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The Prescription Against Heretics
Chapter XVI.--Apostolic Sanction to This Exclusion of Heretics from the Use of the Scriptures. Heretics, According to the Apostle, are Not to Be Disputed With, But to Be Admonished.
I might be thought to have laid down this position to remedy distrust in my case, 1 or from a desire of entering on the contest 2 in some other way, were there not reasons on my side, especially this, that our faith owes deference 3 to the apostle, who forbids us to enter on "questions," or to lend our ears to new-fangled statements, 4 or to consort with a heretic "after the first and second admonition," 5 not, (be it observed,) after discussion. Discussion he has inhibited in this way, by designating admonition as the purpose of dealing with a heretic, and the first one too, because he is not a Christian; in order that he might not, after the manner of a Christian, seem to require correction again and again, and "before two or three witnesses," 6 seeing that he ought to be corrected, for the very reason that he is not to be disputed with; and in the next place, because a controversy over the Scriptures can, clearly, 7 produce no other effect than help to upset either the stomach or the brain.
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Les prescriptions contre les Hérétiques
XVI.
On pourrait croire que je parle de la sorte par défiance de ma cause, ou dans la crainte d'engager le combat, si je n'avais pour moi de fortes raisons, et surtout l'autorité de l'Apôtre, qui doit être notre règle en ce qui regarde la foi. Il nous recommande d'éviter les questions inutiles, les nouveautés profanes, et de fuir l'hérétique, après une réprimande, et non après la dispute. Il interdit tellement la dispute, qu'il ne permet d'aller trouver l'hérétique que pour le réprimander, et cela une seule fois; sans doute parce qu'il n'est pas Chrétien, et qu'on ne doit pas lui faire plusieurs réprimandes, ni en présence de deux ou trois témoins, comme à un Chrétien. C'est par la raison même qu'on ne doit pas disputer avec lui, qu'il est ordonné de le réprimander. D'ailleurs, la dispute sur les Ecritures n'est bonne qu'à briser la tête et épuiser les poumons.