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Über den Götzendienst (BKV)
1. Der Götzendienst schließt eigentlich alle ändern Sünden ein. Jede formelle Sünde aber involviert einen Akt des Götzendienstes im weitern Sinne.
S. 138Die Grundsünde des Menschengeschlechts, der Inbegriff aller seiner Verschuldungen, der ausschließliche Gegenstand für das Weltgericht ist eigentlich die Idololatrie. Wenn auch jedwede Sünde ihre Eigenart behält, wenn sie gleich um ihretwillen allein schon das Gericht zu erwarten hat, so läuft sie doch schließlich auf die Sünde der Idololatrie hinaus. Sieht man von den Benennungen ab und hat nur die Handlungen im Auge, so ist der Götzendiener auch ein Mörder, Du fragst, wen er denn gemordet habe? Sollte eine aktenmäßige Feststellung gewünscht werden, so antworte ich, nicht einen Fremden, nicht einen Gegner, sondern sich selbst. Welches war der Hinterhalt? Sein Irrtum. Mit welcher Mordwaffe? Durch die Beleidigung Gottes, Mit wievielen Wunden? Mit so vielen, als er götzendienerische Handlungen beging. Nur wer leugnet, dass der Götzendiener tot sei, kann leugnen, dass ein Mord begangen worden sei. Ebenso dürfte man auch Ehebruch S. 139und Hurerei darin erkennen. Wer falschen Göttern dient, der begeht ohne Zweifel einen Ehebruch an der Wahrheit, weil jeder Betrug ein Ehebruch ist. In gleicher Weise steckt er tief in der Hurerei. Denn jeder, der sich mit den Werken der unreinen Geister abgibt, ist mit Unflätereien und Hurereien beladen. Und so bedient sich denn die Hl. Schrift des Wortes Hurerei, wenn sie ihren Tadel gegen den Götzendienst ausspricht! Das Wesen des Betruges besteht nach meiner Meinung darin, dass jemand fremdes Gut raubt oder einem ändern eine Schuld ableugnet. In jedem Falle kennzeichnet sich schon der gegen einen bloßen Menschen begangene Betrug als ein sehr großes Verbrechen. Nun aber enthält die Idololatrie einen Betrug gegen Gott, indem sie die ihm zukommende Ehre verweigert und sie ändern zuwendet. So wird zum Betrüge auch noch Schmach hinzugefügt. Wenn nun der Betrug sowohl als die Hurerei und der Ehebruch todbringend sind, dann ist die Idololatrie ebenso wenig von der Schuld des Menschenmordes freizusprechen.
Neben diesen Verbrechen, die so verderblich und heilsgefährlich sind, treten in der Idololatrie in gewisser Weise auch alle übrigen, jedes für sich und ebenso behandelt, mit seiner Eigenart zutage. Keine feierliche Begehung des Götterdienstes geschieht ohne Putz und Pomp. Es gibt dabei Ausgelassenheiten und Trunkenheit, da sie so häufig nur wegen des Genusses von Speisen und Trank, um der Schlemmerei und Lust willen angestellt werden. In ihr findet sich Ungerechtigkeit Denn was gibts Ungerechteres, als wenn man den Vater der Gerechtigkeit nicht kennt? In ihr ist Torheit, da ihr ganzes Wesen ein törichtes ist. In ihr findet sich Lüge, da ihr ganzes Wesen auf Lüge beruht. So kommt es, dass alles sich in der Idololatrie und die Idololatrie sich in allem wiederfindet. Aber auch sonst begeht Idololatrie ohne Zweifel jeder, der sich versündigt; denn sämtliche Sünden sind gegen Gott gerichtet. Alles, was gegen Gott gerichtet ist, muss den Dämonen und unreinen Geistern zugeschrieben werden. Der Sünder tut, was sich für Götzendiener schickt.
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On Idolatry
Chapter I.--Wide Scope of the Word Idolatry.
The principal crime of the human race, the highest guilt charged upon the world, the whole procuring cause of judgment, is idolatry. 1 For, although each single fault retains its own proper feature, although it is destined to judgment under its own proper name also, yet it is marked off under the general account of idolatry. Set aside names, examine works, the idolater is likewise a murderer. Do you inquire whom he has slain? If it contributes ought to the aggravation of the indictment, no stranger nor personal enemy, but his own self. By what snares? Those of his error. By what weapon? The offence done to God. By how many blows? As many as are his idolatries. He who affirms that the idolater perishes not, 2 will affirm that the idolater has not committed murder. Further, you may recognize in the same crime 3 adultery and fornication; for he who serves false gods is doubtless an adulterer 4 of truth, because all falsehood is adultery. So, too, he is sunk in fornication. For who that is a fellow-worker with unclean spirits, does not stalk in general pollution and fornication? And thus it is that the Holy Scriptures 5 use the designation of fornication in their upbraiding of idolatry. The essence of fraud, I take it, is, that any should seize what is another's, or refuse to another his due; and, of course, fraud done toward man is a name of greatest crime. Well, but idolatry does fraud to God, by refusing to Him, and conferring on others, His honours; so that to fraud it also conjoins contumely. But if fraud, just as much as fornication and adultery, entails death, then, in these cases, equally with the former, idolatry stands unacquitted of the impeachment of murder. After such crimes, so pernicious, so devouring of salvation, all other crimes also, after some manner, and separately disposed in order, find their own essence represented in idolatry. In it also are the concupiscences of the world. For what solemnity of idolatry is without the circumstance of dress and ornament? In it are lasciviousnesses and drunkennesses; since it is, for the most part, for the sake of food, and stomach, and appetite, that these solemnities are frequented. In it is unrighteousness. For what more unrighteous than it, which knows not the Father of righteousness? In it also is vanity, since its whole system is vain. In it is mendacity, for its whole substance is false. Thus it comes to pass, that in idolatry all crimes are detected, and in all crimes idolatry. Even otherwise, since all faults savour of opposition to God, and there is nothing which savours of opposition to God which is not assigned to demons and unclean spirits, whose property idols are; doubtless, whoever commits a fault is chargeable with idolatry, for he does that which pertains to the proprietors of idols.
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[This solemn sentence vindicates the place I have given to the De Idololatria in the order adopted for this volume. After this and the Apology come three treatises confirming its positions, and vindicating the principles of Christians in conflict with Idolatry, the great generic crime of a world lying in wickedness. These three are the De Spectaculis, the De Corona and the Ad Scapulam. The De Spectaculis was written after this treatise, in which indeed it is mentioned (Cap. xiii.), but logically it follows, illustrates and enforces it. Hence my practical plan: which will be concluded by a scheme (conjectural in part) of chronological order in which precision is affirmed by all critics to be impossible, but, by which we may reach approximate accuracy, with great advantage. The De Idololatria is free from Montanism. But see Kaye, p. xvi.] ↩
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Lit., "has not perished," as if the perishing were already complete; as, of course, it is judicially as soon as the guilt is incurred, though not actually. ↩
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i.e., in idolatry. ↩
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A play on the word: we should say, "an adulterator." ↩
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Oehler refers to Ezek. xxiii.; but many other references might be given--in the Pentateuch and Psalms, for instance. ↩