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Œuvres Augustin d'Hippone (354-430) De sancta virginitate

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Of Holy Virginity

11.

Nor do we ourselves set forth this in virgins, that they are virgins; but that they are virgins dedicated unto God by pious continence. For it is not at a venture that I may say, a married woman seems to me happier than a virgin about to be married: for the one hath what the other as yet desires, especially if she be not yet even the betrothed of any one. The one studies to please one, unto whom she hath been given; the other many, in doubt unto whom she is to be given: by this one thing she guards modesty of thought from the crowd, that she is seeking, not an adulterer, but a husband, in the crowd. Therefore that virgin is with good reason set before a married woman, who neither sets herself forth for the multitude to love, whereas she seeks from out the multitude the love of one; nor, having now found him, orders herself 1 for one, taking thought of the things of the world, "how to please her husband;" 2 but hath so loved "Him of fair beauty above the sons of men," 3 as that, because she could not, even as Mary, conceive Him in her flesh, she hath kept her flesh also virgin for Him conceived in her heart. This kind of virgins no fruitfulness of the body hath given birth to: this is no progeny of flesh and blood. If of these the mother be sought for, it is the Church. None bears sacred virgins save a sacred virgin, she who hath been espoused to be presented chaste unto one Husband, Christ. 4 Of her, not altogether in body, but altogether in spirit virgin, are born holy virgins both in body and in spirit.


  1. Componit ↩

  2. 1 Cor. vii. 34 ↩

  3. Ps. xlv. 2 ↩

  4. 2 Cor. xi. 2 ↩

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De la sainte virginité

CHAPITRE XI. LA GLOIRE DES VIERGES, C'EST D'ÊTRE CONSACRÉES A DIEU.

11. Ce que nous louons dans les vierges, ce n'est pas leur virginité même, c'est leur consécration à Dieu dans les exercices d'une pieuse continence. En effet, je crois pouvoir dire, sans témérité, qu'une femme mariée me paraît plus heureuse qu'une fille à marier, car la première possède ce que celle-ci désire, surtout si elle n'est encore fiancée à personne. La première ne cherche à plaire qu'à celui à qui elle s'est mariée; la seconde, ne sachant à qui elle appartiendra, désire plaire à plusieurs. Ce qui sauve sa pudeur contre les passions de la foule, c'est qu'elle cherche dans la foule, non pas un adultère, mais un époux. La vierge, certainement supérieure à l'épouse, n'est donc pas celle qui, sans rechercher l'amour de la multitude, n'aspire qu'à être aimée d'un seul, ni celle qui, l'ayant trouvé, s'occupe du monde et prend souci de plaire à son mari1 ; mais celle qui a voué tout son amour au plus beau des enfants des hommes2,et qui ne pouvant le concevoir dans sa chair comme Marie, le conçoit dans son coeur et lui consacre (intégrité de sa chair.


  1. I Cor. VII, 34.  ↩

  2. Ps. XLV, 3. ↩

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De la sainte virginité
Of Holy Virginity

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