, and to knocking, and to asking. "For to every one that asketh," says He, "it shall be given, and to him that knocketh it shall be opened, and by him that seeketh it shall be found." 7 Away with the man 8 who is ever seeking because he never finds; for he seeks there where nothing can be found. Away with him who is always knocking because it will never be opened to him; for he knocks where there is none (to open). Away with him who is always asking because he will never be heard; for he asks of one who does not hear.
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Die Prozeßeinreden gegen die Häretiker (BKV)
11. Kap. Wer dann noch suchen wollte, würde keinen rechten Glauben haben. Beständiges Suchen schließt einen Widerspruch in sich.
Der Irrtum ist straflos, wenn keine Verschuldung dabei ist, obwohl auch das Irren eine Verschuldung ist. Ungestraft, sage ich, schweift nur derjenige umher, welcher nichts zu verlieren hat. Dagegen, wenn ich glaube, was ich glauben mußte, und dann von neuem meine, etwas anderes suchen zu müssen, so hoffe ich dabei natürlich, auch etwas anderes zu finden. Ich werde dies aber jedenfalls nur dann hoffen, wenn ich entweder gar keinen Glauben hatte und nur gläubig zu sein schien, oder wenn ich den Glauben aufgegeben habe. Daher werde ich, wenn ich meinen Glauben verlasse, als Leugner desselben erfunden. Ich möchte es einfür allemal gesagt haben: Niemand sucht, als wer etwas nicht hat oder es verloren hat. Jene Alte (im Evangelium) hatte eine von ihren zehn Drachmen verloren; deshalb suchte sie; sobald sie sie aber gefunden hatte, hörte sie auf zu suchen. Der Nachbar hatte kein Brot; deshalb pochte er; sobald ihm aber aufgemacht und es ihm gegeben war, hörte er auf zu pochen. Die Witwe S. 319begehrte vom Richter angehört zu werden, weil sie keinen Zutritt erhalten hatte; sobald sie aber Gehör erlangt hatte, drang sie nicht länger in ihn1. Folglich gibt es ein Ende für das Suchen, Klopfen und Bitten. Dem Bittenden, heißt es, wird gegeben werden, wer anklopft, dem wird aufgetan, und wer sucht, der wird finden2. Wenn jemand immer sucht, weil er nicht findet, so ist das seine Sache; denn er sucht da, wo nichts zu finden ist. Wenn jemand immer klopft, weil niemals geöffnet wird, so ist das seine Sache; denn er klopft da an, wo niemand ist. Wenn jemand immer bittet, weil er niemals erhört wird, so ist das seine Sache; er bittet bei einem, der nicht hört.