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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430) Confessiones

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The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books

Chapter IV.--Heaven and Earth Cry Out that They Have Been Created by God.

6. Behold, the heaven and earth are; they proclaim that they were made, for they are changed and varied. Whereas whatsoever hath not been made, and yet hath being, hath nothing in it which there was not before; this is what it is to be changed and varied. They also proclaim that they made not themselves; "therefore we are, because we have been made; we were not therefore before we were, so that we could have made ourselves." And the voice of those that speak is in itself an evidence. Thou, therefore, Lord, didst make these things; Thou who art beautiful, for they are beautiful; Thou who art good, for they are good; Thou who art, for they are. Nor even so are they beautiful, nor good, nor are they, as Thou their Creator art; compared with whom they are neither beautiful, nor good, nor are at all. 1 These things we know, thanks be to Thee. And our knowledge, compared with Thy knowledge, is ignorance.


  1. It was the doctrine of Aristotle that excellence of character is the proper object of love, and in proportion as we recognise such excellence in others are we attracted to become like them (see Sidgwick's Methods of Ethics, book iv. c. 5, sec. 4). If this be true of the creature, how much more should it be so of the Creator, who is the perfection of all that we can conceive of goodness and truth. Compare De Trin. viii. 3-6, De Vera Relig. 57, and an extract from Athanese Coquerel in Archbishop Thomson's Bampton Lectures, note 73. ↩

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Les confessions de Saint Augustin

CHAPITRE IV. LE CIEL ET LA TERRE NOUS CRIENT QU’ILS ONT ÉTÉ CRÉÉS.

6. Et voilà donc le ciel et la terre! Ils sont. Ils crient qu’ils ont été faits; car ils varient et changent. Or ce qui est, sans avoir été créé, n’a rien en soi qui précédemment n’ait point été; caractère propre du changement et de la vicissitude. Et ils ne se sont pas faits; leur voix nous crie : C’est parce que nous avons été faits que nous sommes; nous n’étions donc pas, avant d’être, pour nous faire nous-mêmes. L’évidence est leur voix. Vous les avez donc créés, Seigneur; vous êtes beau, et ils sont beaux; vous êtes bon, et ils sont bons; vous êtes, et ils sont. Mais ils n’ont ni la beauté, ni la bonté, ni l’être de la même manière que vous, ô Créateur; car, auprès de vous, ils n’ont ni beauté, ni bonté, ni être. Nous savons cela grâce à vous; et notre science, comparée à la vôtre, n’est qu’ignorance.

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Les confessions de Saint Augustin
The Confessions of St. Augustin In Thirteen Books
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Einleitung in die Confessiones
Prolegomena
The Opinion of St. Augustin Concerning His Confessions, as Embodied in His Retractations, II. 6
Translator's Preface - Confessions

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