• Accueil
  • Œuvres
  • Introduction Instructions Collaboration Sponsors / Collaborateurs Copyrights Contact Mentions légales
Bibliothek der Kirchenväter
Recherche
DE EN FR
Œuvres Socrates Scholasticus (380-439) Historia ecclesiastica

Traduction Masquer
Kirchengeschichte

Kapitel VIII. Die Arianer und die Anhänger des "Homoousion " halten nächtliche Versammlungen ab und singen antiphonale Hymnen, eine Art von Komposition, die Ignatius, genannt Theophorus, zugeschrieben wird. Konflikt zwischen den beiden Parteien.

Die Arianer hielten, wie gesagt, ihre Versammlungen außerhalb der Stadt ab. So oft also die Festtage - ich meine den Samstag und den Tag des Herrn - in jeder Woche eintraten, an denen gewöhnlich Versammlungen in den Kirchen abgehalten werden, versammelten sie sich innerhalb der Stadttore auf den öffentlichen Plätzen und sangen Antwortverse, die der arianischen Häresie angepasst waren. Dies taten sie den größten Teil der Nacht, und am Morgen zogen sie mit denselben Liedern, die sie als Responsorien bezeichneten, mitten durch die Stadt und gingen so aus den Toren hinaus, um zu ihren Versammlungsorten zu gelangen. Da sie aber nicht aufhörten, den Homoousianern gegenüber beleidigende Ausdrücke zu gebrauchen, sangen sie oft solche Worte wie diese: Wo sind die, die sagen, dass drei Dinge nur eine Kraft sind? " - Johannes fürchtete, dass einige der Einfältigen durch solche Art von Gesängen von der Kirche weggelockt werden könnten, und stellte ihnen einige seiner eigenen Leute entgegen, damit sie, die sich auch mit dem Singen nächtlicher Hymnen beschäftigten, die Bemühungen der Arianer verdunkeln und seine eigene Partei in ihrem Glaubensbekenntnis bestätigen könnten. Der Plan des Johannes schien in der Tat gut zu sein, aber er endete in Tumulten und Gefahren. Denn als die Homoousianer ihre nächtlichen Hymnen mit größerer Pracht vortrugen - denn Johannes hatte für sie silberne Kreuze erfunden, auf denen brennende Wachskerzen getragen wurden, die auf Kosten der Kaiserin Eudoxia beschafft worden waren -, beschlossen die Arianer, die sehr zahlreich waren und vor Neid strotzen, sich durch einen verzweifelten und randalierenden Angriff auf ihre Rivalen zu rächen. Denn aus der Erinnerung an ihre eigene kürzliche Herrschaft waren sie voller Zuversicht, dass sie siegen könnten, und voller Verachtung für ihre Widersacher. In einer dieser Nächte kam es daher unverzüglich zu einer Auseinandersetzung, bei der Briso, einer der Eunuchen der Kaiserin, der zu dieser Zeit die Sänger dieser Hymnen anführte, durch einen Stein an der Stirn verwundet wurde, und auch einige der Leute auf beiden Seiten wurden getötet. Daraufhin verbot der erzürnte Kaiser den Arianern, ihre Hymnen weiterhin öffentlich zu singen. Dies waren die Ereignisse dieses Tages.

Wir müssen nun aber auf den Ursprung dieses kirchlichen Brauchs des Wechselgesangs hinweisen. Ignatius, der dritte Bischof von Antiochia in Syrien, der vom Apostel Petrus abstammt und auch mit den Aposteln selbst verkehrte, sah in einer Vision Engel, die in abwechselnden Gesängen die Heilige Dreifaltigkeit besangen. Daraufhin führte er den Gesang, den er in der Vision beobachtet hatte, in der Kirche von Antiochia ein; von dort wurde er durch Überlieferung an alle anderen Kirchen weitergegeben. Dies ist der Bericht [den wir erhalten haben ] in Bezug auf diese Antwortgesänge.

Traduction Masquer
Church History

Chapter VIII. The Arians and the Supporters of the ‘Homoousion’ hold Nocturnal Assemblies and sing Antiphonal Hymns, a Species of Composition ascribed to Ignatius, surnamed Theophorus.1 Conflict between the Two Parties.

The Arians, as we have said, held their meetings without the city. As often therefore as the festal days occurred—I mean Saturday 2 and Lord’s day—in each week, on which assemblies are usually held in the churches, they congregated within the city gates about the public squares, and sang responsive verses adapted to the Arian heresy. This they did during the greater part of the night: and again in the morning, chanting the same songs which they called responsive, they paraded through the midst of the city, and so passed out of the gates to go to their places of assembly. But since they did not desist from making use of insulting expressions in relation to the Homoousians, often singing such words as these: ‘Where are they that say three things are but one power?’—John fearing lest any of the more simple should be drawn away from the church by such kind of hymns, opposed to them some of his own people, that they also employing themselves in chanting nocturnal hymns, might obscure the effort of the Arians, and confirm his own party in the profession of their faith. John’s design indeed seemed to be good, but it issued in tumult and dangers. For as the Homoousians performed their nocturnal hymns with greater display,—for there were invented by John silver crosses for them on which lighted wax-tapers were carried, provided at the expense of the empress Eudoxia,—the Arians who were very numerous, and fired with envy, resolved to revenge themselves by a desperate and riotous attack upon their rivals. For from the remembrance of their own recent domination, they were full of confidence in their ability to overcome, and of contempt for their adversaries. Without delay therefore, on one of these nights, they engaged in a conflict; and Briso, one of the eunuchs of the empress, who was at that time leading the chanters of these hymns, was wounded by a stone in the forehead, and also some of the people on both sides were killed. Whereupon the emperor being angered, forbade the Arians to chant their hymns any more in public. Such were the events of this occasion.

We must now however make some allusion to the origin of this custom in the church of responsive singing. Ignatius 3 third bishop of Antioch in Syria from the apostle Peter, who also had held intercourse with the apostles themselves, saw a vision of angels hymning in alternate chants the Holy Trinity. Accordingly he introduced the mode of singing he had observed in the vision into the Antiochian church; whence it was transmitted by tradition to all the other churches. Such is the account [we have received] in relation to these responsive hymns.


  1. Θεόφορος = ‘borne by God,’ used in the sense of being ‘possessed by a god,’ ‘inspired,’ by Æsch. *Agam. 1150; but here ‘borne in the arms of God’ or ‘carried by God,’ and applied to Ignatius because tradition made him the very child whom the Saviour ‘took up in his arms,’ and set in the midst of his disciples. Cf. Mark ix. 36 ; to be distinguished therefore from Θεοφόρος , ‘bearing’ or ‘carrying a god.’  ↩

  2. The ancient Christians observed the Lord’s day as the greatest day of the week, and also in the second place the Jewish Sabbath or Saturday. See Bingham, *Christ. Antiq. XX. 2, on the Lord’s day, and 3, on the Sabbath.  ↩

  3. There has been some difference of opinion as to whether Socrates is correct in here ascribing the institution of responsive chants to Ignatius. Valesius doubts Socrates’ accuracy, but other authorities are inclined to the view that Ignatius did introduce these chants, and Flavian and Diodorus, during the reign of Constantine, to whom Valesius ascribes their origin, simply developed them. Cf. Bingham, *Christ. Antiq. XIV. 1.  ↩

  Imprimer   Rapporter une erreur
  • Afficher le texte
  • Référence bibliographique
  • Scans de cette version
Traductions de cette œuvre
Church History
Kirchengeschichte
Commentaires sur cette œuvre
Introduction to the Church History of Socrates Scholasticus

Table des matières

Faculté de théologie, Patristique et histoire de l'Église ancienne
Miséricorde, Av. Europe 20, CH 1700 Fribourg

© 2025 Gregor Emmenegger
Mentions légales
Politique de confidentialité