• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Origen († 253/54) Contra Celsum

Translation Hide
Gegen Celsus (BKV)

68.

Dass jedoch die wohlgefügten, schön gegliederten und sorgfältig ausgearbeiteten Vorträge der Philosophen auf die vorher genannten Leute und auf andere1, die ein schlechtes Leben geführt hatten, so bedeutend eingewirkt haben, ist gar nicht sehr zu verwundern. Wenn wir aber bedenken, dass „die Lehren“, die Celsus „einfältige“ nennt2, von (geheimer) Kraft erfüllt sind, als ob sie Zaubersprüche wären, und wenn S. 282 wir die Worte betrachten, durch die die Menge auf einmal zu einem Leben hingeführt wird, das sich aus Zügellosigkeit zur größten Lauterkeit wandelt, und aus Ungerechtigkeit zu Gerechtigkeit, und aus Feigheit oder Unmännlichkeit zu solcher Standhaftigkeit, dass sie auch den Tod wegen der in ihnen lebendig gewordenen Frömmigkeit verachten, werden wir dann nicht mit Recht die in selbst3 liegende Kraft bewundern? Denn „das Wort“ derer, die diese Lehren zu Anfang verkündeten und sich bemühten, Gemeinden Gottes zu begründen, und auch „ihre Verkündigung“ war mit einer „Überredungskunst“ verbunden, freilich nicht mit einer solchen, wie sie sich bei den Lehrern der Weisheit Platos oder eines (andern) Philosophen findet, die eben Menschen waren und nichts anderes als menschliche Natur an sich hatten. Der „Beweis“ aber, der bei den Aposteln Jesu von Gott gegeben war, ist überzeugend infolge von „Geist und Kraft“4. Deshalb nahm auch „ihr Wort einen so schnellen und scharfen Lauf“5, vielmehr aber das Wort Gottes, das durch sie viele von denen, "die von Natur zum Sündigen bestimmt und daran gewöhnt waren, umwandelte". Diese hätte "auch durch Strafen kein Mensch umgewandelt"; „das Wort“ aber schuf sie um, sie gestaltend und bildend nach seinem Willen.


  1. Siehe Scan. ↩

  2. Vgl. unten III 73. ↩

  3. Siehe Scan. ↩

  4. Vgl. 1 Kor 2,4. ↩

  5. Vgl. Ps 147,4; 2 Thess 3,1. ↩

Translation Hide
Origen Against Celsus

Chapter LXVIII.

That philosophical discourses, however, distinguished by orderly arrangement and elegant expression, 1 should produce such results in the case of those individuals just enumerated, and upon others 2 who have led wicked lives, is not at all to be wondered at. But when we consider that those discourses, which Celsus terms "vulgar," 3 are filled with power, as if they were spells, and see that they at once convert multitudes from a life of licentiousness to one of extreme regularity, 4 and from a life of wickedness to a better, and from a state of cowardice or unmanliness to one of such high-toned courage as to lead men to despise even death through the piety which shows itself within them, why should we not justly admire the power which they contain? For the words of those who at the first assumed the office of (Christian) ambassadors, and who gave their labours to rear up the Churches of God,--nay, their preaching also,--were accompanied with a persuasive power, though not like that found among those who profess the philosophy of Plato, or of any other merely human philosopher, which possesses no other qualities than those of human nature. But the demonstration which followed the words of the apostles of Jesus was given from God, and was accredited 5 by the Spirit and by power. And therefore their word ran swiftly and speedily, or rather the word of God through their instrumentality, transformed numbers of persons who had been sinners both by nature and habit, whom no one could have reformed by punishment, but who were changed by the word, which moulded and transformed them according to its pleasure.


  1. 'Alla ten men taxin kai sunthesin kai phrasin ton apo philosophias logon. ↩

  2. The reading in the text is allos, for which allous has been conjectured by Ruaeus and Boherellus, and which has been adopted in the translation. ↩

  3. idiotikous. ↩

  4. eustathestaton. ↩

  5. pistike apo pneumatos. ↩

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Editions of this Work
Contra Celsum Compare
Translations of this Work
Gegen Celsus (BKV)
Origen Against Celsus
Commentaries for this Work
Elucidations - Against Celsus

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy