Translation
Hide
Gegen Hermogenes. (BKV)
1. Cap. Die Person des Hermogenes. Seine Lehre ist mit der Kirchenlehre verglichen ganz neu und jungen Datums, wenn auch im übrigen von den Stoikern entlehnt.
S. 62 Wir haben die Gewohnheit, der Kürze halber die Häretiker auf Grund ihres späteren Auftretens mittels der Präskriptionen abzuweisen. In dem Maasse nämlich, als die wahre Glaubenslehre die frühere ist, — und sie verkündigt ja das zukünftige Auftreten von Häresien vorher — in dem Maasse werden alle später zum Vorschein kommenden Lehren das Vorurteil gegen sich haben, Häresien zu sein, weil solche als zukünftig durch die echte ältere Glaubenslehre angekündigt wurden. Die Lehre des Hermogenes aber ist nun so gar gewaltig neu! Denn der Mann lebt bis auf den heutigen Tag in dieser Zeitlichkeit, Er ist von Haus ein Häretiker, sowie auch ein Störenfried, der seine Mundfertigkeit für Beredsamkeit hält, seine Unverschämtheit für Energie ansieht und glaubt, ein gutes Werk zu thun, wenn er jeden Menschen beschimpft. Ausserdem malt er unerlaubterweise Bilder, entschuldigt seine Wollüste mit dem Gebot Gottes,1 welches er, wo es sich um seine Kunst handelt, verachtet, und ist in doppelter Hinsicht ein Betrüger, mit dem Pinsel2 und mit der Feder, von Kopf bis zu Füssen ein Fälscher der Lehre und des Ehebandes, wie denn die Verwandtschaft mit Heiratslustigen immer nicht sauber ist und auch der Hermogenes der Apostelzeit in der Glaubenslehre nicht verharrte.3 Jedoch was liegt an der Person; ich habe es mit ihrer Lehre zu thun. Hermogenes scheint denselben Christus und diesen in keiner andern Weise anzuerkennen wie wir, und doch nimmt er einen andern an und stellt sich ihn anders vor, ja er beseitigt alles, was Gott ist, da er nicht will, dass derselbe das Weltall aus Nichts geschaffen habe. Er hat sich nämlich vom Christenthum ab-, der Philosophie zugewendet, von der Kirche zur Akademie und zu den Hörsälen. Dort entlehnte er den Stoikern die Annahme einer mit Gott gleichzeitigen Materie, die immer dagewesen, ungeboren, ohne Anfang und ohne Ende sei, aus welcher der Herr nachmals alles gemacht habe.
Translation
Hide
Against Hermogenes
Chapter I.--The Opinions of Hermogenes, by the Prescriptive Rule of Antiquity Shown to Be Heretical. Not Derived from Christianity, But from Heathen Philosophy. Some of the Tenets Mentioned.
We are accustomed, for the purpose of shortening argument, 1 to lay down the rule against heretics of the lateness of their date. 2 For in as far as by our rule, priority is given to the truth, which also foretold that there would be heresies, in so far must all later opinions be prejudged as heresies, being such as were, by the more ancient rule of truth, predicted as (one day) to happen. Now, the doctrine of Hermogenes has this 3 taint of novelty. He is, in short, 4 a man living in the world at the present time; by his very nature a heretic, and turbulent withal, who mistakes loquacity for eloquence, and supposes impudence to be firmness, and judges it to be the duty of a good conscience to speak ill of individuals. 5 Moreover, he despises God's law in his painting, 6 maintaining repeated marriages, 7 alleges the law of God in defence of lust, 8 and yet despises it in respect of his art. 9 He falsifies by a twofold process--with his cautery and his pen. 10 He is a thorough adulterer, both doctrinally and carnally, since he is rank indeed with the contagion of your marriage-hacks, 11 and has also failed in cleaving to the rule of faith as much as the apostle's own Hermogenes. 12 However, never mind the man, when it is his doctrine which I question. He does not appear to acknowledge any other Christ as Lord, 13 though he holds Him in a different way; but by this difference in his faith he really makes Him another being,--nay, he takes from Him everything which is God, since he will not have it that He made all things of nothing. For, turning away from Christians to the philosophers, from the Church to the Academy and the Porch, he learned there from the Stoics how to place Matter (on the same level) with the Lord, just as if it too had existed ever both unborn and unmade, having no beginning at all nor end, out of which, according to him, 14 the Lord afterwards created all things.
-
Compendii gratia. [The reference here to the De Praescript. forbids us to date this tract earlier than 207 a.d. Of this Hermogenes, we only know that he was probably a Carthaginian, a painter, and of a versatile and clever mind.] ↩
-
This is the criterion prescribed in the Praescript. Haeret.xxxi. xxxiv., and often applied by Tertullian. See our Anti-Marcion, pp. 272, 345, 470, and passim. ↩
-
The tam novella is a relative phrase, referring to the fore-mentioned rule. ↩
-
Denique. ↩
-
Maldicere singuiis. ↩
-
Probably by painting idols (Rigalt.; and so Neander). ↩
-
It is uncertain whether Tertullian means to charge Hermogenes with defending polygamy, or only second marriages, in the phrase nubit assidue. Probably the latter, which was offensive to the rigorous Tertullian; and so Neander puts it. ↩
-
Quoting Gen. i. 28, "Be fruitful and multiply" (Rigalt.). ↩
-
Disregarding the law when it forbids the representation of idols. (Rigalt.). ↩
-
Et cauterio et stilo. The former instrument was used by the encaustic painters for burning in the wax colours into the ground of their pictures (Westropp's Handbook of Archaeology, p. 219). Tertullian charges Hermogenes with using his encaustic art to the injury of the scriptures, by practically violating their precepts in his artistic works; and with using his pen (stilus) in corrupting the doctrine thereof by his heresy. ↩
-
By the nubentium contagium, Tertullian, in his Montanist rigour, censures those who married more than once. ↩
-
2 Tim. i. 15. ↩
-
Thus differing from Marcion. ↩
-
The force of the subjunctive, ex qua fecerit. ↩