• Home
  • Works
  • Introduction Guide Collaboration Sponsors / Collaborators Copyrights Contact Imprint
Bibliothek der Kirchenväter
Search
DE EN FR
Works Tertullian (160-220) De praescriptione haereticorum

Translation Hide
The Prescription Against Heretics

Chapter XXIX.--The Truth Not Indebted to the Care of the Heretics; It Had Free Course Before They Appeared. Priority of the Church's Doctrine a Mark of Its Truth.

In whatever manner error came, it reigned of course 1 only as long as there was an absence of heresies? Truth had to wait for certain Marcionites and Valentinians to set it free. During the interval the gospel was wrongly 2 preached; men wrongly believed; so many thousands were wrongly baptized; so many works of faith were wrongly wrought; so many miraculous gifts, 3 so many spiritual endowments, 4 were wrongly set in operation; so many priestly functions, so many ministries, 5 were wrongly executed; and, to sum up the whole, so many martyrs wrongly received their crowns! Else, if not wrongly done, and to no purpose, how comes it to pass that the things of God were on their course before it was known to what God they belonged? that there were Christians before Christ was found? that there were heresies before true doctrine? Not so; for in all cases truth precedes its copy, the likeness succeeds the reality. Absurd enough, however, is it, that heresy should be deemed to have preceded its own prior doctrine, even on this account, because it is that (doctrine) itself which foretold that there should be heresies against which men would have to guard! To a church which possessed this doctrine, it was written--yea, the doctrine itself writes to its own church--"Though an angel from heaven preach any other gospel than that which we have preached, let him be accursed." 6


  1. Utique, ironical. ↩

  2. Perperam. ↩

  3. Virtutes, "potestatem edendi miracula" (Oehler). ↩

  4. Charismata. ↩

  5. Ministeria. Another reading has mysteria, "mysteries" or "sacraments." ↩

  6. Gal. i. 8. [In this chapter (xxix.) the principle of Prescription is condensed and brought to the needle-point--Quod semper. If you can't show that your doctrine was always taught, it is false: and this is "Prescription."] ↩

Translation Hide
Die Prozeßeinreden gegen die Häretiker (BKV)

29. Kap. Wenn die Lehre irgendeines Häretikers die richtige wäre, so würde folgen, daß in der ganzen Zeit vor seinem Auftreten ein verkehrtes Evangelium geglaubt wurde.

Mag indes der Irrtum wie auch immer sich entwickelt haben, er hat dann jedenfalls in der ganzen Zeit die Herrschaft behauptet, so lange es noch keine Häresien gab. Die Wahrheit mußte auf einige Marcioniten und Valentinianer warten, um entfesselt zu werden. Mittlerweile wurde ein verkehrtes Evangelium gepredigt, ein verkehrter Glaube gepflegt, wurden so viele tausend und abertausend Menschen verkehrt getauft, so viele Glaubenshandlungen verkehrt vorgenommen, so viele Wunder und Charismen verkehrt gewirkt, so viele S. 336priesterliche Funktionen, so viele Amtsverrichtungen verkehrt vollzogen, am Ende wohl gar so viele Martyrien verkehrterweise gekrönt. Oder gesetzt, wenn das alles nicht verkehrt und vergeblich gewesen ist, was soll man dazu sagen, daß die Angelegenheiten Gottes früher in Gang kamen, bevor es noch bekannt war, welchem Gott sie zugehören? daß es eher Christen gab, bevor der wirkliche Christus entdeckt war? daß die Häresien eher da waren als die richtige Lehre? In allen Dingen geht die Wahrheit dem Nachbilde vorher1; die Ähnlichkeit kommt hinterher. Es ist übrigens albern genug, die Häresie für den rechtmäßigen Eigentümer einer Lehre zu halten2, schon deshalb, weil die letztere selbst es ist, welche im voraus ankündigte, vor den kommenden Häresien auf der Hut zu sein. An eine Kirche, die diese Lehre besaß, sind die Worte geschrieben worden, oder besser gesagt, die Lehre selbst hat sie der Kirche geschrieben: „Wenn auch ein Engel vom Himmel ein anderes Evangelium verkünden sollte, als wir, der sei verflucht“3.


  1. Vgl. Kap. 35. ↩

  2. Nach der Lesart des Argobardinus „proprior“, der rechtmäßige und ursprüngliche Besitzer einer Lehre. Vgl. in Kap. 35 das iudicium proprietatis u. Apol. 47 S. 167 Anm. 5. Daß diese Lesart die richtige ist, scheint mir „cavendas“ zu beweisen und der Schlußsatz: Ad eius doctrinae ecclesiam usw. ↩

  3. Gal. 1, 8. ↩

  Print   Report an error
  • Show the text
  • Bibliographic Reference
  • Scans for this version
Editions of this Work
De Praescriptione Haereticorum Compare
Translations of this Work
Die Prozeßeinreden gegen die Häretiker (BKV)
Les prescriptions contre les Hérétiques Compare
The Prescription Against Heretics
Commentaries for this Work
Elucidations - Prescription against Heretics

Contents

Faculty of Theology, Patristics and History of the Early Church
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Imprint
Privacy policy