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The Fifteen Books of Aurelius Augustinus, Bishop of Hippo, on the Trinity
Chapter 10.--The Lowest Degradation Reached by Degrees.
15. When the soul then consults either for itself or for others with a good will towards perceiving the inner and higher things, such as are possessed in a chaste embrace, without any narrowness or envy, not individually, but in common by all who love such things; then even if it be deceived in anything, through ignorance of things temporal (for its action in this case is a temporal one), and if it does not hold fast to that mode of acting which it ought, the temptation is but one common to man. And it is a great thing so to pass through this life, on which we travel, as it were, like a road on our return home, that no temptation may take us, but what is common to man. 1 For this is a sin, without the body, and must not be reckoned fornication, and on that account is very easily pardoned. But when the soul does anything in order to attain those things which are perceived through the body, through lust of proving or of surpassing or of handling them, in order that it may place in them its final good, then whatever it does, it does wickedly, and commits fornication, sinning against its own body: 2 and while snatching from within the deceitful images of corporeal things, and combining them by vain thought, so that nothing seems to it to be divine, unless it be of such a kind as this; by selfish greediness it is made fruitful in errors, and by selfish prodigality it is emptied of strength. Yet it would not leap on at once from the commencement to such shameless and miserable fornication, but, as it is written, "He that contemneth small things, shall fall by little and little." 3
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De la trinité
CHAPITRE X.
ON NE DESCEND QUE PAR DEGRÉS DANS L’ABÎME DU VICE.
- Quand l’âme, dans son intérêt ou dans celui des autres, cherche avec bonne volonté les biens intérieurs et supérieurs, qui ne sont point le lot de quelques-uns, mais la propriété commune de tous ceux qui les aiment, et dont on jouit avec un chaste amour, sans sollicitude et sans jalousie; s’il lui arrive alors de se tromper par ignorance dans quelque opération relative aux choses passagères qu’elle administre dans le temps, et où elle n’a pas su garder la juste mesure, c’est là une tentation qui tient à l’humanité. Et c’est une grande chose de passer cette vie, qui n’est pour ainsi dire qu’une voie de retour, sans qu’il nous survienne autre chose que des tentations qui tiennent à l’humanité (I Cor., X, 13 ). Car c’est là une faute hors du corps, qui n’est point réputée fornication et par là même se pardonne très-facilement. Mais quand l’âme fait quelque chose pour acquérir ce qui excite les sensations du corps, dans le désir de les expérimenter, d’y exceller, de les toucher et d’y trouver comme le terme de son bonheur, quoi qu’elle fasse alors, elle pèche et se déshonore; elle commet la fornication en péchant contre son propre corps (Id., VI, 18 ); puis important au dedans d’elle-même les simulacres trompeurs des objets corporels et bâtissant sur eux des rêves au point de ne plus rien voir de divin hors d’eux, avare égoïste elle se remplit d’erreurs, et prodigue égoïste elle se dépouille des vertus (Rétract., liv. II, ch. XV, n. 3 ). Elle ne tombe pas tout d’un coup, il est vrai, dans une si honteuse et si misérable fornication, mais il est écrit : « Celui qui méprise les petites choses, tombera peu à peu (Eccli. XIX, 1 ) ».