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Bibliothek der Kirchenväter
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Works Tertullian (160-220) Adversus Valentinianos

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Gegen die Valentinianer. (BKV)

39. Cap. Weitere Träumereien anderer Gnostiker über die Person Jesu. Schluss.

Welch' grosse Verschiedenheit herrscht endlich bei ihnen in betreff des Herrn Jesus selbst! Die einen lassen ihn aus den Knospen der Äonen entstehen, die andern behaupten, er sei bloss aus der Zehnzahl allein entstanden, welche von Sermo und Vita hervorgebracht worden ist. Daher seien auch die Titel Sermo und Vita auf ihn selbst übergegangen. Wieder andere lassen ihn lieber aus der Zwölfheit hervorgehen, aus einem Keim des Menschen in der Kirche; daher sei er, sagen sie, Menschensohn genannt worden; noch andere lassen ihn aus Christus und dem hl. Geist, die zur Befestigung des Universums bestimmt waren, gebildet und von Rechtswegen Erbe seines väterlichen Namens sein. Es gibt auch solche, die den Gedanken gefasst haben, es müsse ihm der Name Menschensohn anderswoher beigelegt werden, indem sie den Vater selbst mit tief geheimnisvoller Bezeichnung Mensch nennen zu müssen glauben, damit man von dem Glauben an den Gott, dem man nie gleich geworden, um so Grösseres hoffe. Solche Einfälle schiessen bei ihnen in Fülle empor infolge des reichen Vorrats an mütterlichem Samen. So haben sich die herangewachsenen Lehrmeinungen der Valentinianer zum Waldesdickicht des Gnosticismus ausgewachsen.

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Against the Valentinians

Chapter XXXIX.--Their Diversity of Sentiment Affects the Very Central Doctrine of Christianity, Even the Person and Character of the Lord Jesus. This Diversity Vitiates Every Gnostic School.

Now, concerning even the Lord Jesus, into how great a diversity of opinion are they divided! One party form Him of the blossoms of all the Aeons. 1 Another party will have it that He is made up only of those ten whom the Word and the Life 2 produced; 3 from which circumstance the titles of the Word and the Life were suitably transferred to Him. Others, again, that He rather sprang from the twelve, the offspring of Man and the Church, 4 and therefore, they say, He was designated "Son of man." Others, moreover, maintain that He was formed by Christ and the Holy Spirit, who have to provide for the establishment of the universe, 5 and that He inherits by right His Father's appellation. Some there are who have imagined that another origin must be found for the title "Son of man;" for they have had the presumption to call the Father Himself Man, by reason of the profound mystery of this title: so that what can you hope for more ample concerning faith in that God, with whom you are now yourself on a par? Such conceits are constantly cropping out 6 amongst them, from the redundance of their mother's seed. 7 And so it happens that the doctrines which have grown up amongst the Valentinians have already extended their rank growth to the woods of the Gnostics.


  1. See above, ch. xii. p. 510. ↩

  2. The Aeons Sermo and Vita. ↩

  3. See above, ch. vii. p. 506. ↩

  4. See above, ch. viii. p. 507. ↩

  5. See above, ch. xiv. p. 511. ↩

  6. Superfruticant. ↩

  7. Archamoth is referred to. ↩

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